آقامحمدی در گفتگو با العالم:

افزایش نرخ ارز مزیتی برای دولت ندارد/ نظام سرمایه داری نظامی وحشی است و مسایل انسانی برای آن اهمیت ندارد/ خطر حملات بیولوژیکی جهان را تهدید می کند

افزایش نرخ ارز مزیتی برای دولت ندارد/ نظام سرمایه داری نظامی وحشی است و مسایل انسانی برای آن اهمیت ندارد/ خطر حملات بیولوژیکی جهان را تهدید می کند
يکشنبه 4 خرداد 1399 - 22:36

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: جامعه بشری باید مهیا باشد که در آینده ممکن است با حملات بیولوژیکی مواجه شود چون نظام سرمایه داری نظامی وحشی است و انسان و مسایل انسانی برای آن اهمیت ندارد بلکه قدرت اقتصادی برای آنها ملاک است.

العالم _ ایران / سیاسی

علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با العالم در خصوص تاثیر کرونا بر اقتصاد جهانی و اینکه آیا کرونا یک حمله بیولوژیک است، خاطرنشان کرد، در جریان شروع کرونا در چین، اولین اظهار نظر در این باره را وزیر تجارت آمریکا مطرح و اظهار خوشحالی کرد که این مساله ضربه جدی به اقتصاد چین خواهد زد. در این مرحله شاید هیچ دلیل قانع کننده ای نداریم که بگوییم این ویروس دست ساز است. حداکثر می توان گفت که مثلا این ویروس در حین آزمایش از مسیر خارج شده است. برای این مساله هم هیچ کس نتوانسته دلیلی ارایه کند.

آقا محمدی گفت: دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا به دلیل انتخابات و مسایل داخلی که با آن درگیر است سعی کرده به این مساله دامن بزند تا افزایش تلفات ناشی از اداره ناصحیح بیماری کرونا در آمریکا را به جریان خارجی و چین نسبت بدهد. ولی همان صحبتی را که آن وقت آمریکایی ها مطرح و در ادامه آن را دنبال کردند، نشان می دهد که در آینده ممکن است از این حربه برای مبارزه علیه ظهور قدرت جدید در مقابل آمریکا استفاده شود و این خطری است که جهان بشریت با آن مواجه است.

وی افزود: هم اکنون سناریوی آمریکایی در زمینه القای خطر جدید به طور کامل طرح شده و در این زمینه موضوعی یافت نمی شود که در زبان سیاستمداران این کشور نیامده باشد از بالاترین مقامات یعنی مسوولان اقتصادی آمریکا و بعد هم رییس جمهوری این کشور به این مساله اشاره کرده اند. بنابر این از این جهت باید نگران بود که جنگ های بیولوژیک در آینده وارد حوزه اقتصاد شود و توازن های اقتصادی را که به طور طبیعی درجریان است و در حال عقب راندن آمریکا است، بخواهند بشکنند.

رییس کمیسیون علمی- راهبردی چشم انداز مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد، شاید آمریکایی ها در قبل از این هم که در خصوص جنگ تمدن ها مطرح می کردند، نیز حرفشان همین بوده و بعدها که بحث می شد چین درحال تبدیل شدن به قدرت اول دنیا است، خیلی ها از مقامات و صاحب نظران در آمریکا می گفتند که واشنگتن مانع چین دراین زمینه خواهد شد. بنابر این احتمال این را قوی می دانیم که در آینده با چنین حملاتی مواجه باشیم و لذا جامعه بشری باید مهیا باشد که در آینده ممکن است با چنین خطرات جهانی و حملات بیولوژیکی مواجه شود چون نظام سرمایه داری نظامی وحشی است و انسان و مسایل انسانی برای آن اهمیت ندارد بلکه قدرت اقتصادی برای آنها ملاک است.

آقامحمدی درخصوص تاثیر کرونا بر وضعیت مشاغل نیز خاطرنشان کرد، خیلی از مشاغلی که در گذشته وجود داشت در شرایط کرونا تغییر وضعیت یافته اند. بحث های مربوط به فضای مجازی و اداره اقتصاد تغییر کرده به گونه ای که ملاقات ها را کم کرده و درحقیقت رشته هایی از فعالت ها را از دور خارج خواهد کرد.

وی افزود: تعداد زیادی از رشته ها ازدور خارج خواهند شد و برعکس رشته های دیگری روی کار خواهند آمد. فکر می کنم که تله مدیسین (پزشکی از راه دور) حتما به سرعت جایگاه خودش را پیدا خواهد کرد و مساله سلامت، موضوع پراهمیتی خواهد شد و لذا اقتصاد، سرمایه گذاری بیشتری روی آن خواهد کرد، مساله تغذیه و بیماری های ضمنی مورد توجه جدی تری قرار خواهد گرفت. از لحاظ نوع خانواده که همه به سمت و سوی نوع غربی می رفتند، تغییر خواهد کرد و متوقف می شود و همبستگی ها بیشتر خواهد شد به خصوص در شرق این مساله رخ خواهد داد.

رییس کمیسیون علمی- راهبردی چشم انداز مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در شرایط پس از کرونا رشته های دانش بنیان به شدت توسعه پیدا خواهد کرد و بحث های ژنتیک نیز مساله جدی خواهد شد و تحولات بنیادین دراین حوزه رخ خواهد داد. این اتفاق نشان داد که توجه به یک معنویتی در جامعه رشد پیدا کرده و مساله بیرون کردن دین از عرصه های اجتماعی مقداری متوقف خواهد شد.

آقامحمدی عضو تشخیص مصلحت نظام در ادامه افزود: این اتفاق نشان داد که بشر خیلی مسلط نیست و لذا توجه به معنویت در جامعه رشد پیدا کرد لذا دیدیم در آمریکا و دیگر کشورها روزهای دعا برگزار کردند و اینها تظاهر نبود؛ نیازهای واقعی جامعه بود که به نظر میاد این بیرون کردن دیدن از همه عرصه های اجتماعی مقداری متوقف خواهد شد .

وی ادامه داد: تقریبا با این شرایط مقدار زیادی از جهانی سازی فاصله گرفتیم و در حقیقت مقداری ناسیونالیسم و خود کفایی داخلی در کشورها رشد پیدا کرد و از آن زاویه قبلی خارج شد و منطقه گرایی رشد پیدا کرد و این جهت کلی است و باید آن را مهم بدانیم. نرخ رشد اقتصادی هم مقداری افت پیدا کرد که این مسیله آثار بلند مدتی را در جامعه جهانی خواهد داشت.

این عضو تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی در خصوص تاثیر کرونا بر اقتصاد گفت: ما دو نظر در اقتصاد ایران داشتیم؛ یکی اینکه ما هرچقدر بیشتر دروازه ها را باز کنیم و هرچه بیشتر در تعامل باشیم و شاید یک طرفه تکیه کنیم به نفت و آن را هزینه کنیم رفاه بهترو نرخ رشد بیشتری می دهد . نگاه دیگر این بود که پایه های اقتصاد ایران را محکم کنیم و ایران در آن صورت پایداری پیدا می کند به نظر می آید خدمت کرونا به این فکر دوم بود. تحریم ها هم تمام فشارش را آورده و این اشتباه غرب و امریکا بود که نباید تا انتهای مسیله ای را می رفت و این ریختن ترس اشتباهی بود که انجام شد .کرونا هم شدت و حدت خوبی در ایران داشت و ایران جز کشورهایی اول بود که با ان مواجه شد یعنی در یک مواجه جدی بود ولی میبینیم اقتصاد ایران پیش رفت.اقتصاد ایران به گونه ای نیست که فروبپاشد.

وی ادامه داد: فکر میکنم از این مرحله به بعد حداقل 15 زنجیره اساسی اقتصاد را داخلی خواهیم کرد و در سطح رقابت جهانی خواهیم بود. امسال برخی رشته ها را به خوبی خواهیم داشت و در بحث پتروشیمی تا سال 1404 هم از لحاظ کمی و هم بنیادی متفاوت خواهیم شد و به سمت دانش بینان ها خواهیم رفت و دانش ها هم ایرانی می شود و یک بسیج ملی دانشی در ایران شکل خواهد گرفت.نهادهای دانشی هم در حال حاضر با هم تقسیم کار ملی کرده اند و با نیروهای مسلح هم هماهنگی ها انجام شده است و من فکر میکنم امسال سال خوبی برای اقتصاد ایران خواهد بود .

آقامحمدی با اشاره به مسیله اقتصادمقاوتی اظهارداشت: در این مسیله همه بحث ما تاب آوری اقتصادی است یعنی بتواند فشارهای وارده را تحمل کند و توان این را داشته باشد که صعود کند و بر منحنی بالاتری حرکت کند و این را در بسیاری از رشته هایمان بدست اورده ایم.

عضو تشخیص مصلحت نظام افزود: رونق تولید سال گذشته به خوبی عمل کرد و امسال نیز با توجه به شرایط کرونا و تحریم ها سال 99 سال جهش تولید نامیده شد و این موضوع با توجه به عملکرد اقتصادی کشور انتخاب شده است.

آقامحمدی ادامه داد: ما اگر نتوانسته بودیم وابستگی به نفت را در ادوار گذشته کم کنیم قطعا به مشکل می خوردیم شما اکنون دقت کنید عربستان سعودی تولید نفتش کم نشده و فشار جهانی هم تحمل نمی کند ببینید در مقابل کرونا به مشکل خورده و مالیات ارزش افزوده در کشورش 3 برابر کرده یعنی از 5 درصد به 15 رسید و تمام کمک ها به مردمش رو هم حذف می کند. ما در بخش عدم وابستگی به نفت موفق عمل کردیم و این مسیر را طی خواهیم کرد.

وی در رابطه با وضعیت بورس در کشور گفت: بورس ایران از سال 92 تا کنون دوبرابر شده است. و در بورس اصلاحات ساختاری صورت گرفته و ارزیابی های مجدد صورت گرفته است. وقتی بازارهای دیگر متوقف شد مثل بازار مسکن و ارز بازار بورس توانست رشد خوبی داشته باشد و اگر ما بتوانیم فعالیت ها را بورسی کنیم و شرکت ها بورسی شود بورس عمق پیدا می کند و منابع بانکی ازاد می شود و خوشبختانه این فرصت پیدا شده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: برای تحقق رشد اقتصادی 5 درصدی به 800 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در کشور نیاز داریم که می توان این مبلغ را از داخل کشور تامین و به بخش تولید تزریق کرد.

علی آقامحمدی با اشاره به نوسانات قیمت ارز در کشور افزود: در سالهای گذشته عواید فروش نفت در قالب دلار وارد اقتصاد کشور می شد و قیمتها در بازارهای داخلی را سرکوب می کرد یعنی دلار حاصل از فروش نفت ابزاری برای کنترل قیمتها بود، اما در حال حاضر با توجه به اتفاقات رخ داده و سیاستهای اتخاذشده، چنین موضوعی امکانپذیر نیست. اگر ما بتوانیم نرخ تورم را کنترل کنیم، سرعت تغییر نرخ ارز نیز متناسب با تورم مدیریت خواهد شد. بازارهای مختلف یا یکدیگر ارتباط دارند و بر هم تاثیر می گذارند. کما اینکه وقتی بورس در مدار رشد قرار می گیرد سایر بازارها هم از آن متاثر می شود.

وی در رد این ادعا که دولت عامل گرانی ارز در کشور است نیز گفت: افزایش نرخ ارز مزیتی برای دولت ندارد چرا که یکی از مصرف کنندگان مهم ارز خود دولت است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به موضوع FATF نیز اشاره و تصریح کرد در واقع ما دو قانون مهم در زمینه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم را تصویب و نهایی کردیم اما آنها از ما می خواهند که عضو دو کنوانسیون بین المللی مربوط به این قوانین شویم که اطمینان یابند ما به قوانین تصویب شده عمل می کنیم. آنها در قبال این اقدامات ما فقط اعلام کردند ایران را از فهرست سیاه اف ای تی اف خارج و وارد لیست خاکستری می کنند. این مسائل در مجمع تشخیص مصلحت یک سال بحث و بررسی شد اما اقناعی صورت نگرفت و بر همین اساس مجمع درباره این موضوع از دور خارج شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها