اعتراض چهره های رسانه ای عراق به دخالت‌های سفیر انگلیس در امور داخلی کشورشان

اعتراض چهره های رسانه ای عراق به دخالت‌های سفیر انگلیس در امور داخلی کشورشان
شنبه 30 فروردين 1399 - 15:01

دخالت‌های خارج از عرف دیپلماتیک سفیر انگلیس در امور داخلی عراق، اعتراض برخی از چهره‌های رسانه‌ای این کشور را به دنبال داشته است.

العالم ـ عراق

استفان هیکی سفیر انگلیس در عراق دیروز (جمعه) به بهانه یک رویداد اجتماعی در عراق سخنانی ایراد کرد که با اعتراض شماری از فعالان رسانه‌ای و سیاسی معروف این کشور مواجه شده و آن را مصداق دخالت در امور داخلی عراق دانستند.

هیکی با بهانه قراردادن جریان خودسوزی یک دختر جوان در نجف اشرف، آن را ناشی از افزایش خشونت در خانواده‌ها در عراق در برهه کنونی دانست و گفت که امیدوار است تحقیقات در این‌باره هرچه سریع‌تر به نتیجه برسد.

در نخستین اعتراض، «ریناس علی» مجری یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های سیاسی در تلویزیون «العهد» عراق، نسبت به این سخنان و دخالت سفیر انگلستان در امور داخلی عراق، به شدت اعتراض کرد.

ریناس با نشر دوباره توییت سفیر انگلیس در خصوص قضیه خودسوزی دختری در نجف با لهجه عراقی نوشته است: اینها سفیرند یا مصیبت، یکی سرشیر گاومیش می‌خورد و دیگری دلمه پخت می‌کند و به شدت ناراحت است و سومی هم فقط در گشت و گذار است و شده شهروند بغدادی و چهارمی هم برای ما عراقی ها شده «این سیبویه» (دانشمند عرب زبان).

اشاره این روزنامه‌نگار عراقی به سفیران انگلستان، آمریکا و ترکیه است که با نزدیک کردن خود با آداب و سنن اجتماعی ملت عراق از جمله در زمینه پخت غذا و استفاده از وسایل نقلیه سنتی این کشور، می‌کوشند خود را به مردم عراق نزدیک کنند.

اما توییت «غزوان جاسم» مجری پربیننده برنامه سیاسی در تلویزیون «السومریه» علیه سفیر انگلیس بازتاب گسترده‌ای در داخل عراق به دنبال داشته است.

وی خطاب به سفیر انگلیس نوشت: جناب استفان هیکی این روزها به هر مناسبت و بی‌مناسبت بسیار توییت زده، نمی‌دانم آیا این دخالت در امور داخلی یک کشور دیگر نیست، آیا عرف دیپلماتیک اجازه می‌دهد تا این درجه در اعطای دیدگاهت آزادی عمل داشته باشی».

هیکی نسبت به این توییت جاسم واکنش داده و در توییتی به او پاسخ داده است که مساله خشونت خانگی یک معضل جهانی است و دبیر کل سازمان ملل متحد به آن اشاره کرده است.

در همین حال جاسم خطاب به او نوشت: جناب هیکی مساله خشونت خانگی یک نگرانی دائمی است، اما اینکه از یک مساله خاص اجتماعی عراق سخن بگویی به گونه‌ای که انگار قیم عراقی‌ها هستی و خواستار تحقیق در قضیه بشوی، دخالت محسوب می‌شود و این نخستین بار نیست که مرتکب این دخالت‌های بی‌معنی می‌شوی.

عضو برجسته «جریان حکمت ملی» عراق (سید عمار حکیم) نیز به این دخالت سفیر انگلستان واکنش نشان داده و نوشته است: بسیاری از سفیرانی که در کشورهای بحران زده مانند عراق فعالیت می‌کنند، معمولا کار اطلاعاتی را با آنچه دیپلماسی عمومی (Public Diplomacy) خوانده می‌شود، درهم می‌آمیزند.

«صلاح العرباوی» تاکید کرد که برخی از این فعالیت‌های دیپلماسی عمومی خوب است، اما خارج از چارچوب وظایف سفیران خارجی محسوب می‌شود.

وی در توییتی دیگری از انتقادهای غزوان جاسم علیه سفیر انگلیس حمایت کرده و افزود: در هر رویارویی زبانی یا غیره بین یک شهروند عراقی و خارجی همواره در کنار شهروند عراقی می‌ایستم.

برخی از کاربران از موضع جاسم علیه سفیر انگلیس حمایت کرده و گفته‌اند: از موضع جاسم که وزارت امور خارجه به عنوان مسوول و پاسخگو از انجام آن عاجز است،، قدردانی می‌کنند.

«لویس» یکی از این کاربران از جاسم خواسته که در برنامه خاص خود در تلویزیون السومریه، وزیر امور خارجه عراق یا سخنگوی رسمی این وزارتخانه را دعوت کرده و درباره نقش و ماموریت سفیران خارجی در بغداد با آنها گفت وگو کند.

کاربر معروف «احمد الذواق» نیز از موضع جاسم حمایت کرده و گفته است که سخنان وی دخالت‌های مکرر سفیر انگلیس را در امور داخلی عراق محکوم کرده است.

اداره بهداشت استان نجف صبح امروز مرگ دختر جوانی که «ملاک حیدر الزبیدی» نام دارد را در اثر شدت جراحت‌های ناشی از سوختگی، اعلام کرد.

گفته می‌شود که این دختر کمتر از یکسال قبل ازدواج کرده و با همسرش در خانه پدری همسر زندگی می‌کرده و به دلیل خشونت‌هایی که با آن مواجه می‌شد، دست به خودسوزی زده است.

هنوز مراجع امنیتی عراق نتایج تحقیقات نهایی در خصوص علت خودسوزی این دختر جوان را منتشر نکرده‌اند.

خبر خودسوزی این دختر جوان بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های عراقی داشت.

به گزارش ایرنا، در حال حاضر سفیران سه کشور آمریکا، انگلیس و ترکیه در بغداد به آنچه فعالیت‌های دیپلماسی عمومی شناخته می‌شوند، معروف هستند و قبل از اینها نیز سفیر سابق ژاپن در بغداد دست به این‌گونه فعالیت‌های اجتماعی برای نزدیک کردن خود به جامعه عراق می‌زد.

سفیران آمریکا و انگلیس به دلیل زیاده‌روی‌هایشان در این کار که از آن به عنوان دخالت در امور داخلی عراق برداشت می‌شود، با انتقادهای شدید در داخل کشور مواجه شده‌اند.

پربیننده ترین خبرها