تحلیل روز/

بحران در لبنان و تشکیل کابینه؛ چه کسانی سنگ اندازی می کنند؟

بحران در لبنان و تشکیل کابینه؛ چه کسانی سنگ اندازی می کنند؟
يکشنبه 1 دی 1398 - 17:28

بسیاری از مردم لبنان پس از انتخاب حسان دیاب وزیر تعلیم و تربیت پیشین توسط میشل عون رئیس جمهوری، برای تشکیل دولت جدید، نفس راحتی کشیدند اما برکسی پوشیده نیست  که این راه نیز راه حل مشکل نبود و در بهترین حالت می توان تصور کرد آغازی برای  یک راهکار نه چندان ساده است که البته دلائلی نیز دارد.

العالم - لبنان

دیاب پس از چندین هفته خلأ سیاسی ناشی از مواضع گروه های داخلی و مداخلات خارجی انتخاب شد. که می توان حوادث لبنان را طی هفته های اخیر اینگونه تحلیل کرد:

نخست اینکه استعفای سعد الحریری نخست وزیر لبنان در آن زمان بیشتر برای خودنمایی و وانمود به تسلیم شدن دربرابر درخواست مردم بود اما حوادث پس از آن نشان داد که اقدام وی برای به تنگنا انداختن صاحبان قدرت بوده است.

دوم اینکه فرایند حذف اسامی سنی های مطرح شده برای تصدی نخست وزیری؛ نیز در راستای خدمت به دیدگاه الحریری و شرایطش برای بازگشت به قدرت با دولتی تکنوکرات بود که از آن سخن گفته بود.

دلیل سوم نیزعلنی شدن مداخلات خارجی در لبنان با سفر دیوید هیل معاون سیاسی وزیر امور خارجه آمریکا به بیروت همزمان با رایزنی های الزام آور نمایندگان با دیاب بود.

که می توان به نتایج زیر دست یافت :

اقدام الحریری برای وانمود کردن به اینکه در صف تظاهرکنندگان است، ناکام ماند زیرا وی آن را دارالافتاء و نظریه پوشش فرقه گرایی مرتبط دانست که با درخواست های مردم برای دوری دولت از چارچوب های فرقه گرایی منافات دارد و چیزی که موجب شد تا استراتژی الحریری برای معرفی فردی به عنوان نخست وزیری ناکام بماند موضعگیری وی این بحران بود که "یا من یا هیچ کس" که گروه های سیاسی (با وجود شخصیت ها و اسامی و گروههای سنی غیر از جریان المستقبل) با آن مخالف هستند.

در کنار آن، آمریکا نیز در صدد توجیه بحران در راستای خدمت به منافع واشنگتن بود زیرا گزارش ها حاکی است هدف دیوید هیل از سفر به لبنان؛ تبلیغ برای نواف سلام سفیر لبنان در سازمان ملل به عنوان نخست وزیر بود که با توجه به مواضع معروف سلام نسبت به آمریکا و رژیم صهیونیستی، می توان آن را تحریک و هدف قرار دادن حزب الله و هم پیمانان آنان دانست.

اما سوال دوم، آیا استعفای الحریری و مخالفت بعدی وی با قبول نخست وزیری، اقدام ازپیش تعیین شده ای برای نیفتادن درتنگنای داخلی از سوی طرح های امریکا و زمینه سازی برای رسیدن نواف سلام به این پست بود که تحقق طرحهای واشنگتن را در سر می پروراند ؟

مساله مهم دیگر نیز به واکنش مردم به الحریری پس از انتخاب دیاب بازمی گردد واکنشی که ضربه تقریبا کاری به جنبش زد زیرا پایبندی برخی مردم به چارچوب های فرقه گرایی برای انتخاب نخست وزیر برخلاف خواست بیشتر مردم لبنانی و همه طائفه ها آشکار شد.

از این رو الحریری نیز با طرح درخواستی احساسی از طرفداران خود خواست برای دوری از افتادن دراختلافات مذهبی که برای سابقه تاریخ خود و سابقه سیاسی پدرش منفی است و با توجه به وجود دیگر گروه ها که در صدد سوء استفاده از این جنبش برای رسیدن به اهداف خود هستند، به منازل خود بازگردند.

از سوی دیگر گروه های سیاسی علیرغم اعلام حزب سوسیالیست پیشرو به رهبری ولید جنبلاط مبنی برعدم مشاکت در دولت نه برای همگامی با این جنبش بلکه به خاطر دشمنی دیرینه با رئیس جمهور و تیم وی، بر به ثمر نشستن ماموریت حسان دیاب اصرار دارند.

بنابراین می توان گفت لبنان در دو راهی قرار دارد یک راه در صدد خارج کردن کشور از این خلأ و تلاش برای عملی کردن درخواست مردم است و مسیردیگر نیز درصدد در تنگنا قرار دادن طرف دیگر و قرار دادن وی در مقابل مردم است که در دو روز گذشته با هدف قرار دادن ارتش و نیروهای امنیتی به وجود آمد و نتائج ناگواری به دنبال خواهد داشت.

حسین الموسوی

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها