نیروی هوایی آمریکا مشتری جنگنده‌های «اف-35» سفارش ترکیه شد

نیروی هوایی آمریکا مشتری جنگنده‌های «اف-35» سفارش ترکیه شد
سه شنبه 31 تير 1399 - 18:49

پنتاگون اعلام کرد که نیروی هوایی آمریکا تعدادی از جنگنده‌های «اف-35 » سفارش ترکیه به کارخانه «لاکهید مارتین» را خریداری می‌کند.

العالم - آمریکا

بعد از یک سال گمانه زنی نسبت به سرنوشت جنگنده های «اف-35» سفارش ترکیه و اخراج این کشور از پروژه ساخت این جنگنده، نیروی هوایی آمریکا به طور رسمی اعلام کرد که سفارشهای ترکیه را خریداری میکند.

به نوشته وبگاه «دیفنس نیوز» وزارت دفاع آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که نیروی هوایی این کشور 8 فروند جنگنده اف-35 ای سفارش ترکیه به کارخانه «لاکهید مارتین» را به ارزش 826 میلیون دلار خریداری میکند.

ترکیه قصد داشت در یک بازه زمانی مشخص 100 فروند از این جنگنده نسل پنجم را خریداری کند، اما بابت خرید سامانه دفاع موشکی «اس-400 » از روسیه و بی توجهی به هشدارهای آمریکا از این پروژه اخراج شد و در عمل هیچ جنگند اف- 35 به ترکیه ارسال نشد. این در حالی است که خلبانان منتخب ترکیه دورهای لازم برای پرواز با این جنگنده فوق پیشرفته را در آمریکا دیده بودند.

این در حالی است که مقامات پنتاگون گفته اند که تا 2 سال دیگر به پیمانکاران ترکیه در ساخت قطعات اصلی جنگنده گرانقیمت اف-35 وابسته خواهند بود. آنطور که پنتاگون اعلام کرده این وابستگی شامل قطعاتی از بدنه گرفته تا 139 قطعه از پیشرانه موتورخواهد بود و تا سال 2022 ادامه خواهد داشت.

وزارت خارجه آمریکا تهدید کرده هر کشوری که از روسیه این سامانه‌ها را خریداری کند، تحریم می‌شود. کاخ سفید نیز طبق لایحه بودجه نظامی ۲۰۲۰، مکلّف است ترکیه را تا پایان سال به صورت کامل از برنامه تولید مشترک «اف-۳۵» کنار بگذارد

فارس

پربیننده ترین خبرها