آیا با قانون سزار، آمریکا می تواند شکست در سوریه را جبران کند؟

آیا با قانون سزار، آمریکا می تواند شکست در سوریه را جبران کند؟
سه شنبه 27 خرداد 1399 - 21:56

العالم _ سوریه

خبر:

فردا هفدهم ژوئن قانون موسوم به "سزار" با هدف تحمیل تحریم های فلج ککنده بر سوریه اجرایی خواهد شد.

تحلیل:

- درحالی که مبتنی بر قانون سزار کلیه شریان های مالی ،اقتصادی وبانکی سوریه مشمول تحریم امریکا قرار خواهد گرفت و انتظار این بود که با فرارسیدن 17 ژوئن اوضاع اقتصاد در سوریه قفل شود اما کاهش معنا دار قیمت لیر در مقابل دلار امریکایی طی روزهای اخیر نشان داد سوریه موفق شده است تاثیرات روانی ناشی از این تحریم را با موفقیت از سر بگذراند.

- واقعیت ان است که تحریم های موسوم به سزار در واقع بازسازی سوریه را به شکلی جدی مورد هدف قرار داده است که این مساله بدان معناست که با وضع این تحریم ها امریکا در عمل و به شکلی رسمی برناکامی 9 ساله خود در سوریه اعتراف می کند و می کوشد تا در سایه وضع این تحریم ها در واقع هم از ملت سوریه برای حمایت از نظام قانونیشان انتقام بگیرد و هم ناارامی هایی از جنس معیشت را بر سوریه حقنه کند .امریکا امیدوار است در سایه این تهدید پایه های نظام را سوریه را متزلزل و پروژه ناکام به سقوط کشاندن نظام را عملیاتی کند.

- توجه در زمانبندی تحریم های امریکایی بسیار قابل تامل است بر این اساس کاخ سفید مقرر داشته است تا از فردا قانون سزار عملیاتی شود و پس از 90 روز از اجرای ان وزارت خزانه داری امریکا وارد عمل شود و گزارشی درخصوص "وقوع پولشویی" احتمالی در بانک مرکزی سوریه ارایه کند و مبتنی بر ان "تیر باصطلاح خلاص" را بر پیکره بانک مرکزی این کشور وارد کند. اگر چه از همین الان نتیجه این گزارش معلوم است و کاملا روشن است که بانک مرکزی سوریه در گزارش مورد نظر وزارت خزانه داری امریکا محکوم به پولشویی خواهد شد اما انچه در این میان قابل توجه و تامل است اینکه پایان 90 روز تعریف شده دقیقا با اوج گیری کارزار انتخاباتی ترامپ مصادف خواهد شد و این یعنی انکه ترامپ با این مستمسک ،تلاش خواهد کرد سبد دستاوردهای سیاست خارجیش را پرو پیمان نشان داده ازاین مساله نهایت بهره گیری انتخاباتی را صورت دهد.

- در تعقیب هدفی چند وجهی به نظر می رسد ایران وروسیه اولین و اساسی ترین کشورهایی باشند که مبتنی برقانون سزار به دلیل همکاری با سوریه مشمول تحریمهای امریکایی قرار گیرند این یعنی انکه ترامپ میکوشد با این قانون وتحمیل ان حداقل به مردم این دو.کشور این نگاه را حقنه کند که حکمرانان روسی وایرانی نه تنها درجنگی بزعم امریکا بی جاصل درسوریه حاضر شده اند بلکه معطوف به حمایتهای بعدی از سوریه بایستی دراتش خشم امریکا نیز بسوزند.

- در حالی که در شمال سوریه و با حضور ترکیه خیال امریکا از اثرگذاری تحریم هایش بر سوریه کاملا ارام است اما ناآرامی های هرچند کم جان این روزها در جنوب سوریه نشان می دهد امریکا جانب احتیاط را از ناحیه مرزهای اردن فروگذار نکرده است. در چنین شرایطی انچه بیش از هرچیز قانون سزار امریکایی را با سوالات جدی مواجه می سازد مرزهای عراق لبنان و بالاخره آب های مدیترانه است. مبتنی بر این نگاه انتظار می رود این مناطق بیش از پیش در کانون مراقبت و کنترل امریکا قرار گیرند.

- چنانکه از مفاد قانون سزار برمی اید هیچ فرد ،گروه و کشوری در صورت همراهی با سوریه از غضب امریکا مصون نخواهد بود اما اینکه ایا این قانون در عمل انتظارات و محاسبات ترامپ را تامین کند به دلایل مختلف محل تامل است و در صدر این دلایل مشابهت های فراوان میان تحریم های سوریه با ایران و میزان حصول توفیق در آن است!

پربیننده ترین خبرها