نیروهای دولتی لیبی پایگاه راهبردی نیروهای حفتر درغرب لیبی را بمباران کرد

نیروهای دولتی لیبی پایگاه راهبردی نیروهای حفتر درغرب لیبی را بمباران کرد
شنبه 6 ارديبهشت 1399 - 09:00

نیروهای دولتی لیبی پایگاه استراتژیک 'الوطیه' در غرب لیبی را که محل استقرار هواپیماهای جنگی و پهپادهای نیروهای حفتر بود در چهار نوبت بمباران کردند.

العالم - لیبی

دولت وفاق ملی لیبی اعلام کردکه نیروی هوایی آن در چهار نوبت شبه نظامیان خلیفه حفتر را در پایگاه هوایی الوطیه بمباران کرده است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، «مصطفی المجعی» سخنگوی مرکز اطلاع رسانی عملیات «آتشفشان خشم» وابسته به دولت وفاق ملی لیبی گفت: «نیروی هوایی ما در چهار نوبت محل استقرار ادوات و تجهیزات شبه نظامیان حفتر را در داخل و پیرامون پایگاه هوایی الوطیه در 140 کیلومتری جنوب غرب طرابلس را بمباران کرد».

شبکه‌های اجتماعی در لیبی هم از کشته شدن سه شبه نظامی حفتر خبر دادند و گفتند که آنها اهل شهر صبراته در غرب طرابلس بودند که در حمله هوایی نیروهای دولت وفاق ملی به پایگاه الوطیه کشته شدند.

الوطیه بزرگ‌ترین پایگاه نظامی در منطقه غرب طرابلس تا مرزهای تونس است که نیروهای حفتر شش سال پیش به کنترل خود درآوردند و آنجا را مرکز فرماندهی عملیات غرب لیبی و پایگاهی برای بسیج نیروهای اعزامی از شرق لیبی قرار دادند و از آنجا هم هواپیماها برای بمباران مناطق طرابلس بلند می‌شوند.

نیروهای السراج اخیرا حملات خود علیه نیروهای حفتر در غرب لیبی را آغاز کرده‌اند و تا کنون توانسته‌اند شش شهر و دو منطقه را در ساحل غرب لیبی به کنترل خود درآورده و تا مرز تونس پیشروی کنند.

دولت وفاق ملی لیبی اکنون حمله به مواضع نیروهای حفتر در پایگاه هوایی الوطیه را شدت بخشیده‌اند. این پایگاه که در گذشته به پایگاه «عقبه بن نافع» معروف بود در فاصله ۱۰۰ کیلومتری جنوب غربی طرابلس در نزدیکی دو منطقه الجمیل و العسه واقع در غرب لیبی واقع شده است.

پایگاه الوطیه مشتمل بر انبارهای سلاح، ایستگاه سوخت، باند فرود و شهرک مسکونی است و پهپادهای اماراتی نیز در آن وجود دارد که نیروهای حفتر از آن برای حمله به طرابلس استفاده می‌کنند.

این پایگاه از یک موقعیت استراتژیک برخوردار است و هواپیماهای جنگی و پهپادهایی که از این فرودگاه به پرواز درمی‌آیند به تمامی مناطق غربی لیبی سیطره کامل دارند، این پایگاه همچنین حدود هفت هزار نظامی را در خود جای داده است.

از زمان سرنگونی حکومت «معمر قذافی» رهبر سابق لیبی در سال ۲۰۱۱، این کشور تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب در آمده است؛ دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس (غرب کشور) که در سطح جهان به رسمیت شناخته شده است و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی که خلیفه حفتر فرمانده شبه‌نظامیان «ارتش ملی لیبی» را حمایت می‌کند.

حفتر با حمایت مصر، امارات و عربستان (و همچنین روسیه و چند کشور غربی) از اواخر فروردین ۱۳۹۸ با هدف اشغال پایتخت، عملیات نظامی علیه طرابلس را آغاز کرد اما با مقاومت شدید نیروهای دولت السراج و شبه‌نظامیان متحد با آن مواجه شده و تا به امروز موفق نشده است به داخل شهر نفوذ کند. نیروهای دولت السراج نیز از حمایت ترکیه، قطر و ایتالیا برخوردارند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها