با هدف عادی‌سازی؛ رسانه‌های سعودی ارزش‌های اسلامی را هدف قرار می‌دهند

با هدف عادی‌سازی؛ رسانه‌های سعودی ارزش‌های اسلامی را هدف قرار می‌دهند
چهارشنبه 17 ارديبهشت 1399 - 23:17

برخی بر این باورند که دلیل عربستان سعودی برای اختصاص بودجه‌های کلان برای ایجاد امپراطوری‌های رسانه‌ای و روزنامه‌نگاری عظیم به توصیه کارشناسان آمریکایی به آل سعود برمی‌گردد مبنی بر این‌که با این ابزارها، وجهه سیاه رژیم‌شان را ترمیم و با ایدئولوژی لیبرالیستی عرب و اندیشه اصیل اسلامی مقابله کنند.

العالم- کشکول

برخی از این‌ها معتقدند که به منظور تحقق این هدف، یعنی ترمیم وجهه رژیم آل‌سعود، رسانه‌های سعودی نفوذ خود را در کشورهای عربی از اواسط دهه شصت قرن گذشته آغاز کردند تا این‌که امروز بر بیش از 80 درصد فضای رسانه‌ای در این منطقه را در دست گرفته‌اند. تاسیس روزنامه "الشرق الاوسط" در سال 1984 در لندن از اولین گام‌ها برای تحرک در خارج از محدوده جغرافیای عرب تلقی می‌شد، همچنان‌که تاسیس گروه "ام بی سی" در سال 1991 از خطرناک‌ترین اقدام‌هایی بوده که عربستان سعودی با متمرکز شدن روی جوانان، ارکان خانواده‌های جامعه عرب را تهدید کرد.

طبق دیدگاه برخی، رسانه‌های سعودی در ابتدا سعی در ترمیم وجهه آل‌سعود کردند ولی به دلیل ماهیت ذاتی و تغییرناپذیر این رژیم، ماموریت ترمیم شکست مفتضحانه‌ای خورد؛ بنابراین تمرکز این رسانه به سمت تخریب وجهه نظام‌های عربی و اسلامی پیشرو و آزادی‌خواه و نیز تمامی جنبش‌های مقاومت عربی و اسلامی، که رژیم ریاض آنها را خطری علیه موجودیت خود می‌دید، محدود شد.

ولی این رویکرد، حقیقت این رسانه‌ها را کاملا منعکس نکرده است؛ رسانه‌ سعودی از ابتدا به معنای واقعی کلمه رسانه‌ای صهیونیستی بود، رسانه سعودی همزمان با تاسیس رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی، زاده شد و این رسانه پیش از آن‌که چهره رژیم آل سعود را ترمیم کند، مسئولیت تزیین چهره رژیم اشغالگر اسرائیل در جهان عرب و اسلام را بر عهده گرفت و می‌تواند عملکرد این رسانه را رصد کرد که بیشتر از رسانه‌های صهیونیستی، برای عرب‌ها و مسلمانان خطرناک است.

حقیقت تلخ در عملکرد رسانه سعودی این است که پدیده عادی‌سازی با اسرائیل و تبلیغ این رژیم به عنوان دوست اعراب را در راس اولویت‌های خود قرار داده و همزمان جنبش‌های مقاومت اسلامی در فلسطین، لبنان، سوریه و منطقه را جنبش‌هایی مخرب، تروریست و فرقه‌ای و ابزار جمهوری اسلامی ایران توصیف می‌کند.

رویکرد خصمانه‌ای که رسانه‌های صهیونیستی علیه جهان عرب و اسلام دنبال می‌کنند خطرناک‌تر از رسانه‌های سعودی- صهیونیستی مانند گروه "ام بی سی"، تلویزیون "العربیه" و تلویزیون "الحدث" نیست. کافی‌ست مخاطبی یک ساعت پای برنامه‌های تلویزیون‌های سعودی- صهیونیستی بنشیند و آن زمان شدت کینه کورکورانه این رسانه‌ها علیه اعراب مسلمان، ایران، حزب‌الله، حماس، جهاد اسلامی، الحشد الشعبی و انصارالله را متوجه می‌شود. در واقع این رسانه‌ها خود دین اسلام و ارزش‌های اخلاقی اصیل اسلامی را هدف قرار می‌‌دهند.

این حقیقت، یعنی حقیقت هجمه رسانه‌های سعودی- صهیونیستی علیه دین اسلام و ارزش‌های عربی در سریال‌هایی برملا شد که طی ماه مبارک رمضان از شبکه‌ تلویزیونی "ام بی سی" سعودی پخش می‌شود؛ این سریال‌های عادی‌سازی با رژیم اشغالگر، همجنسگرایی و انحرافات اختلافی را ترویج می‌کنند و تعالیم دین اسلامی را هدف قرار می‌دهند. مسئولان سعودی که پشت این سریال‌های تلویزیونی قرار دارند، می‌دانند که تبلیغ عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی بدون هدف قرار دادن آموزه‌های اصیل اسلامی و ارزش‌های اخلاقی عربی ممکن نیست.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها