گفت‌وگوی ظریف با رسانه لبنانی العهد/ عاملان جنایت ترور سرداران مقاومت به زباله‌دان تاریخ افکنده خواهند شد/سردرگمی ترامپ و پاره کردن متن سخنرانی‌اش/به سطل زباله افکندن سند معامله قرن در نشست پارلمان های اسلامی

گفت‌وگوی ظریف با رسانه لبنانی العهد/ عاملان جنایت ترور سرداران مقاومت به زباله‌دان تاریخ افکنده خواهند شد/سردرگمی ترامپ و پاره کردن متن سخنرانی‌اش/به سطل زباله افکندن سند معامله قرن در نشست پارلمان های اسلامی
سه شنبه 22 بهمن 1398 - 20:02

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با تارنمای خبری لبنانی «العهد»، شهید سردار قاسم سلیمانی را «نمایانگر موضع جمهوری اسلامی در منطقه» دانست.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

این رسانه به نقل از ظریف نوشت: ترور سپهبد قاسم سلیمانی بر عزم و اراده محور مقاومت خواهد افزود؛ هر چند از دست دادن او برای منطقه و همه طرف‌های هوادار صلح در جهان، ضرر و زیان سنگینی به شمار می‌رود.

وی افزود: تحولات شکل گرفته پس از شهادت سپهبد سلیمانی در منطقه به ویژه در عراق و سوریه، همه نگاه‌ها را متوجه سیاست ویرانگر آمریکا در منطقه کرد. ما می توانیم از این موضوع برای تقویت محور مقاومت استفاده کنیم همچنان که رهبر معظم انقلاب فرمودند، این شهادت عزم و اراده فلسطینیان و محور مقاومت برای مقابله با اقدامات خصمانه و خطرناک آمریکا در منطقه را تقویت خواهد کرد. این شهادت همچنین نشان داد ملت‌های منطقه تا چه اندازه برای کسانی که جان‌شان را در راه آنان فدا می کنند، ارزش قائل هستند.

نقش فرماندهان شهید در تقویت محور مقاومت
وزیر امور خارجه ایران در این گفت‌وگو در ارتباط با نقش فرماندهان شهید در فرآیند تقویت محور مقاومت گفت: شهدای مقاومت چه در دوران حیات و چه پس از شهادت، الهام بخش بوده اند. شهادت آنان نشان داد که راه ایثار و شهادت راه استوار مقابله با استکبار جهانی است و نتیجه خون این شهداء همچنان زنده است و کسانی که مرتکب جنایت ترور آنها شدند بدون شک به زباله‌دان تاریخ افکنده خواهند شد. شما سردرگمی ترامپ و پاره کردن متن سخنرانی‌اش و به سطل زباله افکنده شدن سند معامله قرن در نشست رئیسان پارلمان‌های کشورهای اسلامی را مشاهده کردید.

هدف ترامپ و نتانیاهو از معامله قرن

وزیر امور خارجه ایران در ادامه، هدف ترامپ و نتانیاهو از مطرح کردن طرح «معامله قرن» را «کسب پیروزی در انتخابات و باقیماندن بر سر قدرت» دانست.

ظریف خاطرنشان کرد: تصور می‌کنم آمریکایی ها به تازگی با توجه به واکنش ضعیف رهبران برخی از کشورهای عربی احساس کردند رهبران یادشده سرنوشت خود را در اختیار آمریکا و رژیم صهیونیستی قرار داده‌اند و در صورت ارائه این پیشنهاد بسیار مسخره، جرات ابراز واکنش جدی را ندارند.
به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه افزود: معامله قرن نه تنها یک طرح غیرواقعی است بلکه هیچ ارتباطی با سیاست ندارد و فقط یک معامله تجاری برای تحکیم حاکمیت اشغالگران صهیونیست است. این امر نشان می دهد که برخی از سران کشورهای عربی در ارتباط با روابط شان با آمریکا و رژیم صهیونیستی محاسبات خطرناکی دارند که باید اصلاح شود.

ظریف ادامه داد: البته اگر بخواهیم از واکنش جهان عرب سخن بگوییم، واکنش آنان در برابر همگان روشن بود. این واکنش سرشار از خشم و کینه نسبت به آمریکا به دلیل اعلام طرح معامله قرن است. یکی از بزرگترین اشتباهات جهان عرب از سال ۱۹۹۰ به این سو و پذیرش توافقنامه اوسلو و مادرید، پذیرش آمریکا به عنوان یک میانجی است. آمریکا درخصوص فلسطین جانبدارانه عمل کرد و هیچگاه میانجی بی‌طرف نبوده است. فلسطینیان امروزه به این نتیجه رسیده‌اند که آمریکا در موضوع سرزمینشان نمی‌تواند واسطه باشد بلکه به شکل کاملا افراطی، از رژیم صهیونیستی جانبداری می‌کند.

پربیننده ترین خبرها