سرنوشت نامعلوم شرکت های سعودی به سبب سیاست های بن سلمان

سرنوشت نامعلوم شرکت های سعودی به سبب سیاست های بن سلمان
سه شنبه 17 تير 1399 - 23:12

به گفته ناظران مسائل اقتصادی عربستان، سیاستهای  غیرمسئولانه محمد بن سلمان سبب شد تا شرکت های سعودی نیز به خسارت های روزانه و فصلی خود در بازارهای داخلی و جهانی اذعان کنند.

العالم ـ کشکول

طبق گزارش های اقتصادی، محمد بن سلمان ولیعهد سعودی که به سبب سیاستهای غیرمسئولانه و بی پروا و نیز به سبب حادثه قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی، در سطح داخلی و منطقه ای و جهان طرد شده است، اموال زیادی از خزانه کشور را صرف جنگ خانمان سوز علیه ملت بی پناه یمن کرد و برای ماندن در قدرت نیز پول زیادی را برای غربی ها هزینه کرد؛ این امر سبب شد تا سرمایه گذاران عرب و غربی اعتماد خود را نسبت به عربستان از دست بدهند.

ویروس کرونا نیز هزینه مضاعفی را بر دوش اقتصاد عربستان گذاشت و بسیاری از شرکت های سعودی خسارتهای گسترده ای متحمل شدند چنانکه برخی از آنها به این خسارتها اذعان کردند.

یک مطالعه آماری جدید از اوضاع اقتصادی عربستان نشان داد که 22 شرکت از شرکت های سعودی در پایان سه ماهه نخست سال 2020 خسارت هایی بالغ بر بیش از 20 درصد از سرمایه خود دارند. این مطالعه همچنین تصریح کرد که مجموع خسارت های این شرکت ها بالغ بر 6.25 میلیارد ریال سعودی است که تقریبا 30 درصد از سرمایه این شرکت ها است.

این مطالعه آماری که در گزارش خود به تازه ترین گزارشهای مالی استناد کرده است؛ تاکید کرد که در پایان سه فصل نخست سال 2020 ، 4 شرکت دیگر نیز به فهرست شرکتهایی که 20 درصد از سرمایه خود را از دست داده اند، افزوده می شد.

شرکت "اعمار المدینه الاقتصادیه" که شرکتی برای توسعه شهر اقتصادی ملک عبدالله است، از افزایش میزان خسارتهایش در پایان سه فصل نخست سال جاری به میزان 1.71 میلیارد ریال سعودی بالغ بر 20.13 درصد از سرمایه شرکت را اعلام کرد.

شرکت آمیانتیت عربستان نیز میزان خسارتهایش در پایان سه فصل نخست سال 2020 را 149.6 میلیون ریال سعودی اعلام کرد که تقریبا 43.4 درصد از سرمایه اش را شامل می شود. این شرکت سعودی اسباب متعددی برای خسارتهای خود برشمرد از جمله "افزایش هزینه تولید".

از سوی دیگر 3 شرکت سعودی در پایان سه فصل نخست سال 2020 از پایین آمدن میزان خسارتهای خود به کمتر از 20 درصد خبر دادند؛ و بدین ترتیب از فهرست خارج شدند.

با این حال شرکت الخضری بخاطر خسارتهای بسیار زیاد خود بالغ بر 1.1 میلیارد ریال سعودی همچنان در راس فهرست قرار دارد.

شرکت "وفا للتامین" نیز همچنان رتبه دوم را دارد؛ میزان خسارتهای این شرکت بالغ بر 176.45 میلیون ریال سعودی است که بالغ بر 176.45 درصد از سرمایه این شرکت است.

طبق سیستم ورشکستگی در عربستان این شرکت الخضری و وفا للتامین در حال حاضربه ساماندهی مجدد مالی روی آورده اند.

یادآور می شود که بازارهای مالی عربستان، اوضاع مالی شرکت ها و میزان خسارتهای آنها را به سه دسته وضعیت قرمز، نارنجی و زرد تقسیم می کنند.

وضعیت قرمز نشاندهنده وضعیت شرکت هایی است که میزان خسارتهای آنها بیش از 50 درصد از سرمایه آنها را شامل شده است.

پربیننده ترین خبرها