اعلام آمادگی وزیر خارجه در سایه انگلیس برای رهبری حزب کارگر

اعلام آمادگی وزیر خارجه در سایه انگلیس برای رهبری حزب کارگر
چهارشنبه 27 آذر 1398 - 17:02

وزیر امور خارجه دولت در سایه انگلیس به‌طور رسمی اعلام کرد وارد رقابت برای تصاحب رهبری حزب کارگر خواهد شد.

العالم - اروپا

«امیلی تورن‌بری» وزیر امور خارجه دولت در سایه انگلیس روز چهارشنبه اعلام کرد وارد عرصه رقابت برای رهبری حزب کارگر خواهد شد.

به نوشته روزنامه «گاردین»، تورن‌بری که از مخالفان برگزاری همه‌پرسی دوم خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) است، گفته‌ است جانشین «جرمی کوربین» رهبر فعلی حزب کارگر باید بر اساس «دیدگاه راهبردی و خرد سیاسی» انتخاب شوند، نه نظری که درباره برگزیت ارائه می‌کنند.

با این‌که چند عضو سرشناس دیگر این حزب مانند «لیزا ناندی»، «کلیو لویس» و «دیوید لمی» گفته‌اند ورود به رقابت برای رهبری آن را درنظر دارند، تورن‌بری اولین فردی است که به‌طور رسمی آن را اعلام می‌کند.

از دیگر اعضای حزب کارگر که شانس بالایی برای رهبری آن را دارند می‌توان به «ربکا لانگ بیلی» که مورد تأیید حامیان کوربین قرار دارد و «جس فیلیپس» و «ایوت کوپر» اشاره کرد.

تورن‌بری پیش‌تر هشدار داده بود برگزاری انتخابات پیش از سر و سامان گرفتن وضعیت برگزیت می‌تواند به ضرر حزب کارگر تمام شود.

در نهایت «بوریس جانسون» رهبر حزب محافظه‌کار و نخست‌وزیر انگلیس توانست پارلمان را مجاب کند با برگزاری انتخابات زودهنگام موافقت کند.

این انتخابات روز پنجشنبه هفته گذشته برگزار و نتایج آن صبح جمعه اعلام شد. بر اساس نتایج این انتخابات، حزب محافظه‌کار به رهبری جانسون توانست اکثریت شکننده خود را به کثریتی قاطع تبدیل کند. در این انتخابات حزب محافظه کار ۳۶۵ کرسی، حزب کارگر ۲۰۳ کرسی، حزب ملی اسکاتلند ۴۸ کرسی و حزب لیبرال دموکرات ۱۱ کرسی را تصاحب کردند.

این پیروزی قاطع غیرمنتظره، بهترین نتیجه برای حزب محافظه‌کار از زمان پیروزی «مارگارت تاچر» در سال ۱۹۸۷ محسوب می‌شود. جانسون پیشتر در مراسم رونمایی از برنامه حزب محافظه کار برای دولت بعدی، وعده داده بود در صورت پیروزی در انتخابات، انگلیس روز ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن) اتحادیه اروپا را ترک خواهد کرد.

این شکست بزرگ برای حزب کارگر موجب شد کوربین در یادداشتی در گاردین بنویسد: «ما متحمل شکست سختی شدیم و من مسئولت خود را در قبال آن می‌پذیرم». او اعلام کرد تا بهار سال آینده از سمت خود کناره‌گیری می‌کند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها