انگشت اشاره تحلیلگر آمریکایی به سوی اسرائیل در ماجرای ورود سلاح‌ های مشکوک به سوریه و عراق

انگشت اشاره تحلیلگر آمریکایی به سوی اسرائیل در ماجرای ورود سلاح‌ های مشکوک به سوریه و عراق
دوشنبه 9 دی 1398 - 15:17

نشریه آمریکایی نشنال اینترست به ورود برخی سلاح‌های عجیب با نشان ناشناخته «گروه دفاعی دلتا» به سوریه و عراق اشاره و اعلام کرد، گمانه‌زنی‌ها مبنی بر دست داشتن رژیم صهیونیستی در واردات مخفیانه سلاح به خاورمیانه را افزایش داده است.

العالم ـ آمریکا

چارلی گائو تحلیلگر آمریکایی در امور امنیتی و دفاعی در یادداشتی با عنوان "برخی سلاح های بسیار عجیب در سوریه وارد شده اند و هیچ کس نمی داند آنها از کجا آمده اند" افزود: پرسش های بسیاری در مورد مبدا تسلیحات تازه ای که به سوریه و عراق وارد شده به ذهن می رسد؛ چه کسی آنها را ساخته و فراهم کرده است.

نویسنده گزارش در ادامه می افزاید: تقاضای گسترده ناشی از جنگ، تولیدکنندگان اوکراینی، روسی، ترکی و چینی را وادار به تولید سلاح های جدید و واردات آن به خاورمیانه کرده است. اما در حالی که واردات این سلاح ها به منطقه پرآشوبی همچون خاورمیانه بر هیچ کس پوشیده نیست، اما گاهی اوقات تلاش می شود مبدأ آنها پنهان بماند.

نمونه جالب توجه این سلاح ها، تسلیحات تولید شده با نشان "گروه دفاعی دلتا" است که به تازگی وارد سوریه شده اند. هیچ تولیدکننده سلاح گرم شناخته شده ای از نشان "گروه دفاع دلتا" استفاده نمی کند و این نشان می دهد که کسی در تلاش برای واردات مخفیانه سلاح به این منطقه است.

نویسنده در ادامه تاکید می کند: ۲ نوع شناخته شده از سلاح های گروه دفاعی دلتا وجود دارد؛ اندازه کامل C۶ و فشرده C۵ که به نظر می رسد که هر دو مبتنی بر طرح های جدید مشتق CZ-۷۵ هستند، مانند نمونه های ساخته شده توسط "سارسیلماز" ترکیه و "تانگفولیو" ایتالیا یا "IWI" اسراییل.

گائو در ادامه می نویسد: جنس موارد بکار رفته در این سلاح ها در سراسر دنیا قابل دسترس است. اما ویژگی های تسلیحات گروه دفاعی دلتا به نوعی از تپانچه های اسراییلی نزدیک هستند. اندازه سلاح های با نشان گروه دفاعی دلتا تقریبا با اسلحه نوعی نیمه اتوماتیک اسراییلی ((Bul Cherokee full size شباهت دارد و C۵ با نوع دیگر سلاح اسراییلی (Bul Cherokee compact) یکسان است. تنها تفاوت قابل مشاهده، پین های جامد در اسلحه های "بول چروکی" است. اما اسلحه های بول با عنوان "ساخت اسرائیل" شناخته می شوند حال آنکه اسلحه های گروه دفاعی دلتا با نشان"ساخت گروه دفاعی دلتا" مشخص می شوند.

به گزارش ایرنا، نویسنده می افراید: تسلیحات اسراییلی با نام تجاری «بول»(Bul) از جمله در اروپا، آمریکا و آسیا به طور قانونی در سراسر جهان فروخته می شوند، بنابراین مشخص نیست که چرا اسراییل باید بخواهد این سلاح ها را با نشان "گروه دفاعی دلتا" عرضه کند. این امکان وجود دارد که این سلاح ها با نام تجاری گروه دفاعی دلتا ارائه می شوند تا بدون رسوایی و داشتن لکه ننگ اسراییل در بازار عرب به فروش برسند. براساس گزارش "سلاح ریپورت" پایگاه خبری ویژه اسلحه، این سلاح ها قبل از انتقال به بازار سیاه به طور قانونی به عراق وارد هم می شدند، بنابراین بعید نیست که برای اهداف پلیدتری نام کشور تولید کننده پاک شده باشد.

در مورد ویژگی های تیراندازی، هم کاربران این سلاح ها گفته اند که این اسلحه ها در مقایسه با سلاح های روسی و اوکراینی و چینی عملکرد و ویژگی های ارگونومیک بهتری دارند حتی گفته می شود این اسلحه ها از "تپانچه گلاک" (نوعی اسلحه نیمه اتوماتیک ساخت اتریش) هم بهتر کار می کنند. از سوی دیگر تحلیلگران بر این باور هستند که سلاح های با نشان گروه دفاعی دلتا برای نیروهای دموکراتیک سوریه و شبه نظامیان عراقی، ارزانتر، سبکتر و قابل اعتمادتر از سایر سلاح های موجود در بازار هستند.

پربیننده ترین خبرها