وقتی برهم صالح فراموش می کند آرامش کاخ السلام را مدیون کیست؟

وقتی برهم صالح فراموش می کند آرامش کاخ السلام را مدیون کیست؟
پنج‌شنبه 3 بهمن 1398 - 10:57

ملت عراق خود را آماده می کند تا در تظاهرات میلیونی فردا جمعه، حرف آخر را درباره حضور ارتش تروریستی آمریکا در کشورشان بزنند.

العالم - تحلیل روز

پس از اقدام شجاعانه پارلمان عراق در تصویب قانون اخراج اشغالگران آمریکایی، فردا نوبت ملت عراق است تا پرچم شرف و سربلندی و غرور برافرازند و به جهانیان بگویند که تن به ذلت و تحقیر نمی دهند و بر سر خون شهدا و فرزندان پاکشان معامله نمی کنند و حاضر به پذیرش ادامه حضور اشغالگران آمریکایی بر خاک مقدسشان نمی شوند؛ بنابراین این تظاهرات به مثابه همه پرسی درباره اخراج نیروهای اشغالگر آمریکایی است.

بوق های تبلیغاتی واشنگتن و مزدوران آن از ابتدا، اقدام پارلمان عراق را واکنشی عجولانه و حساب نشده و از سر خشم و حاصل دیکته طرف های خارجی بیان کردند.

مواضع دولت آمریکا درباره تصویب این قانون در پارلمان عراق، بسیار آشفته و نمایشی و ضد و نقیض است؛ آنها گاه اعلام می کنند که حاضر به خروج از عراق نیستند و گاه دم از تحریم در صورت خروج از عراق می زنند و گاهی حرف از مشارکت استراتژیک می زنند. همه این واکنش های ضد و نقیض گویای میزان و شدت شوکی است که به دشمن وارد شده است و نشان می دهد دولت آمریکا هیچ دیدگاه و برنامه ای برای مقابله با اراده ملت عراق ندارد.

دولتی که می خواست با ترور فرمانده هان پیروز، شهید ابومهدی المهندس و سپهبد سلیمانی، عراق را زیر سیطره خود بگیرد، امروز به دلیل فشار مردم و دولت عراق چنان در تنگنا قرار گرفته است که برای باقی ماندن اندک حضور خود، به شدت دست و پا می زند. این کشور حتی نمی تواند سفارت خانه خود را بازگشایی کند. همه اینها گواهی است بر اشتباه استراتژیک ترامپ.

طبیعی است که برخی حرکت ها در داخل عراق صورت می گیرند که با عزت، کرامت و شرافت ملت عراق همسو نیستند؛ یکی از این حرکت ها دیدار برهم صالح با دونالد ترامپ در حاشیه اجلاس داووس بود.

این دیدار انتقادهای شدیدی را در پی داشت. تا جایی که محمد الیاسری، مشاور سیاسی برهم صالح استعفا کرد. چرا که دستگاه ریاست جمهوری که بر اساس قانون اساسی می بایست نماینده حاکیمت کشور باشد، متجاوزان را تأیید می کند و دست هایی را می فشارد که هنوز آغشته به خون کسانی است که صلح و آرامش را به کاخ "السلام" هدیه کردند.

  • نوید بهروز - العالم

پربیننده ترین خبرها