سناتور آمریکا: ترور سلیمانی در آستانه محاکمه ترامپ سوال‌برانگیز است

سناتور آمریکا: ترور سلیمانی در آستانه محاکمه ترامپ سوال‌برانگیز است
دوشنبه 16 دی 1398 - 08:57

داوطلب ریاست جمهوری آمریکا، ترور سردار سلیمانی در آستانه محاکمه استیضاح دونالد ترامپ را سوال برانگیز دانست و گفت که ترامپ در این اقدام، منافع شخصی خود و نه ایالات متحده را دنبال کرده است.

العالم ـ آمریکا

الیزابت وارن یکشنبه شب در گفت‌وگو با شبکه خبری سی ان ان در پاسخ به این پرسش که آیا حمله به سلیمانی یک اقدام غیرقانونی بوده است، افزود: این اقدام، هدف قراردادن یک فرمانده ارشد دولت نظامی ایران بود و این اقدام، کشور را به جنگ نزدیکتر کرد.

وی با طرح این پرسش که "چرا اکنون این اقدام را انجام داد؟"، ادامه داد: پاسخ‌های مقام ها هم نشان می‌دهد که نتوانسته‌اند یک داستان واحد درباره آن شکل دهند. این سوال درباره اوکراین هم مطرح بود که چرا ترامپ کمک‌های مصوب به اوکراین را نگهداشت و مقامات ترامپ باز هم داستان مشابهی را سرهم کردند.

سناتور دموکرات آمریکا ادامه داد: حقیقت آن است که دونالد ترامپ تنها می‌خواهد برنامه‌های شخصی خود و نه برنامه‌های ایالات متحده آمریکا را به پیش ببرد. نگاه کنید چه اتفاقی افتاده است؛ هفته آینده رئیس جمهوری آمریکا قرار است در محکمه سنا استیضاح شود و ما می دانیم که او از این مساله به شدت غمگین است.

وارن تصریح کرد: می‌دانم که سوال منطقی مردم این است که چرا در این لحظه یک اقدام بسیار خطرناک را انجام داد که ما را بسیار به جنگ نزدیک کرده است. ما حدود ۲۰ سال جنگ در خاورمیانه را داشته‌ایم و نیاز داریم که جنگ را متوقف کنیم نه آنکه آن را گسترش دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا فکر می کنید حمله به قاسم سلیمانی برای مختل کردن فرایند استیضاح بوده است، گفت سوال منطقی این است که چرا در این زمان انجام شد و چرا هریک از مقامات دولت، پاسخ متفاوتی برای آن ارائه می کنند.

این داوطلب ریاست جمهوری آمریکا افزود: ۴۸ ساعت پس از این حمله شنیدیم که گفتند برای متوقف کردن یک حمله فوری بوده است، پس از آن گفتند که برای متوقف کردن حمله در آینده بوده است و مایک پنس معاون رئیس جمهوری هم آن را به حملات ۱۱ سپتامبر (۲۰۰۱) نسبت داد.

وارن ادامه داد: این اقدام انجام شده است اما مقامات دولت یک سخن واحدی برای آن ندارند، این اقدام گامی به سوی جنگ و به خطر انداختن همه مردم، نیروهای نظامی و دیپلماتیک ما در کل منطقه بوده است.

وی اضافه کرد: با نگاهی به تعداد کشته‌های ما در این جنگ‌ها، تعداد کشته‌شدگان و آوارگان مردم منطقه، متوجه می‌شویم که اکنون زمان جنگ دیگری نیست، وظیفه رئیس جمهوری این است که تنش را کاهش دهد و مردم را از جنگ دور کند.

سناتور آمریکا یادآور شد: وظیفه رئیس جمهوری این است که ما را ایمن نگه دارد اما پیامدهای این اقدام باقی است. ترامپ یک طیفی از واکنش‌ها را در اختیار داشته است، اکنون زمان آن نیست که ما را به سمت یک جنگ ببرند بلکه باید از آن دور سازد.

آغاز مشکل بزرگ پس از خروج از برجام

وارن با یادآوری تصمیم یکجانبه ترامپ در خروج از برجام تصریح کرد: این مشکل بزرگ از زمانی آغاز شد که دونالد ترامپ از توافق هسته ای ایران خارج شد، به یادداشته باشید که ما با متحدانمان همکاری می کردیم تا نشان دهیم که دیپلماسی می تواند کارایی داشته باشد.

وی ادامه داد: ایران به میز مذاکره آمد و کار بر روی برنامه هسته‌ای خود را متوقف کرد. در این شرایط جهان امن تر شده بود. ایران به تعهدات خود در برجام پایبند بود و متحدان ما در این توافق باقی ماندند اما ترامپ با خود محوری به آن نه گفت و پشت سر هم اقدامات تحریک آمیز انجام داد که هر لحظه آمریکایی‌ها را به جنگ نزدیک تر می کند.

به گزارش ایرنا، این داوطلب مطرح دموکرات‌ها در رقابت‌های مقدماتی ریاست جمهوری آمریکا تصریح کرد: ما به جنگ دیگری در خاورمیانه نیاز نداریم، بلکه نیازمند صلح در آنجا هستیم. افزایش تنش در منطقه و ایجاد جنگ طولانی دیگر، به نفع منافع آمریکا نیست.

وارن خاطرنشان کرد: امروزه نگرانی همه مردم این است که آیا به سمت جنگ دیگری می رویم که مشخص نیست چند سال به طول انجامد و حتی لیندسی گراهام از جنگ ۱۰۰ ساله یاد می کند. این حرکت به سوی منافع آمریکا نیست بلکه منافع شخصی دونالد ترامپ در آن مطرح است.

پربیننده ترین خبرها