اردوغان:

عملیات 'چشمه صلح'، عزم آنکارا برای مقابله با تروریسم را اثبات کرد

عملیات 'چشمه صلح'، عزم آنکارا برای مقابله با تروریسم را اثبات کرد
سه شنبه 10 دی 1398 - 13:16

رئیس‌جمهور ترکیه در توجیه حمله نظامی به شمال شرقی سوریه گفت که عملیات موسوم به «چشمه صلح»، عزم ترکیه برای مقابله با تروریسم را نشان داد.

العالم - ترکیه

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در پیام خود برای ملت ترکیه به مناسبت سال نو میلادی در توجیه حمله نظامی ترکیه به شبه‌نظامیان کُرد شمال و شمال شرقی سوریه تحت عنوان «چشمه صلح» گفت که این عملیات عزم آنکارا برای مقابله با تروریسم و تأمین امنیت این کشور را نشان داد.

ترکیه هفدهم مهرماه دست به یک اقدام نظامی جدید در خاک سوریه زد و این بار در عملیات موسوم به چشمه صلح حملات به مناطق تحت کنترل گروه‌های کُرد سوری را در دستور کار قرار داد.

بنا به گزارش خبرگزاری آناتولی، اردوغان سپس در ادامه به عملیات نظامی ترکیه تحت عنوان «سپر فرات» در شمال سوریه و عملیات موسوم به «شاخه زیتون» در منطقه «عفرین» سوریه اشاره کرد و گفت: «ما منطقه‌ای حدود چهار هزار کیلومتر مربع را از تروریست‌‌های داعش و پ‌ک‌ک/ی پ گ پاکسازی و بازگشت 370 هزار آواره سوریه به سرزمینشان را تضمین کردیم».

وی در بخش دیگری از پیام خود به بحث لیبی اشاره کرد و انعقاد دو یادداشت تفاهم «همکاری نظامی و امنیتی» و یادداشت تفاهم مربوط به صلاحیت مناطق دریایی» با هدف حفاظت از اختیارات ناشی از حقوق بین‌‌المللی میان ترکیه و دولت وفاق ملی لیبی را از دستاوردهای سال جاری میلادی آنکارا توصیف کرد.

رئیس‌جمهور ترکیه در این خصوص گفت: «با این یادداشت‌های تفاهم، ما فرایندی را که با جمهوری ترک قبرس شمالی آغاز کرده بودیم، توسعه دادیم».

امضای توافقنامه مرزی دریایی ترکیه با دولت وفاق ملی لیبی به نخست‌وزیری «فائز سراج»، اعتراض کشورهای ذی‌نفع در حوزه مدیترانه شرقی همچون مصر و یونان را به همراه داشته و همچنان انتقاد کشورهایی همچون روسیه و آمریکا را نیز به همراه داشته است.

اردوغان در خصوص حمایت ترکیه از دولت وفاق ملی لیبی گفت: «با حمایت از دولت قانونی طرابلس (وفاق ملی)، ترکیه اجرای تمامی عناصر توافقات با لیبی را تضمین خواهد کرد».

رئیس‌جمهور ترکیه روز گذشته (دوشنبه) طرح اعزام نظامیان ترکیه به لیبی را به دفتر ریاست پارلمان کشورش ارائه داد و قرار است پارلمان این کشور، امروز (سه‌شنبه) درباره این طرح به گفت‌وگو بنشینند.

آنکارا پیشتر گفته بود که تصمیم اعزام نیرو و حمایت نظامی از دولت وفاق ملی لیبی (مستقر در طرابلس)، پاسخ به درخواست رسمی دولت «وفاق ملی» است تا برای مقابله با حمله نیروهای موسوم به «ارتش ملی» به فرماندهی «خلیفه حفتر»، از حمایت نظامی ترکیه در سطوح هوایی، زمینی و دریایی، برخوردار شود.

اخیرا آنکارا اعلام کرد که دولت وفاق ملی از آنکارا درخواست حمایت و کمک کرده است.

هم‌اکنون لیبی تحت اداره دو قدرت است. یکی پارلمان طُبرُق در شرق لیبی و دیگری دولت وفاق ملی در طرابلس (پایتخت) در غرب این کشور که به ترتیب، نیروهای شرق تحت حمایت عربستان، مصر، امارات، فرانسه و روسیه هستند و دولت در طرابلس تحت حمایت ترکیه، قطر و ایتالیاست.

وی در بخش انتهایی پیام خود به مسئله درگیری یونان و ترکیه در مدیترانه اشاره کرد و گفت: «طرح‌ اخراج ترکیه از دریای مدیترانه به واسطه گام‌های اخیر ما، به شکست منتهی شد».

ترکیه از ماه‌ها پیش در دریای اژه و مدیترانه برای استخراج نفت و گاز مشغول حفاری است. این اقدام آنکارا با اعتراض چند کشور حاشیه این دو دریا از جمله یونان مواجه شده است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها