نیکی ژاپن: برنامه ۲۵ ساله ایران و چین بازارهای نفتی دنیا را متحول می کند

نیکی ژاپن: برنامه ۲۵ ساله ایران و چین بازارهای نفتی دنیا را متحول می کند
شنبه 4 مرداد 1399 - 12:56

تارنمای نیکی ژاپن گزارش کرد که چین در جهانی که اتحادهایش در حال تحول است به دنبال روابطی قویتر با ایران است و این همکاری فزاینده می تواند بازار انرژی دنیا را دستخوش تغییر کند.

العالم ـ آسیا

این رسانه ژاپنی روز شنبه در گزارشی از روابط ایران و چین به عنوان مناسبات مشارکتی دو کشور یاد کرده و می گوید: دو طرف در حال رایزنی درخصوص پیشبرد برنامه جامع همکاری ۲۵ ساله هستند که موضوعات مختلف از جمله اقتصاد را دربر می گیرد.

بنابر این گزارش، یکی از مسایل مهم بر اساس این برنامه می تواند همکاری های نفتی دو کشور باشد، ایران منبع بزرگ انرژی دنیا و چین دومین اقتصاد دنیاست و ریزش نفت ایران به چین عاملی مهم برای درهم شکستن تحریم های آمریکا علیه تهران است.

این گزارش به موضوع ۴۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری چین در ایران می پردازد که بر اساس این برنامه قلمروهای متفاوتی از مخابرات و ارتباطات گرفته تا ساخت بنادر و راه آهن را دربرمی گیرد و مزایای فراوانی برای ایران خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، این گزارش چنین سرمایه گذاری را برای دو طرف مهم معرفی کرده و نوشته است: فعالیت در این راستا نه تنها برای گسترش مناسبات بلکه برای مقابله با تحریم های آمریکا مهم است و این روند می تواند تحولات جدی در دنیا بوجود بیاورد.

نیکی تاکید کرده است یکی از اصلی ترین بخش های این همکاری تبادلات نفتی و سرمایه گذاری متقابل است انرژی و نفت هنوز نقش بسیار تعیین کننده ای در معادلات بین المللی دارد و همکاری ۲۵ ساله ایران و چین می تواند تحولاتی را در بازارهای نفتی دنیا بوجود بیاورد.

پربیننده ترین خبرها