رتبه پنجم ایران به لحاظ تنوع بحران ها/ لزوم تدوین پیوست رسانه‌ای مخاطرات در کشور

رتبه پنجم ایران به لحاظ تنوع بحران ها/ لزوم تدوین پیوست رسانه‌ای مخاطرات در کشور
دوشنبه 30 دی 1398 - 07:51

رییس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه با اشاره به رتبه پنجم ایران به لحاظ تنوع بحران ها، تدوین پیوست رسانه‌ای برای مدیریت مسئولانه مخاطرات و بحران ها  و کاهش خسارت ها و  تلفات را ضروری دانست.

العالم ـ ایران ـ علمی
دکتر اکبرنصراللهی رییس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه، با تشریح موقعیت ایران در بحران های مختلف، در کارگاه آموزشی « سیاستگذاری و مدیریت پوشش اخبار بحران » در جمع مدیران و کارشناسان روابط عمومی راه آهن سراسر کشور خاطرنشان کرد، ایران به لحاظ تنوع بحران ها در رده پنجم دنیا،‌ به لحاظ میزان تلفات در رده 10 کشور نخست جهان قرار دارد و از 40 بحران طبیعی شناخته شده بیش از 30 بحران در کشورمان روی داده است و یا مستعد وقوع آن است.
نویسنده کتاب مدیریت بحران،‌ وجود بحران ها را در کشورها، سازمان ها و بخش های مختلف طبیعی و گریز ناپذیر دانست و گفت؛‌ در کشوری که با این حجم و تنوع بحران مواجهه است و در عصر تعدد و کثرت رسانه ها ،‌ باید برای مدیریت بحران ها، هم از مناسب ترین و موثرین ابزار یعنی رسانه ها حداکثر استفاده را کرد و هم اینکه از ستاد دایم مدیریت رسانه ای بحران در وزارت خانه ها و سازمان ها استفاده کرد.
رییس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه گفت: پیش شرط مدیریت بحران، اتخاذ رویکرد و راهبرد مناسب رسانه ای، آگاه بودن از مخاطرات و بحران ها و آگاه کردن مسئولین و مردم از طریق رسانه ها است.
نصراللهی با اشاره به نقش های دوگانه روابط عمومی ها در مخاطرات و بحران ها تصریح کرد: پیشگیری و جلوگیری از تبدیل مخاطرات به بحران ها،‌ رصد حوادث در شرف وقوع و هوشیار کردن مردم و مقامات و برقراری پیوند میان مسئولان و مردم ، از اقدامات ضروری دراین حوزه است.

وی همچنین خاطرنشان کرد، افزایش تاب آوری مردم و جلب مشارکت آنان برای پیشگیری از حوادث از طریق آموزش، فرهنگ سازی برای آمادگی در مقابل بحران و بحران زدایی، بسیج عمومی و سازمانی، جلوگیری از شایعه و مقابله با شایعات از طریق اطلاع رسانی به موقع و صحیح و جامع و بهره‌گیری از تاکتیک شروع قبل از دیگران، اعتماد افزایی و امید زایی و تبدیل تهدیدات به فرصت ها با استفاده حداکثری و هوشمندانه از رسانه ها از جمله کارکردهای مثبت روابط عمومی ها در مدیریت رسانه ای مخاطرات و بحران ها است.
نصراللهی با بیان رفتار شناسی رسانه ها در بحران ها افزود: تامین نیاز ها و فراهم کردن شرایط مناسب برای اطلاع رسانی سریع و صحیح رسانه ها در مواقع بحرانی از جمله وظایف مهم روابط عمومی است که متاسفانه برخی مواقع به دلیل غفلت از آن، تعامل سازمان ها و روابط عمومی ها را در بحران ها با مشکل مواجه می کند.

نویسنده کتاب راهنمای پوشش خبری با برشمردن برخی آسیب های مدیریت بحران های اخیر کشور گفت: فقدان سخنگوی واحد،‌ اظهار نظر افراد غیرمسئول،‌ تعارض در اطلاع رسانی، بی توجهی و یا توجه ناکافی به افکار عمومی و نیاز رسانه ها،‌ تاخیر در اطلاع رسانی،‌ سواد رسانه ای پایین روابط عمومی ها و مسئولان،‌ اظهار نظر قبل از بررسی های تخصصی و کارشناسی،‌ تمرکز اقدامات روابط عمومی به دوره بحران و غفلت از مراحل قبل و بعد از بحران ها،‌ غلبه رویکرد های سنتی،‌ رویدادی،‌ کمی و راهبرد انفعالی، واکنشی و انکار از جمله ‌اشکالات روابط عمومی ها در بحران‌ها است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها