ادامه سازش با اشغالگران این بار در جبهه فرهنگ

ادامه سازش با اشغالگران این بار در جبهه فرهنگ
پنج‌شنبه 11 ارديبهشت 1399 - 11:09

ظاهرا روند عادی سازی روابط بین کشورهای عربی با رژیم اشغالگر قدس به مقامات و عالی جنابان عرب منحصر نمی شود و انگار ماه رمضان هم بهانه ای شده است برای ادامه مسیر این قطار توقف ناپذیر، منتها این بار در خطوط فرهنگی در قالب سریال های دراماتیکی که در کشورهای حاشیه خلیج فارس تولید می شوند تا به این بهانه نسل جدید فرزندان عرب را با تفکر سازش با رژیم اشغالگر و پذیرش همزیستی با این رژیم آشنا کنند.

العالم - تحلیل روز

روزگاری بود که عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی جزء تابوهای جهان عرب بود و فکر درباره آن حتی در نهانخانه ها ممنوع بود. اما امروز ... از وقتی که ترامپ زمام امور آمریکا را به دست گرفته است و معامله شوم خود را مطرح کرده است، حرف زدن درباره روند عادی سازی روابط، به عنوان بخش جدایی ناپذیر این معامله، کاملا علنی و آزاد شده است؛ با این تفاوت که این بار شاهد ظهور یک پدیده جدید هستیم؛ سریال های عربی که پیشتر یهودیان اسرائیلی را به عنوان اشغالگران فلسطین و جنایتکار معرفی می کردند امروز رویکردی متفاوت در پیش گرفتند و با فرود آوردن سر تسلیم می کوشند تفکر تسلیم و سازش را در قالب سریال های ماه مبارک رمضان به خورد نسل بعد بدهند.

امسال در کشورهای حاشیه خلیج فارس دو سریال به نام های "مخرج 7" و "ام هارون" تولید و از شبکه "mbc" عربستان پخش می شوند. در هر دو سریال، خطوط قرمزی که جوانان فلسطینی سال ها به خاطر آن، جان فشانی ها کرده اند زیر پا گذاشته شده اند.

امروزه این سریال ها، شروع به تحقق رؤیای نتانیاهو کرده اند. وی در بیست و یکم نوامبر 2017 در توییتی نوشته بود: "بزرگترین مانع در مقابل توسعه دایره صلح، رهبران عرب، که گرداگرد ما را فراگرفته اند، نیستند بلکه افکار عمومی عرب است که سال ها در معرض تبلیغات مغرضانه و جانبدارانه علیه اسرائیل قرار گرفته اند."

بنابراین چیزی که روزگاری مایه عذاب نتانیاهو بود امروز به مدد قدرت نرم رفته رفته رنگ می بازد و برخی دستان پنهان عرب تحت پوشش مفاهیمی چون همزیستی و سازگاری بین ادیان سرگرم تغییر افکار عمومی هستند.

سریال "مخرج 7" در سبک کمدی جذاب به ظاهر قصد خندان مخاطب را دارد اما در اصل اذهان آنها را رفته رفته به سمت پذیرش وجود رژیم صهونیستی سوق می دهد و آن را طوری عادی و طبیعی جلوه می دهد که مخاطب در اصل آرمان فلسطین شک می کند.

سریال ام هارون نیز با بازی "حیاه الفهد"، هنرپیشه کویتی، با سرمایه گذاری هنگفت عربستان تولید شده است. در این سریال زیر نقاب انسان دوستی، سعی شده است احساسات مخاطب را برانگیخته و او را برای پذیرش رژیم اشغالگر و همزیستی با آن آماده کند.

این سریال که داستان زن یهودی در دهه 40 از قرن گذشته است، آکنده از تحریف های تاریخی بزرگی است طوری که در آن تصریح شده است که (کشور اسرائیل با پایان تحت الحمایگی بریتانیا در زمین های اسرائیل تأسیس شده است) و به این ترتیب وجود فلسطین و حق آب و خاک آن به کلی انکار شده است.

در این سریال همچنین از خطوط عبری، به بهانه خاطره نویسی شخصیت ام هارون استفاده شده است و این خود، نوعی عادی سازی روابط فرهنگی است؛ چیزی که این رژیم حتی به خواب هم نمی دید.

در این سریال نظام خلیج فارس جدید به رهبری بن سلمان در راستای تحقق رؤیاهای رژیم صهیونیستی و جلب رضایت ارباب کاخ سفید، دونالد ترامپ به وجود آمده است.

در این بین "آویخای ادرعی"، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی، به قدری از پخش سریال ام هارون ذوق زده شده است که به منتقدان این سریال حمله کرده و حتی در دفاع از هنرپیشه کویتی این سریال در توییتی می نویسد: "طبق معمول حیاه الفهد، هنرپیشه توانمند مورد حمله نظریه پردازان توطئه و دیگر مغرضان قرار گرفته است، کسانی که کلمه عادی سازی را دشنام می پندارند و ترجیح می دهند پیوسته سریال های نژادپرستانه ای که تفکر سامی ستیزی را ترویج می کنند در ماه رمضان ببینند."

بنابراین چیزی که اکنون شاهدش هستیم تحقیر افکار عمومی عرب و تحریف حقایق تاریخی در ذهن نسل جوان عرب است و این خود، خطری جدی است که مستلزم حرکت هر چه سریع تر روشنفکران و نویسندگان و حامیان آرمان فلسطین در مقابل افکار مسمومی است که برخی عناصر وابسته، می کوشند به ذهن جوانان عرب تزریق کنند. تلاش این عناصر وابسته در واقع هیچ نتیجه ای نخواهد داشت زیرا سرشت سازش ناپذیر ملت های عرب علیه سازش اجازه این کار را نخواهد داد و تا وقتی که ملت ها از آرمان فلسطین حمایت می کنند و قلم ها علیه حرکت سازش متحد هستند، این قبیل سریال ها کاری از پیش نخواهند برد.

پربیننده ترین خبرها