رویای بر باد رفته نتانیاهو

رویای بر باد رفته نتانیاهو
شنبه 14 تير 1399 - 18:27

طرح صهیونیستی "الحاق" به دلیل اختلافات در کابینه رژیم اسرائیل از یک سو و دوگانگی در موضع آمریکا از سوی دیگر، به تآخیر افتاده و اجرای این طرح، در صورتی‌که ترامپ در دور بعدی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا پیروز نشود، با موانع جدی روبه‌رو خواهد شد.

العالم- نظرکده

دلیل حرف و حدیث‌ها و گمانه‌زنی‌ها درباره به تعویق افتادن طرح الحاق کرانه باختری چیست؟

مسئولان فلسطینی بر این باورند که به تعویق افتادن تصمیم اسرائیل مبنی بر الحاق بخش اعظمی از کرانه باختری به دیگر مناطق اشغالی مقدمه‌ای برای زیر سوال بردن جدیت طرح اجرای "معامله قرن" است.

آنها خاطرنشان می‌کنند که تصمیم "بنیامین نتانیاهو" نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای موکول کردن اجرای طرح به زمانی دیگر به مثابه شکست این پروژه ضد فلسطینی است.

این مسئولان تصریح کردند، دلایل مهمی از جمله وحدت فلسطینی‌ها و انتفاضه فلسطینی در سایه این وحدت و نیز هشدارهای مسئولان امنیتی سابق و فعلی رژیم صهیونیستی درباره پیامدهای جدی این طرح باعث به تعویق افتادن طرح شده‌است. مسئولان صهیونیستی تأکید دارند اگر انتفاضه‌ای شکل بگیرد تل‌آویو دیگر توان رویارویی با آن را نخواهد داشت.

از سوی دیگر، ناظران خاطرنشان کرده‌اند اقدام نتانیاهو در به تعویق انداختن اجرای طرح الحاق کرانه باختری، اراده جنبش مقاومت را به ادامه رویارویی با رژیم اشغالگر سست نمی‌کند.

ناظران با اشاره به این‌که لغو نهایی طرح الحاق خواسته اصلی فلسطینی‌ها است، تصریح کردند جدیت فلسطینی‌ها نتانیاهو را وارد کرد اجرای طرح را به تعویق بیندازد.

به گفته ناظران، نتانیاهو تلاش می‌کرد که از طریق اجرای طرح الحاق، آرمان فلسطینی‌ها برای تشکیل کشور مستقل‌شان را از بین ببرد. از دیگر دلایل به تاخیر افتادن این طرح، مخالفت نهادهای آمریکایی، از جمله کنگره بوده است.

ناظران تأکید کردند که در صورت اجرای احتمالی این طرح، حدود 3 میلیون فلسطینی در کرانه باختری در معرض آوارگی و مهاجرت هستند؛ لذا تمامی طیف‌های فلسطینی‌ها باید یکپارچه علیه طرح الحاق برخیزند و راهپیمایی‌هایی "خشم عمومی" برگزار کنند.

پربیننده ترین خبرها