نویسنده عمانی: حکام عرب از خواب غفلت بیدار شوند

نویسنده عمانی: حکام عرب از خواب غفلت بیدار شوند
چهارشنبه 16 بهمن 1398 - 14:59

یک نویسنده عمانی با بیان اینکه امت عربی و اسلامی اکنون در بدترین و ضعیف ترین وضعیت خود قرار دارند از دولت ها و کشورهای عربی و مسلمان خواست برای رهایی از این وضعیت از خواب غفلت بیدار شوند و به جای ابرقدرت ها به قدرت ملی خود اتکا کنند.

العالم ـ آسیا

"سالم بن سلمان الشکیلی" روز چهارشنبه در مطلبی که در پایگاه اطلاع رسانی " اثیر" عمان منتشر کرد با اشاره به رونمایی طرح " معامله قرن " توسط دونالد ترامپ، این پروژه صهیونیستی – آمریکایی را " سیلی قرن " به مسلمانان توصیف کرد و افزود: دوباره قرار است "بالفور " تکرار شود اما " بالفور دوم " با طعم ترامپ با عنوان " معامله قرن" البته ببخشید عنوان اصلی آن " سیلی قرن " است.

وی به سابقه صلح اسلو اشاره و اضافه کرد: فلسطینی ها برای صلح اسلو با اسرائیلی ها وارد مذاکره شدند و این مذاکرات با شکست و تجاوز به حقوق و سرزمین فلسطین پایان یافت و فلسطینی ها نتوانستند زمین های اشغال شده خود را باز پس گیرند و به گونه ای طراحی شده بود که رام الله و غزه نمایندگان و تحت سلطه رژیم صهیونیستی باشند و هیچ کاری انجام ندهند مگر با تایید مقامات صهیونیستی بنابراین در غیر اینصورت یعنی شورش و سرپیچی فلسطینی ها از مسیری که برای آنها تعیین شده است که نتیجه ای جز کشتار، آوارگی، تبعید و اخراج برای آزادیخواهان فلسطین و ویران کردن زمین و خانه های آنها و ساخت شهرک های صهونیست نشین به جای آنها همچنین شکنجه های منظم، گرسنگی عمدی و محاصره نوار غزه در حد نرسیدن دارو برای بیماران و کودکانی که با مرگ دست و پنجه نرم می کنند، نداشته است.

وی ادامه داد: هنگامی که ترامپ به ریاست جمهوری ایالات متحده رسید، تصمیم قانون شکنی گرفت یعنی قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل اعلام کرد و سفارت آمریکا را به آنجا منتقل کرد که به نظر من این تصمیم برای آزمودن رای سازمان ها و رژیم های عربی و اسلامی بود که چگونه با این تصمیمات ناعادلانه که بر مقدسات اسلامی و مسیحی مؤثر است، برخورد خواهند کرد.

این نویسنده عمانی افزود: جواب ، مشابه واکنش های قبلی بود و توطئه ارزان برخی رژیم های عربی دوباره ظاهر شد زیرا حداقل جوابی که به ترامپ داده می شد این بود که کشورهای عربی و اسلامی باید سفیران خود را فرا می خواندند و با آمریکا قطع رابطه می کردند اما کشورهای عربی در آن زمان برای خرید اسلحه از آمریکا مسابقه می دادند و برای نزدیکی به ترامپ به کاخ سفید پیشنهاد معامله تسلیحاتی می دادند.

در جریان این قراردادهای تسلیحاتی، آنها با اسلحه هایی که توسط متخصصان آمریکایی اداره و به کارگیری می شد، در کشورهای عربی و اسلامی صدها میلیارد دلار به جیب زدند و این کشورهای عربی علاوه بر اینها، دهها قرارداد تجاری با آمریکا منعقد کردند تا همانند گاو شیرده زیر چتر حمایت آمریکا قرار گیرند.

الشیکی اضافه کرد: در نقشه ترامپ برای خرید و واگذاری سرزمین های اشغالی به اسراییل، میلیاردها دلار تعیین شده است که برخی اعراب باید این زمین ها خریداری و به بعضی دیگر از عرب ها بدهند، مقابل فلسطینی ها نیز چیزی جز شنیدن و تسلیم آنچه ترامپ و نتانیاهو تصمیم می گیرند، وجود ندارد زیرا برخی از اعراب بزرگ در زیر این نقشه خوابیده اند .

وی با بیان اینکه نباید فریب سخنان رسانه ها را خورد، افزود: هنوز افرادی وجود دارند که حرفشان با عمل یکی نیست و اسناد رسوایی آنها ظاهر خواهد شد همانطور که قبلاً ظاهر شد.

این نویسنده عرب ادامه داد: پس از اعلام " سیلی قرن " ( معامله قرن ) در نشست فوری در قاهره، ریاض و رام الله، از حکام عرب افرادی را یافتیم که از خواب غفلت بیدار شده اند و در این نشست ها برای درست کردن قطب نما و نشان دادن قدرت اعراب و مسلمانان تصمیمی را گرفتند که حتی یکبار پس از جنگ اکتبر ۱۹۷۳ میلادی چنین تصمیمی نگرفته بودند.

جلسه اتحادیه عرب با رد " سیلی قرن " ( معامله قرن ) پایان یافت اما ، هیچ احساسی یا خبری را دریافت نکرده ایم که آنها برای مقابله با معامله قرن کاری انجام داده باشند.

وی با اشاره به اینکه امت عربی و اسلامی اکنون در بدترین و ضعیف ترین وضعیت خود قرار دارند، تصریح کرد: آنچه مسلم است دولت رژیم های عربی حتی برای جلوگیری از پرواز مگس‌ها از مقابل چهره مردم بسیار ناتوان هستند.

یقینا آنها به دلایل مختلف به جهل خود آگاه نیستند اما صلح عادلانه و گسترده و حرکت مبارزات مسالمت آمیز در این مسیر، به وحدت کلمه و انسجام ملی نیاز دارد تا بتواند با برنامه های اسراییل و حامیان آن مقابله کند.

به اعتقاد وی کشورهای عربی باید در این راستا موارد زیر را باید مد نظر قرار دهند و انجام دهند:

چشم پوشی از اختلافات

در اولویت قرار گرفتن منافع ملی، عدم دخالت در امور یکدیگر و بی توجهی نکردن به تصمیم یک کشور عربی و کوتاهی نکردن رهبران برای دست یابی به حق مردم فلسطین به ویژه آن دسته از کشورهای ثروتمند. زیرا بزرگی به مال نیست و مال موجب بزرگی و مهم بودن نخواهد شد بلکه کارهای قابل تحسین ، جوانمردی، میراث فرهنگی، رهبری با درایت و منابع طبیعی تنها مواردی است که رهبران را برجسته می کند و این گفته در مورد آن دسته از برادران فلسطینی صدق می کند که برای اقتدار فلسطین جنگیده اند و به رغم مشکلات در همه امور از دشمن نافرمانی کرده اند.

فعال کردن دیپلماسی عرب

این دیپلماسی در حال حاضر به دلیل شخص گرایی و فردگرایی برای ارائه طرح ضعیف، سرخورده و بدون تأثیر است اما ناگفته نماند که از مبانی و عناصر قدرت ذاتی در زمینه های اقتصادی، اجتماعی ، فرهنگی و فکری مردم و سرزمین های عربی استفاده نکرده است.

بازگرداندن مراکز تصمیم گیر عرب به اهلش نه مراکزی که توسط ترامپ اداره می شوند

این اتفاق نخواهد افتاد مگر اینکه حاکمان عرب از ترس تاج و تخت خود رهایی یابند و به قدرت مردم خود اتکاء کنند و به حقوق و آزادی مردم خود احترام بگذارند و وسایل مناسب را برای زندگی آنها فراهم کنند و این پشتوانه ای محکم برای آنها است.

به گزارش ایرنا، الشیکی خطاب به رهبران و حکام کشورهای عربی منطقه نوشت: به خدا سوگند که ترامپ به همپیمانان خود وفادار نیست و چنانچه مردم خشمگین شوند او قدرت ندارد و نمی تواند از یک حاکم عرب محافظت کند و تاریخ این واقعیت را اثبات کرده است.

وی اضافه کرد: ای اعراب از غفلت و مسائل و توهمی که در آن زندگی می کنید بیدار و خلاص شوید. ما می دانیم که آمریکا کشور بزرگی است اما دین، شما را نگه می دارد پس به آن چنگ زنید و به اراده خود و مردم کشورتان متکی باشید که شما را از وابستگی نجات می دهد و همانند سد و قلعه محکم از شما محافظت می کند.

این نویسنده عمانی در پایان رهبران و حکام کشورهای عربی را خطاب قرار داد و افزود: هنوز هم فرصت پیش روی شماست چون مردم شما هنوز امیدوارند ، پس آیا این بار پاسخ آنها را می دهید یا همانند دفعات گذشته بی خاصیت خواهید بود ؟

پربیننده ترین خبرها