رقابت تنگاتنگ شیخ نشین ها برای علنی کردن روابطشان با رژیم صهیونیستی

رقابت تنگاتنگ شیخ نشین ها برای علنی کردن روابطشان با رژیم صهیونیستی
چهارشنبه 24 ارديبهشت 1399 - 18:19

یک روزنامه عبری زبان به نقل از منابع ارشد سیاسی در تل آویو فاش کرد، برخی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس طی هفته های اخیر به اسرائیل برای دریافت اطلاعاتی درباره نحوه تعامل با شیوع ویروس کرونا متوسل شده اند و میان این کشورها رقابتی تنگاتنگ بر سر علنی کردن روابط با اسرائیل وجود دارد.

العالم- فلسطین اشغالی

به گزارش العالم، روزنامه "معاریو" نوشت، بحرین و برخی دیگر از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در تماس با مرکز درمانی "یا" در شهر تل آویو، که بزرگترین بیمارستان اسرائیلی محسوب می شود، رغبتشان را درخصوص دریافت ابزارها و تجهیزات لازم برای مبارزه با کرونا اعلام کرده اند. این روزنامه در همین راستا، به اظهارات اخیر نماینده امارات در سازمان ملل متحد اشاره کرده که طی آن گفته است کشورش آماده همکاری با اسرائیل در زمینه تولید واکسن کرونا است.

از سوی دیگر، وب سایت "ذا تایمز آو اسرائیل" گزارش داد، دولت امارات متحده عربی به عنوان یکی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از مدت ها پیش روابطش را محرمانه با اسرائیل گسترش می دهد.

این وب سایت اسرائیلی همچنین فاش کرد، در نشستی اینترنتی که اخیرا به میزبانی کمیته یهودی- آمریکایی برگزار شد "لانا نسیبه" نماینده امارات در سازمان ملل، بدون اشاره به جزئیات بیشتر، به سفر مسئولان ارشد اماراتی به فلسطین اشغالی برای رایزنی درباره همکاری دوجانبه در زمینه بهداشت عمومی اشاره کرد.

علاوه بر موارد فوق الذکر، روزنامه عبری زبان معاریو افزود، خاخام سرشناس "مارک اشنایدر" رئیس سازمان گفتمان دینی، که روابطی گسترده در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس دارد، تأکید کرد که این کشورها تمایلشان را بر همکاری دوجانبه با تل آویو در زمینه پزشکی و مبارزه با شیوع کرونا اعلام کردند.

از سوی دیگر، روزنامه عبری زبان "یدیعوت آحارونوت" نیز در گزارشی مشابه، به نقل از خاخام اشنایدر نوشته است: "انقلاب و تحولی عظیم در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در زمینه توسعه روابط میان اسرئیل و کشورهای خلیج فارس شکل گرفته است."

خاخام اشنایدر افزود، شش کشور شورای خلیج فارس بر سر اینکه کدام یک پیشرو علنی کردن روابط با اسرائیل و ایجاد روابط رسمی با این رژیم خواهند شد، وارد رقابت شده اند. وی همچنین ابراز عقیده کرده است که در آینده نزدیک روابط رسمی میان منامه و تل آیو ایجاد خواهد شد و دیگر پایتخت های عربی نیز در این مسیر پا جای پای منامه خواهند گذاشت.

به نوشته همین منبع، خاخام اشنایدر طی 15 سال گذشته سفرهایی زیاد و مستمر به کاخ های پادشاهی در عربستان سعودی، بحرین، عمان، قطر و امارات متحده عربی ترتیب داده است. این خاخام که ساکن نیویورک است، معتقد است که تهدیدی مشترک به نام ایران باعث ایجاد تغییر و تحول در نگرش کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به اسرائیل شده است.

این خاخام آمریکایی تأکید کرده که در گذشته بیشتر کشورهای عربی خلیج فارس برقراری روابط دیپلماتیک با اسرائیل را مشروط به حب قضیه فلسطین می دانستند ولی امروز، تمامی این کشورها صرفا تأکید دارند که مذاکرات دوجانبه بدون پیش شرط آغاز شود.

پربیننده ترین خبرها