سرانجام بن بست سیاسی رژیم صهیونیستی، آیا انتخابات به دور چهارم می کشد؟

سرانجام بن بست سیاسی رژیم صهیونیستی، آیا انتخابات به دور چهارم می کشد؟
چهارشنبه 21 اسفند 1398 - 12:00

عرصه سیاست داخلی رژیم صهیونیستی پس از اعلام سومین انتخابات در طول یکسال بیش از پیش متشنج شده و پیچیدگی ها و ابهامات زیادی بر آن سایه افکنده و به بن بست رسیده است.

العالم _ فلسطین اشغالی

نتایج انتخابات اخیر رژیم صهیونیستی روز سه شنبه به طور رسمی اعلام شد، ائتلاف احزاب راست گرا به رهبری لیکود(حزب بنیامین نتانیاهو) توانسته ۵۸ کرسی را بدست آورده و ائتلاف چپ گراها نیز ۵۵ کرسی را بدست آوردند اما هیچکدام نتوانسته‌اند که ۶۱ کرسی مورد نیاز برای تشکیل کابینه را بدست بیاورند.

در حالی که حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو با تاکید بر اینکه درخصوص صحت این نتایج مطمئن نیستند از امضای آن سرباز زدند، حزب آبی سفید، به ریاست بنی گانتس، رقیب نتانیاهو در این انتخابات در پی تشکیل دولت اقلیت با حمایت ائتلاف لیست مشترک عربی است که 15 کرسی را در کنست در اختیار دارد. گانتس می گوید که " این اقدام به عنوان اولین قدمی است که زمینه را برای ایجاد یک دولت وحدت ملی و عدم کشانده شدن انتخابات به دور چهارم صورت می گیرد"

این درحالی است که نقشه های گانتس برای تشکیل دولت بر اساس ائتلاف با لیست مشترک عربی با چالشی اساسی از درون خود حزب آبی سفید مواجه است، "تزیپی هاوزر" و "یوعاز هندل" دو نماینده کنست از حزب آبی سفید هستند که با این طرح مخالف هستند و این مخالفت دریچه امیدی برای نتانیاهو باز می کند.

مطالبات ائتلاف لیست مشترک عربی

"ایمن عوده" رئیس ائتلاف لیست مشترک عربی با انتشار یادداشتی در فیس بوک اعلام کرد که در نشستی با شماری از اعضای حزب آبی سفید، این ائتلاف شروط خود را برای پیوستن به دولت آتی گانتس اعلام کرده است؛ "مخالفت با هرگونه اقدام یک جانبه در چارچوب "معامله قرن " ترامپ، تاکید بر اینکه مسجدالاقصی برای عبادت مسلمانان است، تاکید بر اینکه قدس شرقی پایتخت بدون جایگزین کشور فلسطین است" این شروط سیاسی ائتلاف لیست مشترک عربی است که به گفته عوده برای تحقق هرگونه توافق با ائتلاف گانتز مطرح شده است.

همچنین درخصوص مسائل اقتصادی و اوضاع اجتماعی عرب ها هرگونه توافق با ائتلاف آبی سفید را به بازگشت یک طرح کامل اقتصادی و طرحی برای مقابله با خشونت و جرایم در جامعه عربی، به رسمیت شناختن روستاهایی در نقب که رژیم صهیونیستی آنها را به رسمیت نمی شناسد، حل پرونده مربوط به دو روستای اقرث و کفر برعم و الغالی قانون کامنتس مربوط به تسریع در روند تخریب خانه های فلسطینی ها منوط کرده اند.

این در حالی است که حزب آبی سفید اعلام کرده است که مذاکراتی که میان این حزب و ائتلاف لیست مشترک عربی در جریان است فقط بر مسائل اجتماعی و اقتصادی تمرکز دارند و مسائل سیاسی (از جمله طرح "معامله قرن" ترامپ)در این مذاکرات مطرح نیست.

اگر از شروط ائتلاف لیست مشترک عربی برای توافق و حمایت از حزب آبی سفید بگذریم، مخالفت دو نماینده این حزب در لیکود، همچنان دو عنصر تعیین کننده است که ممکن است این حزب را به اجرای سناریوی تشکیل دولت وحدت ملی با لیکود سوق دهند.

در هر صورت ائتلاف لیست مشترک عربی با 15 کرسی نقش تعیین کننده‌ای در تشکیل کابینه بعدی دارد و به هر کدام از اردوگاه‌ها که بپیوندد، تشکیل کابینه با موفقیت همراه خواهد شد، اما اگر گانتز از یک سو و نتایناهو از سوی دیگر حاضر به چشم پوشی در برخی زمینه نشوند و تسامحی به خرج ندهند این انتخابات به دور چهارم کشیده خواهد شد، این در حالی است که "امطانس شحاده" از نمایندگان عرب کنست و رئیس لیست تجمع دموکراتیک ملی که به ائتلاف لیست مشترک عربی پیوسته است تصریح کرد: "موضع حزب لیست تجمع دموکراتیک ملی ثابت است و نه وارد دولت نتانیاهو خواهد شد و نه دولت گانتز"

در همین حال شحاده تاکید کرده است که پس از ارزیابی شرایط و مذاکرات در نهایت این لیست مشترک عربی است که باید تصمیم بگیرد و هرگونه توافقی تنها درصورت تحقق مطالبات و شروط سیاسی این ائتلاف صورت خواهد گرفت.

سناریوهای پیش رو

در صورت موفقیت تلاش گانتز برای انحلال دولت نتانیاهو و اقنای افکار عمومی رژیم صهیونیستی جهت پذیرش ایده تشکیل دولت با همکاری و حمایت نمایندگان عربی و شکست صدای نمایندگان مخالف در درون حزب آبی سفید، "یائیر لاپید" رئیس حزب "آینده آنجاست" با انتشار یادداشتی در توئیتر نوشت: لیست مشترک عربی جزئی از دولت اقلیت نخواهد بود، آنها یک بار خارج از این دولت رای خواهند داد، و رای و حمایت آنها بهتر از این است که انتخابات به دور چهارم کشیده شود.

در مقایسه با نتایج انتخابات پیشین رژیم صهیونیستی (دومین انتخابات) که ائتلاف راست گرا به رهبری حزب لیکود 55 کرسی کسب کرد، در دور سوم این حزب توانست با کسب 58 کرسی در سومین انتخابات شانس خود را تا 3 کرسی افزایش دهند اما همچنان در دستیابی به 61 کرسی مورد نیاز برای تشکیل کابینه ناکام مانده اند. به رغم اینکه حزب لیکود غیر از 36 کرسی خود 22 کرسی دیگر را از طریق اعضای ائتلاف راستگرایی که رهبری اش را بر عهده دارد، کسب کرده است اما اتهاماتی که درخصوص فساد به نتانیاهو وارد است سکی از موانع بزرگ بر سر راه تشکیل دولت توسط نتانیاهو است.

از سوی دیگر به نظر می رسد تشکیل دولت اقلیت توسط ائتلاف چپ گرا به رهبری حزب آبی سفید با کسب 47 کرسی در انتخابات اخیر و وجود چند دستگی و اختلاف در داخل این ائتلاف نیز شانس زیادی برای تشکیل دولت ندارد، با توجه به اینکه در انتخابات اخیر نیز کرسی کمتری را نسبت به ائتلاف رقیب خود کسب کرده است.

پربیننده ترین خبرها