گلایه سازمان تجارت جهانی از عدم همکاری بین المللی برای مهار کرونا/ ۸۰ کشور مانع صادرات ماسک می‌شوند

گلایه سازمان تجارت جهانی از عدم همکاری بین المللی برای مهار کرونا/ ۸۰ کشور مانع صادرات ماسک می‌شوند
جمعه 5 ارديبهشت 1399 - 08:01

سازمان تجارت جهانی با گلایه از عدم همکاری بین المللی برای مهار کرونا اعلام کرد که با آغاز شیوع این ویروس همه گیر، ۸۰ کشور جهان صادرات ماسک‌های صورت، وسایل محافظ، دستکش و کالاهای دیگر را ممنوع یا محدود کرده‌اند. 

العالم ـ اروپا

به گزارش رویترز، در بیانیه سازمان تجارت جهانی آمده است که این ممنوعیت‌ها توسط ۷۲ عضو این سازمان و هشت کشور غیر عضو سازمان اعمال شده است.

براساس بیانیه سازمان تجارت جهانی، عدم شفافیت در مورد محدودیت‌ها و عدم همکاری بین المللی می‌تواند تلاش‌ها برای کند کردن شیوع بیماری کرونا که ۲.۶۴ میلیون نفر را در سرتاسر جهان آلوده کرده و جان ۱۸۴ هزار و ۹۱۰ را گرفته، تضعیف کند.

طبق این بیانیه، در حالی که اقدامات محدود کننده صادرات قابل درک است، اما عدم همکاری بین المللی در این زمینه‌ها باعث قطع شدن کشورهای متکی به واردات از محصولات پزشکی مورد نیاز و ایجاد شوک در عرضه می‌شود.

ممنوعیت و محدودیت‌های صادرات به طور کلی در سازمان تجارت جهانی ممنوع است، اگرچه موارد استثنائی وجود دارد که به طور موقت اجازه جلوگیری از صادرات کمبودهای اساسی مواد غذایی یا سایر محصولات ضروری را می‌دهد.

سازمان تجارت جهانی بر این باور است که محدودیت‌های سفر قبلاً جریان کالاهای مورد نیاز برای مبارزه با ویروس همه گیر کرونا را کند کرده بود، اما محدودیت‌های صادراتی تصمیم گیری در مورد خرید و یافتن تأمین کنندگان جدید، برای دولت‌ها و مشاغل را دشوار کرده است.

به گزارش ایرنا، رهبران گروه ۲۰ اقتصاد بزرگ ماه گذشته گفتند که هرگونه اقدامات اضطراری در پاسخ به بیماری همه گیر کرونا باید هدفمند، متناسب، شفاف و موقتی باشد، اما محدودیت‌های صادراتی جدید حتی از آن زمان به بعد ظاهر شده است.

هفته گذشته ایالات متحده پس از شکایت مبنی بر نگه داشتن منابع تجهیزاتی، از چین خواست تا قوانین جدید کنترل کیفیت صادرات برای تجهیزات حفاظتی را تجدید نظر کند.

پربیننده ترین خبرها