امروز، میشیگان؛ آخرین امید سندرز

امروز، میشیگان؛ آخرین امید سندرز
سه شنبه 20 اسفند 1398 - 12:44

اگر سندرز بتواند در آیداهو، داکوتای شمالی و واشینگتن و به‌خصوص در میشیگان پیروز شود، می‌تواند به ادامه رقابت‌های انتخاباتی امیدوار باشد.

العالم _ آمریکا

به نقل از آسوشیتدپرس، جو بایدن فراتر از پیش بینی ها توانست پیروزی قاطعی در انتخابات سه شنبه بزرگ که در 14 ایالت برگزار شد به دست آورد. با انصراف الیزابت وارن و مایکل بلومبرگ، هم اکنون دموکرات ها شاهد رقابتی دو نفره بین جو بایدن و برنی سندرز هستند.

امروز در 6 ایالت دیگر انتخابات مقدماتی برگزار می شود و به نظر می رسد شاید بخت برنی سندرز به نتایج انتخابات امروز بستگی داشته باشد.

در پایان انتخابات سه شنبه بزرگ (سه شنبه هفته گذشته) بایدن توانست 610 دلگیت، سندرز 513، بلومبرگ 61 و وارن 56 دلگیت کسب کند. البته هنوز تکلیف 102 دلگیت به جا مانده از ایالت های یوتا، کلرادو و کالیفرنیا مشخص نشده است.

احتمال می رود این 102 دلگیت بیشتر به سندرز اختصاص پیدا کند اما اختلاف بین دو کاندیدا در حدی تغییر نخواهد کرد که سندرز جلو بی‌افتد.

انتخابات امروز در 6 ایالت میشیگان، آیداهو، میسی سیپی، میزوری، داکوتای شمالی و واشینگتن برگزار می شود. این شش ایالت مجموعاً 352 دلگیت دارند. میشیگان به خاطر داشتن 125 دلگیت از اهمیت بالایی برخوردار است. این ایالت هم یکی از ایالت های مهم در انتخابات نهایی است که ترامپ با فاصله نزدیک از کلینتون در آن پیروز شد و هم این که در انتخابات مقدماتی، به خاطر صنعتی بودن و داشتن آرای طبقه کارگر و سیاهپوست، برای دموکرات ها اهمیت دارد.

سندرز، 4 سال قبل هنگامی که از کلینتون عقب بود و کسی امیدی به کمپین وی نداشت با پیروزی غیرمنتظره در این ایالت توانست به رقابت ها بازگردد. اما امسال کار برای وی در این ایالت سخت تر است. نقاط قوت بایدن در این ایالت را می توان حمایت فرماندار ایالت، گرچن ویتمر، نماینده هیلی استیونس، نماینده الیسا سلاتکین و نماینده برندا لارنس (تنها نماینده سیاهپوست ایالت) از وی و جمعیت بالای سیاهپوست ایالت دانست.

اما سندرز به دلیل حمایت های بایدن از پیمان نفتا و تاثیر منفی ای که بر طبقه کارگر این ایالت داشت امید به کسب آراء این طبقه که از اصلی ترین حامیان کمپین اش هستند، دارد. علاوه بر این میشیگان بیشترین جمعیت مسلمان را در آمریکا دارد و اکثریت قابل توجهی از مسلمانان از سندرز حمایت می کنند. رشیده طلیب، نماینده مسلمان حوزه دیترویت هم از حامیان سندرز است. همچنین مدیر کمپین سندرز، یک جوان مسلمان به نام فیض شاکر است. سندرز در 14 ایالت هفته گذشته توانسته بود رای 57 درصدی مسلمانان را کسب کند. علاوه بر طلیب، ایلهان عمر دیگر نماینده مسلمان و کیث الیسون، دادستان کل ایالت مینه سوتا از حامیان مسلمان سندرز محسوب می شوند.

کمپین سندرز با آگاهی از این که وی شانسی در دو ایالت جنوبی میسی سیپی و میزوری ندارد، سخنرانی اش در میسی سیپی را لغو کردند تا وی وقت بیشتری برای حضور در میشیگان داشته باشد.

سندرز در سال 2016 در ایالت های میشیگان، آیداهو، داکوتای شمالی و واشینگتن پیروز شد. با توجه به نظرسنجی ها، انتظار می رود در دو ایالت آیداهو و واشینگتن مجدداً پیروز شود، اما در آخرین نظرسنجی صورت گرفته در میشیگان با 6 درصد از بایدن عقب تر بود. پیروزی در این ایالت ها در 2016 تضمینی برای پیروزی در امسال نیست، چون سندرز در چهار سال پیش در مین و مینه سوتا برنده شده بود، اما امسال در آنها شکست خورد.

اگر سندرز بتواند در آیداهو، داکوتای شمالی و واشینگتن و مهمتر از همه در میشیگان پیروز شود، می تواند به ادامه رقابت ها تا سه شنبه هفته آینده امیدوار باشد. هفته آینده رقابتی سخت تر از امروز در انتظارش خواهد بود. چون در چهار ایالت آریزونا، فلوریدا، ایلینوی و اوهایو باید رقابت کند که در 2016 در همه آنها شکست خورده بود. این 4 ایالت در مجموع 577 دلگیت دارند و سه ایالت، فلوریدا، ایلینوی و اوهایو پرجمعیت و مهم هستند و تنها در آریزونا، سندرز با فاصله کم از بایدن عقب تر است، اما در سه ایالت دیگر، بایدن با فاصله زیاد جلوتر است و شانس بسیار بالایی برای پیروزی دارد.

اما اگر سندرز در میشیگان شکست بخورد، با توجه به شکست هفته گذشته در ایالت های مشابه آن یعنی مینه سوتا و ماساچوست، عملاً شانس پیروزی بر بایدن را از دست خواهد داد.

پربیننده ترین خبرها