آیا واکنش هم پیمانان سوریه علیه قانون سزار ، مهلکه ای برای ترامپ خواهد بود؟

آیا واکنش هم پیمانان سوریه علیه قانون سزار ، مهلکه ای برای ترامپ خواهد بود؟
پنج‌شنبه 29 خرداد 1399 - 15:12

دولت آمریکا، جنگی جدید را علیه سوریه و برای محاصره این کشور از طریق قانون موسوم به سزار آغاز کرده است و به محض اعلام اجرای این طرح، هم پیمانان دمشق، بلافاصله، حمایت خود را از سوریه برای لغو این قانون و تاثیرات آن چه در سوریه وچه در لبنان اعلام کردند.

العالم نظرکده

تحلیلگران و ناظران بر این باورند که آمریکا پس از امتحان کردن همه راه های تحریم، محاصره ، تهدید و جنگ علیه سوریه، این بار به این قانونی به نام سزار علیه سوریه متوسل شده است.

آن ها این قانون را نقطه ضعفی برای دولت آمریکا می دانند، به ویژه اینکه دولت آمریکا در تضعیف دولت سوریه همان طور که واشنگتن اعلام می کند، شکست خورده است.

تحلیلگران وناظران همچنین معتقدند: غوغای رسانه ای که همزمان با آغاز اجرای قانون سزار به راه افتاده است، آخرین سلاح واشنگتن علیه سوریه با هدف بهبود شرایط خود برای تسویه حساب با دمشق است.

آن ها همچنین بر یک مساله مهم تاکید کردند و آن ماهیت قانون سزار است که هدف از آن اعمال فشار بر مقاومت در لبنان نیز هست و تلاش های وزارت امور خارجه آمریکا و برخی طرف های لبنانی برای بین المللی کردن بحران لبنان و تلاش ها برای تعدیل نیروهای یونیفل است تا در جنوب لبنان و در مرزهای لبنان و سوریه برای قطع روابط دو کشور ایفای نقش کنند.

آن ها همچنین گفتند که بیشترین ضرر از این قانون ، درصورت بسته شدن مرزها ، متوجه لبنان می شود زیرا شکوفایی اقتصاد این کشور از طریق مبادلات تجاری با سوریه در مرزهاست.

کارشناسان همچنین معتقدند که آمریکا با اجرای قانون سزار در برهه فعلی، می خواهد پیام هایی را برساند که یکی از آن انتخابات قریب الوقوع در آمریکاست و دیگری ، پیام هایی خطاب به اسرائیل درخصوص وعده های ترامپ درباره الحاق کرانه باختری است ، بدین معنا که سوریه باید از مخالفت با تصمیم آمریکا مبنی بر مخالفت با الحاق جولان و کرانه باختری به سرزمین های اشغال شده تحت حاکمیت اسرائیل دست بردارد.

تحلیلگران وناظران همچنین بر این باور هستند که هدف دولت آمریکا از طریق اعمال فشار بر سوریه، سوق دادن این کشور به سمت گفت و گوی سیاسی با عنوان خروج هم پیمانان سوریه از اراضی این کشور و پس از آن خروج حزب الله و کمک نکردن به آن در صورت وقوع هر گونه نبردی با رژیم اسرائیل در آینده است.

آن ها همچنین گفتند که هدف اصلی آمریکا در این معادله، کمک به مردم سوریه و پیشبرد روند دموکراتیک طبق ادعای دولت ترامپ نیست ، بلکه تحولات عکس این را اثبات کرده است.

کارشناسان همچنین گفتند که سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان، مساله ای جدید را درخصوص تلاش اقتصادی از طریق مبادله تجاری با ارزهای غیر از دلار با هدف خارج شدن لبنان از بحران اقتصادی مطرح کرده است. به گفته آن ها، این مساله، بازار جهانی جدید را به جای بازار سرمایه داری وحشیانه که آمریکا از طریق دلار بر آن حکومت می کند، ایجاد می کند.

از این رو، این قانون، روسیه، ایران و چین را به سمت تشکیل این بازار جایگزین تشویق خواهد کرد تا لبنان و سوریه نیز از آن برای شکستن محاصره ملت سوریه استفاده کنند.

پربیننده ترین خبرها