رمزگشایی از عامل کاهش ارزش پول ملی ترکیه

رمزگشایی از عامل کاهش ارزش پول ملی ترکیه
شنبه 20 ارديبهشت 1399 - 18:34

ترکیه به رغم موفقیت‌های چشمگیری که در عرصه مبارزه با ویروس کرونا در مقایسه با دیگر کشورها به‌دست آورده است، ولی پیامدهای آن بر اقتصاد ترکیه دردناک است به‌ویژه این‌که لیر ترکیه وارد بحران جدیدی شده؛ به‌گونه‌ای که روز گذشته نرخ مبادلاتی لیر در برابر دلار به 7.2 رسید.

العالم- ترکیه

به گزارش العالم، روزنامه فرامنطقه‌ای "رای‌الیوم" در مقاله‌ای در بخش سخن سردبیر نوشته است: پیش‌بینی‌ها در محافل غربی حاکی از آن بود که ترکیه در آمار مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا از ایتالیا پیشی می‌گیرد، ولی آنچه که اتفاق افتاد کاملا برعکس بوده است؛ چرا که در مقابل 30 هزار فوتی در ایتالیا و 32 هزار فوتی در انگلیس- کشورهایی که از نظر تعداد
جمعیت نزدیک به ترکیه هستند- آمار فوتی‌ها در ترکیه 3541 نفر تاکنون است.

خبرگزاری رسمی ترکیه (آناتولی) موسسات ملی در لندن را متهم کرده که اقداماتی برای تضعیف ارزش لیر ترکیه انجام می‌دهد و همین امر باعث این کاهش نگران‌کننده ارزش پول ملی این کشور شده است.

"بیرات البیرق" داماد و مشاور "رجب طیب اردوغان" رئیس‌جمهوری ترکیه، روز گذشته سرمایه‌گذاران را اطمینان‌خاطر داد که دولت هرگز محدودیت‌هایی را برای ترازهای بانکی اعما نخواهد کرد. این در حالی‌ست که طبق گزارش خبرگزاری "بلومبرگ"، ذخایر ارزی بانک مرکزی ترکیه طی روزها و هفته‌های اخیر حدود 15 میلیارد دلار کاهش یافته و به رقم 25 میلیارد دلار، که کمترین نرخ است، رسیده.

به گفته کارشناسان اقتصادی، دو راه‌حل برای مواجهه با این بحران وجود دارد: نخست افزایش نرخ بهره، و دوم: متوسل شدن به صندوق بین‌المللی پول.

ولی اردوغان این دو راه‌حل را ردّ می‌کند؛ چرا که راه‌حل نخست منجر به افزایش نرخ تورم خواهد شد، و راه‌حل دوم نیز اقتصاد ترکیه را اسیر آن صندوقی خواهد کرد که از نظر اسلامی و در جهان سوم منفور است.

برخی ناظران بر این باورند که ورود ترکیه به دو جنگ در سوریه و لیبی، حضور 5 میلیون آواره سوری، افزایش فشارهای غربی، وجود برخی اختلافات با برخی کشورهای همسایه، مبهم بودن روابط با دو ابرقدرت روسیه و آمریکا و افزایش بحران داخلی و نیز وجود انشعابات در حزب حاکم "توسعه و عدالت" در ترکیه عواملی هستند که بر اقتصاد ترکیه تاثیری منفی گذاشته‌اند؛ به این معنا که دلیل فقط ویروس کرونا و فروپاشی موسم گردشگری نیست.

در بحبوحه نخستین بحران لیر ترکیه در سال 2018، قطر به‌عنوان مهم‌ترین همپیمان منطقه‌ای ترکیه، 15 میلیارد دلار ارز جامد را از طریق سرمایه‌گذاری در اقتصاد این کشور تزریق کرد و اردوغان نیز با آزاد کردن کشیش زندانی "اندرو برانسون"، از شدت تنش در روابط با آمریکا کاست. هنوز معلوم نیست که آیا قطر بار دیگر در سایه این بحران حاکم بر اقتصاد ترکیه در نتیجه شیوع کرونا و کاهش بهای نفت و گاز، وارد عمل خواهد شد یا خیر.

بحران اقتصادی فعلی ترکیه پیچیده‌تر از همه بحران‌های قبلی است و بعید نیست که این امر منجر به انتخابات زودهنگام پارلمانی و ریاست‌جمهوری شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها