محدودیت‌های کرونایی در ترکیه برداشته می شود

محدودیت‌های کرونایی در ترکیه برداشته می شود
شنبه 10 خرداد 1399 - 16:34

بیشتر محدودیت‌های کرونایی از روز دوشنبه هفته جاری در ترکیه برداشته می‌شود و زندگی عمومی تقریبا به شکل قبل از کرونا ادامه خواهد یافت.

العالم ـ ترکیه

طبق اعلام رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه در دوره جدید که از آن به عنوان دوران نرمال یاد می شود دورکاری و محددودیت حضور در دوایر دولتی برای کارمندان سالم به پایان خواهد رسید و این عده به سرکارهای خود باز خواهند گشت ولی برای کارمندانی که از بیماری‌های مزمن رنج می برند هر اداره ای راسا تصمیم گیری خواهد کرد.

از روز گذشته بسیاری از مساجد بازگشایی شد و در مساجد نمازهای ظهر و عصر بطور دسته جمعی می تواند اقامه شود ولی فاصله گذاری می باید انجام شود. نمازهای جمعه نیز در مستاجدی که حیاتهای بزرگ دارند می تواند اقامه شود.

باشگاههای ورزشی برای ورزشهای انفرادی، مهد کودکها، رستورانها، کافه ها همگی مجددا بازگشایی خواهد شد ولی منطبق با بخشنامه هایی که برای هر صنف صادر شده است می باید تنظیماتی انجام پذیرد.

بجز حمام ها، مراکز ماساژ، سینماها، تئاترها، بارها و قهوه خانه‌ها، سالن‌های عروسی تمامی مراکزی که تعطیل اعلام شده بود تقریبا بازگشایی می شود .

بجز موارد یاد شده ممنوعیت سفر نیز که برای ۱۵ استان بزرگ ترکیه که بخش عمده جمعیت ترکیه را تشکیل می دهند از روز دوشنبه لغو خواهد شد. بدین ترتیب راه برای سفرهای توریستی مردم ترکیه به مناطق گردشگری نیز فراهم خواهد شد.

دولت آنکارا گرچه هنوز محدودیت تردد برای افراد بالای ۶۵ سال و زیر ۱۸ سال را بطور کامل لغو نکرده است ولی شواهد حاکی از این است که این محدودیتها به همراه محدویتهای بیرون آمدن از منازل در آخر هفته ها نیز در طول این هفته و یا هفته جاری لغو خواهد شد.

اگر چه برای هتلها، اتوبوس‌ها، قطارها و حتی تاکسی‌ها آیین نامه های مختلفی جهت دوران جدید صادر شده است ولی مساله پای بندی به این آیین نامه ها و مقررات نیز یک امر جدی است که در آینده رعایت و یا عدم رعایت به آنها را می‌توان دید.

به گفته ناظران آگاه هدف دولت آنکارا از لغو محدودیت‌های یاد شده بخشیدن جانی تازه به اقتصاد این کشور می باشد.

موسسه نظرسنجی آنار در روزها گذشته یک نظرسنجی در زمینه کرونا و دیدگاه‌های مردم ترکیه در این زمینه در سطح ترکیه انجام داد.

منطبق با نتایج نظرسنجی یاد شده ۷۷.۶ درصد مردم ترکیه مسایل اقتصادی را بجز کرونا مهمترین مساله کشور ارزیابی میکنند. ۵۰.۵ درصد شرکت کنندگان گفته اند که درآمدهایشان کاهش یافته است. ۳۶.۲ درصد گفته اند که دیونشان افزایش یافته است، ۱۴.۹ درصد گفته اند که کارشان را از دست داده اند. ۸.۴ درصد گفته اند که مجبور به بستن محل کار خود شده اند.

۷۵.۵ درصد مردم ترکیه در زمینه مبارزه با کرونا گفته اند که از ماسک استفاده می کنند. ۵۱.۸ درصد گفته اند که دست‌هایشان را با صابون می شویند، ۴۳.۳ درصد گفته اند که فاصله اجتماعیی را رعایت می کنن، ۴۳.۲ درصد گفته اند که در منازل خود می مانند.

گرچه لغو کامل محدودیت‌ها با انتقادات اندکی از سوی محافل علمی و پزشکی ترکیه مواجه شده است ولی اکثریت مردم ترکیه از این مساله استقبال کرده اند.

رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه در بعد از اعلام رفع محدودیتها خواستار استفاده تمامی مردم ترکیه از ماسک، حفظ فاصله اجتماعی و دقت هر چه بیشتر به تمیزیشان شد و گفت: در صورتی که نتیجه دلخواه از رفع محدودیتها گرفته نشود و تعداد بیماران کرونایی افزایش یابد محدودیتهای جدی تری وضع خواهد شد.

به گزارش ایرن، شمار بهبود یافتگان از کرونا در ترکیه با ترخیص ۱۵۴۹ نفر دیگر طی شبانه‌روز گذشته به ۱۲۵ هزار و ۹۶۳ نفر افزایش یافت.
بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت ترکیه، طی شبانه‌روز گذشته روند درمان ۱۵۴۹ بیمار دیگر مبتلا به ویروس کووید-۱۹ به پایان رسید و شمار بهبودیافتگان به ۱۲۵ هزار و ۹۶۳ تن افزایش یافت. همچنین شمار مبتلایان کرونا در ترکیه پس از غربالگری ۳۶ هزار و ۱۵۵ نفر با شناسایی ۱۱۴۱ مورد جدید به ۱۶۲ هزار و ۱۲۰ نفر رسید. از این تعداد ۶۶۲ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری بوده و در مجموع ۳۲۴ بیمار نیز به دستگاه تنفسی وصل هستند.

از سوی دیگر، با جان باختن ۲۸ بیمار طی ۲۴ ساعت گذشته، شمار قربانیان کرونا در ترکیه به ۴ هزار و ۴۸۹ تن رسید، این در حالی است که در مجموع یک میلیون و ۹۶۴ هزار و ۳۶۴ نفر تاکنون در ترکیه غربالگری ویروس کووید-۱۹ شده‌اند.

پربیننده ترین خبرها