بررسی اهداف هرج و مرج طلبان در لبنان

بررسی اهداف هرج و مرج طلبان در لبنان
پنج‌شنبه 11 ارديبهشت 1399 - 23:21

پس از آرامشی که ویروس کرونا به اجبار در لبنان ایجاد کرده بود؛ تظاهرات های اعتراض آمیز وخشونت بار لبنان بار دیگر ناگهانی و سریع اما پیش بینی شده از سر گرفته شد اما چرا دقیقا در این زمان؟

العالم - کشکول

آغاز مجدد تظاهرات های خرابکارانه در خیابان های لبنان در این بازه زمانی عجیب نیست. با نگاهی سریع به حوادث اخیر کشور و بازگشت سعد الحریری به لبنان و طمع مجدد وی به پست نخست وزیری و تشکیل گروه مخالفان متحد متشکل از احزاب مسئول در درجه اول برای ایجاد شرایط کنونی بر ضد دولت حسان دیاب بود؛ دو عامل اصلی و موثر برای از سرگیری این اعتراضات به قرار زیر است:

نکته اول: اقدامات و دستاوردهای دولت اگرچه اندک بود اما با توجه به اهمیت دوره کنونی کشور و حجم بحران هایی که با آن روبروست و نوپا بودن دولت ،بسیار قابل احترام است بحرانی به اندازه ویروس کووید 19 که موجب دردسر و دستپاچگی بزرگترین کشورهایی شده که به قدرت و مراکز بهداشتی و پیشرفته بودن خود افتخار می کنند. بحرانی که دولت نوپای لبنان با تدبیر و به سرعت توانست آن را مهار و از شیوع آن جلوگیری کند از دستاوردهای دیاب و تیم دولتی وی می توان به بازخواست روسا و وزرا که درخواست اصلی مردم لبنان از زمان اغاز این جنبش در حدود دویست روز پیش، اشاره کرد اما بار دیگر با مانع تراشی تشکل های فراکسیونی در تصویب قوانین درپارلمان لبنان روبرو شد. دولت لبنان توانست در شرایط بحرانی برای اولین بار در تاریخ این کشور مبالغی به خانواده های فقیر برای کمک به غلبه بر شیوع ویروس کرونا و گذر از شرایط قرنطینه بدهد .

نکته دوم نیز حمله تند حسان دیاب نخست وزیر لبنان به ریاض سلامه رئیس بانک مرکزی لبنان و متهم کردن وی به دست داشتن در بحران های مالی و پولی کشور و انتقاد از سیاست پولی وبانکی وعدم تامین ارز بازار برای جلوگیری از سقوط ارزش لیره لبنان بود براساس اظهارات دیوید شنکر معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امورخارومیانه،سلامه در سه دهه گذشته به ویژه در سطح تحریم بانک ها و مراکزمالی لبنان و بستن حساب های حزب الله به خوبی با وزارت خزانه داری امریکا همکاری داشته است. به ویژه که دولت لبنان، احزاب فاسدی را که مستقیم با سفارت امریکا ارتباط دارند هدف قرار داده است .

به نظر می رسد مراجعات مکرر دیاب به مراکز امنیتی و وزرات دفاع موجب شد تا اطلاعاتی درباره عوامل پشت پرده تظاهرات و اعتراض های اخیر به دست آورد و تهدید کرد درصورت ادامه اقدامات تحریک امیز آنان و بحران زایی ، اطلاعات را با همه جزئیات منتشر خواهد کرد. رئیس بانک مرکزی نیز با اشاره به برخی از احزاب سیاسی شریک در فساد مالی ریاض سلامه و بانک ها، تهدید کرده درصورتی که به وی به عنوان رئیس بانک آسیب برسد بسیاری از مقامات بزرگ کشور نیز با وی سرنگون خواهند شد.

همین مساله موجب نگرانی سران فاسد شده از اینرو عوامل خود را برای ایجاد بحران جدیدی به خیابان ها کشاندند تا دولت را از موضوع بانک ها و فساد مالی و اقتصادی دور کرده و به حوادث خیابان مشغول کند.

با پیگیری اعتراض ها و مناطق تمرکز انان، می توان خطرات تهدید کننده آن را درک کرد زیرا انتخاب حساس ترین مناطق توسط تظاهر کنندگان،آنان را به مقابله مستقیم با نیروهای ارتش لبنان وا می دارد که مسئول دفاع از این مناطق هستند و همین مساله موجب افزایش درگیری ها میان دو طرف و فرا رفتن از درگیری های فردی می شود و شاید اخباری که درباره توزیع تقریبا برنامه ریزی شده سلاح های فردی سبک به تظاهرکنندگان به گوش می رسد دلیل واضحی بر مسیر این اعتراض ها و تظاهرات و اهدافی است که به دنبال آن هستند اما مردم لبنان خود باید پایان این مسیر را مشخص کنند یا کشور را به ثباتی برسانند که زمینه را برای توسعه فراهم کند یا به آشوب و هرج و مرجی که کشور را به سرنوشت نامشخصی سوق دهد.

ابراهيم شربو

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها