گردن بن سلمان زیر گیوتین افول ائتلاف راهبردی آمریکا و عربستان + فیلم

جمعه 12 ارديبهشت 1399 - 10:11

ائتلاف راهبردی آمریکا و رژیم آل سعود پس از 75 سال در آستانه فروپاشی است یا دست کم به سست ترین حالت خود طی سال های گذشته رسیده است.

العالم - عربستان

خبرگزاری رویترز در گزارشی فاش کرد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در دوم آوریل ولی عهد سعودی را تهدید کرده است که چنانچه تولید نفت را کاهش ندهد و دست از جنگ نفتی با روسیه برندارد، تحریم های نظامی علیه عربستان وضع خواهد کرد.

به گزارش رویترز این تحریم ها شامل خروج نیروهای آمریکایی از عربستان خواهد بود. سال گذشته پس از آنکه تأسیسات نفتی عربستان هدف حملات پهپاد قرار گرفتند و دو تأسیسات این کشور برای مدتی از کار افتادند، ترامپ طرح خروج نیروهای آمریکایی از عربستان را به طور جدی مطرح کرد.

رویترز به نقل از یک منبع آمرکایی نوشت: تهدید ترامپ، بن سلمان را به حدی شوکه کرد که وی از معاونان خود خواست در زمان مذاکره، دفتر را ترک کنند تا خود بتواند به طور خصوصی با ترامپ صحبت کند.

به گزارش رویترز به نقل از منابع آگاه، ترامپ در این جلسه به بن سلمان هشدار داد که اگر تولید نفت اوپک کاهش نیابد مانع تصمیم کنگره برای خروج نیروهای آمریکایی از عربستان نخواهد شد.

در این جلسه رئیس جمهور آمریکا برای اولین بار تهدید کرد که ائتلاف راهبردی عربستان و آمریکا پایان خواهد یافت؛ این تهدید - به گفته رویترز – به ثمر نشست و تنها ده روز بعد، عربستان در نشست اوپک + در اوایل آوریل، اعلام کرد که تولید نفت را کاهش می دهد.

اوایل "جنگ قیمت نفت" بین عربستان و روسیه، رئیس آمریکا ضمن استقبال از این جنگ، آن را فرصتی برای پر کردن انبارهای خود از نفت ارزان دانست. اما این جنگ رفته رفته تبدیل به خطری برای اقتصاد آمریکا شد؛ زیرا هزینه های تولید نفت خام در مقایسه با نفت عربستان و روسیه بسیار بالا بود و این چنین آمریکا دستخوش بحران فاجعه بار نفتی شد.

پربیننده ترین خبرها