سراقب در ادلب منتظر ارتش سوریه؛ آیا ترکیه می‌تواند مانع شود؟

سراقب در ادلب منتظر ارتش سوریه؛ آیا ترکیه می‌تواند مانع شود؟
يکشنبه 13 بهمن 1398 - 10:14

همزمان با رسیدن ارتش سوریه به نزدیکی شهر سراقب در استان ادلب، دولت ترکیه در روزهای گذشته تلاش بسیاری برای جلوگیری از سقوط شهرهای راهبردی این استان به کار گرفته است.

العالم - سوریه

عملیات سرنوشت‌ساز ارتش سوریه و متحدان در استان ادلب، به عنوان مهم‌ترین منطقه تحت اشغال تروریست‌ها در سوریه از ماه دسامبر سال گذشته میلادی آغاز شده است و در این میان ترکیه تلاش دارد به هر نحوی مانع پیشروی‌ها شود.

شامگاه جمعه «رجب طیب اردوغان» در سخنانی در جمع اعضای حزب عدالت و توسعه، گفت که دولت آنکارا هر کاری لازم باشد می‌کند تا به قول او «ثبات» به سوریه باز گردد؛ حتی اگر «گزینه نظامی» مورد نیاز باشد. شاید حمله صبح دیروز عناصر گروهک «الجیش الوطنی» که هم‌پیمان آنکارا در سوریه به شمار می‌رود، به مواضع ارتش سوریه در شرق ادلب بی ارتباط به این سخنان نباشد.

در طول دو هفته گذشته بیش از ۳۵ شهرک و روستای کوچک و بزرگ در استان ادلب به تسلط ارتش سوریه در آمده است. مهم‌ترین آن‌ها شهر «معمره النعمان» در مرکز استان ادلب به عنوان دومین شهر بزرگ این استان بود که روز چهارشنبه هفته گذشته (نهم بهمن) به طور کامل به دست ارتش سوریه افتاد.

اکنون پیشروی‌ها به سمت شهر «سراقب» ادامه دارد و طبق آخرین گزارش‌ها نیروهای ارتش و مقاومت به دو کیلومتری شهر رسیده‌اند.

«رامی عبدالرحمن» مدیر مرکز موسوم به «دیده‌بان حقوق بشر سوریه» -نزدیک به معارضان- روز جمعه به روزنامه الشرق الاوسط گفت که درگیری‌های شدیدی در دو محور «سراقب» در جنوب شهر ادلب و «الراشدین» در غرب شهر حلب جریان دارد و نیروهای دولت سوریه تقریبا به دو کیلومتری شهر سراقب رسیده‌اند. در حال حاضر تمامی شهر خالی از سکنه شده است و ساکنان برای مصون ماندن از درگیری‌ها، به مناطق شمالی سوریه فرار کرده‌اند.

آن‌چه شهر سراقب را دارای اهمیت راهبردی می‌کند؛ واقع شدن این شهر در تقاطع بزرگراه «ام -۴» و «ام-۵» دو بزرگراه مهم سوریه است. «ام-۴» از مرز عراق در الحسکه تا سراقب و از آنجا به سمت لاذقیه و ساحل دریای مدیترانه امتداد دارد. «ام -۵» نیز از سراقب شروع شده و با گذار از حماه و حمص به سمت مرز اردن می‌رود.


موقعیت شهر «سراقب» در تقاطع دو بزرگراه اصلی سوریه

بزرگراه «ام-۵» در استان ادلب از سه شهر «خان شیخون»، «معره النعمان» و «سراقب» عبور می‌‌کند. «خان شیخون» در ۳۰ مرداد ۹۸ آزاد شد و «معرة النعمان» نیز هفته گذشته به دست نیروهای ارتش سوریه افتاد و اکنون فقط شهر «سراقب» مانده است که در آستانه آزادی قرار دارد تا تمامی طول «ام-۵» در استان ادلب به کنترل دولت سوریه در آید.

تا کنون به جز ۵۰ کیلومتر در غرب استان حلب، تمامی بزرگراه «ام-۵» به دست ارتش سوریه افتاده است اما کنترل کامل آن در استان ادلب به معنی دست برتر برای آغاز عملیات اصلی یعنی پیشروی به سمت شهر «ادلب» پایتخت تروریست‌ها محسوب می‌شود و این مسأله به هیچ وجه مطلوب ترکیه نیست.

دولت ترکیه تا پیش از این عملیات ۲۰ مرکز دیده‌بانی طبق توافق آستانه در حلب و ادلب دایر کرده بود اما در طول یک هفته گذشته سه مرکز دیده‌بانی جدید فقط در اطراف «سراقب» احداث کرده است.

روزنامه «دیلی صباح» ترکیه دیروز با اعلام خبر احداث سومین مرکز دیده‌بانی نوشت که این اقدام ترکیه برای ممانعت از پیشروی ارتش سوریه به سمت این شهر صورت گرفته است.

پست‌های دیده بانی ترکیه در اطراق شهر «سراقب»

همانگونه که در نقشه مشاهده می‌شود دو عدد از این مراکز دیده‌بانی کاملا در کنار بزرگراه «ام-۵» و یکی دیگر نیز با فاصله اندک از این بزرگراه احداث شده است.

به گفته مرکز موسوم به دیده‌بان حقوق بشر سوریه، دولت ترکیه تسلیحات و مهمات نظامی و لجستیکی از جمله تانک و توپخانه و تعداد ۲۰ سرباز را در این مراکز دیده‌بانی مستقر کرده است.

در پایان باید گفت بیش از این سه مرتبه نیروهای ارتش سوریه مراکز دیده‌بانی دولت ترکیه را در مناطق مختلف به محاصره در آورده‌اند و دولت ترکیه نیز اقدامی نتوانسته است بکند؛ هرچند هیچ گونه درگیری میان طرفین نیز تا کنون گزارش نشده است. اوضاع میدانی اکنون به گونه‌ای است که برخی تروریست‌ها در شبکه‌های اجتماعی به سمت تئوری توطئه روی آورده‌ و مدعی هستند که ارتش سوریه و ترکیه در ادلب هماهنگ هستند؛ وگرنه این حجم از پیشروی سریع نیروهای مقاومت عادی نیست.

فارس

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها