مصطفی الکاظمی و استقبال دوست و دشمن

مصطفی الکاظمی و استقبال دوست و دشمن
شنبه 20 ارديبهشت 1399 - 12:52

«مصطفی الکاظمی» نخست وزیر جدید عراق با استقبال منطقه ای و بین المللی گسترده ای روبرو شد که گفته می شود این استقبال تاثیر مثبتی را در روند کاهش اختلافات میان جناح های سیاسی عراق خواهد داشت و به تبع آن به بازگرداندن توازن در عرصه سیاسی این کشور و روابط خارجی و کاهش تنش در منطقه کمک می کند.

العالم-تحلیل روز

از سوی دیگر، استقبال آمریکا و جمهوری اسلامی از دولت الکاظمی توجه ناظران را به خود جلب کرد.

آمریکا از اعطای رای اعتماد به دولت الکاظمی استقبال کرد و «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا به نخست وزیر جدید عراق تاکید کرد که واشنگتن با تمدید استثناء قائل شدن برای عراق درخصوص واردات برق از ایران برای چهار ماه دیگر موافقت کرده است.

در همین حال، «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران نیز به نخست وزیر جدید عراق و همه مردم این کشور، تشکیل دولت جدید را تبریک گفت.

ظریف در پیامی توییتری با تبریک تشکیل دولت جدید در عراق نوشت: «تشکیل دولت جدید در عراق را به نخست‌وزیر مصطفی الکاظمی، کابینه او، پارلمان عراق و مهم‌تر از همه مردم این کشور تبریک می‌گویم. ایران همیشه در کنار مردم عراق و دولت منتخب شان می‌ایستد.» وی همچنین تاکید کرد ایران دائما از ملت عراق و انتخاب آنها حمایت می کند.

در حقیقت موضع ایران درخصوص تحولات عراق بر اساس اصل احترام به اراده مردمی و انتخابات ملت عراق است و و هیچ گاه از شخصیت خاصی طرفداری نکرده است، پس از استعفای عادل عبدالمهدی، شخصیت های متعددی وابسته به جناح های مختلف به عنوان نخست وزیر عراق نامزد شدند از جمله، محمد شیاع السودانی، محمد توفیق علاوی و عدنان الزرفی، با این حال جمهوری اسلامی ایران با پایبندی به اصل احترام به تصمیم گیری ملت عراق هیچ دخالتی از جمله تایید یا مخالفت با این نامزدها نداشت و شاید بهترین نشانه آن چند دستگی گروه های سیاسی شیعه که با ایران روابط حسنه ای دارند بود، از این روز که ائتلاف فتح از دولت الزرفی حمایت می کرد درحالی که ائتلاف دولت قانون در پارلمان به این دولت رای موافق نداد.

در همین حال، آمریکا همواره سعی داشت که در روند انتخاب دولت جدید عراق مداخلات آشکاری داشته باشد، چنانکه فشار زیادی را به گروه های سیاسی نزدیک به حشد الشعبی عراق که با انتخاب مردم اکثریت را در پارلمان داشتند، وارد می کرد و سران آن را "تروریست" می نامید.

به همین دلیل است که برخی استقبال ایران و آمریکا از دولت الکاظمی را یک توافق اعلام نشده توصیف می کنند اما باید تاکید داشت که این مدعا درست نیست چرا که استقبال از دولت الکاظمی توسط ایران تنها و تنها به دلیل حمایت از اراده مردمی عراق و به این دلیل بوده است که این دولت با موافقت اکثریت پارلمان مواجه بوده است، اما واشنگتن و همپیمانان آن از جمله ریاض تنها به دنبال تحقق منافع خاص برای سیطره بر منطقه هستند.

نويد بهروز

پربیننده ترین خبرها