اخبار کرونا را از فضای مجازی دریافت نکنید!

اخبار کرونا را از فضای مجازی دریافت نکنید!
دوشنبه 19 اسفند 1398 - 01:21

ترس از بیماری جدید یا ناشناخته طبیعی است، اما نباید با بازنشر اخبار و اطلاعات نادرست و غیر موثق به ویژه از طریق فضای مجازی باعث اضطراب و نگرانی جامعه شد.

العالم - ایران

احمد حاجبی روانپزشک و مدیرکل دفتر سلامت وزارت بهداشت در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با بیان این که انسان‌ها در برخورد با پدیده‌های ناشناخته که اطلاعاتشان درباره آن کم است نگران می‌شوند گفت: میزان تاب آوری و ذهنیت افراد نسبت ترس و اضطراب افراد را متفاوت و کم و زیاد می‌کند و ما با افزایش آگاهی آدم‌ها نسبت به بیماری جدید باید به مردم کمک کنیم تا ترس و نگرانی آن‌ها کم‌تر شود.

حاجبی خود مراقبتی را مهم دانست و گفت: همان گونه که از جسم خود مراقبت می‌کنیم باید خود مراقبتی در ابعاد سلامت روانی هم داشته باشیم و با توصیه‌های آگاهی بخش اضطراب و نگرانی مردم را کاهش دهیم باید بتوانیم با اطلاع رسانی از طریق رسانه‌های معتبر مثل صدا و سیما و وزارت بهداشت ترس و نگرانی مردم را مدیریت کنیم.

مدیرکل دفتر سلامت وزارت بهداشت با بیان این که مردم باید کمتر به فضای مجازی مراجعه کنند گفت: متاسفانه ما در مراجعه به فضای مجازی و استفاده از آن زیاده روی و به آن بیش از حد اطمینان می‌کنیم و الان عموم جامعه در زیر بمباران اطلاعاتی وسیعی قرار گرفته اند که تنها راه رهایی از آن دریافت اخبار از منابع موثق مثل وزارت بهداشت و دانشکده‌های پزشکی و پزشکان و صدا و سیماست و باید توجه داشته باشیم تا از موثق بودن خبری مطمئن نشده ایم نباید آن را بازنشر کنیم.

حمید عمادی فوق تخصص بیماری‌های عفونی و رئیس گروه عفونی بیمارستان امام خمینی نیز با بیان این که استفاده از ماسک فقط برای افراد مبتلا و یا افراد ضعیف و سالخورده یا کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت و نقص ایمنی دارند لازم است گفت: گاهی می‌بینیم که بسیاری از افراد ماسک ان ۹۷ زده اند که واقعا نیازی به آن نیست و این نوع ماسک هم دوامش فقط ۸ ساعت است و فیلترش پر می‌شود و قابلیت استفاده مجدد ندارد.

رئیس گروه عفونی بیمارستان امام خمینی درباره علائم کرونا هم گفت: این بیماری علائم اختصاصی و بالینی خاصی نداردکه با آن شناخته شود و بیماری خیلی جدی و نگران کننده‌ای نیست، ۸۰ درصد کسانی که به آن مبتلا می‌شوند بیماریشان خیلی خفیف و جزئی است و فقط ۲۰ درصد مبتلایان نیاز به مراجعه به پزشک پیدا می‌کنند.

عمادی گفت: خطر این بیماری متوجه افراد ضعیف یا کسانی که نقص ایمنی دارند یا بیماری زمینه‌ای دارند مثل دیابت و یا افراد سالخورده است.

او با بیان این که بچه‌ها هم این بیماری را می‌گیرند گفت: این بیماری در بچه‌ها خیلی شدید نیست و تاکنون فقط یک بچه در دنیا فوت شده که آن هم نقص ایمنی داشت.

رئیس گروه عفونی بیمارستان امام خمینی با بیان این که باید تلاش کنیم افراد آسیب پذیر در معرض این بیماری قرار نگیرند گفت: این همه نگرانی و اطلاع رسانی برای این است که نمی‌خواهیم یکدفعه جمعیت وسیعی به بیماری مبتلا شوند، زیرا این بیماری بسیار مسری است که در آن صورت کار درمان آن‌ها دشوار می‌شود، زیرا امکانات درمانی محدود است وگرنه بیماری کرونا اصلا نگران کننده نیست.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها