در گفتگو با العالم مطرح شد؛

تشریح اقدامات انستیتو پاستور ایران برای مهار کرونا

تشریح اقدامات انستیتو پاستور ایران برای مهار کرونا
يکشنبه 5 مرداد 1399 - 22:43

رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: خبرهای خوش را در ماه های آینده در مورد تولید واکسن و داروهای موثر مقابله با کرونا به اطلاع مردم می رسانیم.

العالم _ ایران / علمی

"علیرضا بیگلری" رئیس انستیتو پاستور ایران در گفتگوی تفصیلی با شبکه العالم درباره دستاوردهای این انیستیتو اظهارداشت: انستیتو پاستور ایران قدمتی یکصد ساله دارد و در سال 1299 بنیانگذاری شده است. از آغاز کار سعی کرده در خدمت سلامت ایران ، منطقه و دنیا باشد. انستیتو پاستور ایران که امروز یک مجموعه پرافتخار در حوزه پزشکی تحقیقاتی و اموزشی است یار دیرین روزهای سخت ایران بوده و در واقع دژبانی حوزه سلامت کشور است.

وی افزود: انستیتو پاستور ایران نه تنها در مبارزه با بیماری ها بلکه در راه اندازی خطوط تولید واکسن ها اولین در خاورمیانه بوده است. واکسن ب ث ژ که در انستیتوی پاستور تولید می شود در خارج از مرزها بیش از 400 میلیون نفر واکسینه کرده است.

بیگلری ادامه داد: وقتی انستیتو پاستور ایران تکنولوژی تولید واکسن هپاتیت ب را وارد کشور کرد راه ورود بایوتکنولوژی دارویی به کشور باز شد و در انتقال تکنولوژی های نوین به کشور نقش اساسی داشته است.

وی با بیان اینکه در یکصد ساله گذشته انستیتو پاستور ایران عضوی موثری در سازمان جهانی بهداشت بوده است بیان داشت: انستیتو پاستور ایران یک موسسه تحقیقاتی آموزشی تولیدی و خدمات تشخیص پزشکی است از همین رو محققین انستیتو پاستور ایران درباره بیماری ها تحقیق می کند و راه های مقابله با آن را بررسی می کنند.

بیگلری یادآور شد: انستیتو پاستور ایران از قسمت های ممتاز کشور است که دانشجوهای عملیاتی را تربیت می کند. مجتمع تولیدی انستیتو پاستور ایران تولید کننده 53 نوع محصول است که از جمله آن ها انواع واکسن می باشد امروز در حال اماده سازی برای تولید دو واکسن جدید به نام های پنوموکوک یا واکسن زاترریه کودکان و واکسن روتاویروس که برای اسهال کودکان است هستیم و کیت های تشخیص بیماری ها نیز در این مجتمع تولید می شود و ما 14 آزمایشگاه مرجع نیز در کشور داریم.

دکتر علیرضا بیگلری رییس انستیتو پاستورایران گفت: با توجه به قدمت و رسالت کاری انستیتو پاستور، تحقیقاتی که در این مجموعه انجام می شود تحقیقات کاربردی هستند و به همین خاطر با استقبال بسیار زیاد مجامع علمی دنیا مواجه می شود. مقالاتی که توسط این مجموعه چاپ می شود از سوی محققان کشورهای دیگر مورد استقبال قرار می گیرد و به آن ارجاع می دهند. انستیتو پاستور ایران به لحاظ حجم و بزرگی فعالیت ها بعد از انستیتو پاستور پاریس که اولین در دنیا است، دومین انستیتو پاستور دنیا محسوب می شود. انستیتو پاستور ایران همین طور همکاری های بسیار گسترده ای با شبکه انستیتو پاستورهای آسیایی که مرکزش در شانگهای چین است، وهمین طور با شبکه های انستیتو پاستورهای دنیا دارد.

وی درخصوص شیوع کرونا در کشور خاطرنشان کرد: از دی ماه 1398 مطالعات خود را در انستیتو پاستور ایران در خصوص این ویروس شروع کردیم . لذا تمرکز خود را روی مساله تشخیص، راه های تشخیص کوید 19 و این که چگونه باید این سامانه های تشخیصی در کشور راه اندازی شود، تمرکز کردیم.

دکتر بیگلری گفت: طی هفت ماه گذشته ما کارهای بزرگی انجام دادیم اولا طبق تحقیقاتی که انجام دادیم تشخیص داده شد که بهترین تست برای تشخیص کرونا درکشور ما، تست مولکولی برای تشخیص وجود ویروس کرونا در فرد مبتلا است . لذا تست مولکولی را طراحی کردیم و در اواخر اسفند ماه ظرفیت تست را به بیش از 8 هزار رساندیم و به نیروهای بیش از 70 آزمایشگاه های کشور در این خصوص آموزش علمی دادیم با ادامه این روند اکنون 140 آزمایشگاه به صورت مسنجم تحت هدایت انستیتو پاستور ایران در کل کشور مشغول تشخیص کوید 19 هستند اقدامی که منجر به کاهش چشمگیر روند مرگ و میر در ایران شد.

وی افزود: در زمینه تحقیقات ما سعی کردیم با تحقیق به روش هایی برسیم که بتوانیم تست کرونا را ارزان تر و وسیع تر در کشور عرضه کنیم برای مثال در روزهای اول تحقیقات ما نشان داد علیرغم این که سازمان بهداشت جهانی می گفت از سه تا ژن برای تشخیص باید استفاده شود ما با تحقیقات به این نتیجه رسیدیم که یک ژن کافی است جالب است که بعد از یک هفته سازمان جهانی بهداشت برای کل دنیا اعلام کرد که یک ژن برای تشخیص کرونا کافی است و جالب این است که همه این آزمایشگاه ها با پروتکل واحد و یک روش در حال کار هستند و این یکی از دلایلی بود که باعث شد مرگ و میر در کشور کم شود. در زمینه تحقیقات سعی کرده ایم عمدتا به روش هایی برسیم که بتوانیم این تست را ارزان تر و وسیع تر بتوانیم عرضه کنیم مثلا ما با تحقیقات به این نتیجه رسیدیم که یک ژن کافی است علی رغم اینکه سازمان بهداشت جهانی در ابتدا گفته بود سه ژن نیاز است و پس از آن اعلام کرد برای تشخیص کووید 19 یک ژن کافی است.

رئیس انستیتو پاستور ایران ادامه داد: غیر از مسیله تشخیص در چندحیطه کاملا مجزا در حال تحقیق هستیم . یک خط؛ مطالعه روی ژنوم ویروس است یعنی ویروس از همان ابتدا که وارد کشور شده چه تغییراتی کرده و چه جهش هایی داشته است .

وی تاکید کرد : آنچه که ما در این مسیر به آن پی بردیم این است که تاثیر ویروس در بدن افراد مختلف به شدت متفاوت است و این یعنی پاسخ ایمنی افراد مختلف یا به عبارت دیگر زمینه ژنتیکی افراد در نوع بیماری ای که این ویروس ایجاد میکند اثر می گذارد. این مهم ترین نکته ای است که ما تاکنون از تحقیقاتمان گرفته ایم.

بیگلری افزود: یکی از خطوط مهم دیگر بر آن متمرکز هستیم محورهایی است که میشود بر آن واکسن ساخت .با توجه به اینکه هنوز نمیدانیم واکسنی برای این بیماری موثر خواهد بود یا خیر چراکه ابتلای مجدد افراد به این بیماری نقش واکسن را زیر سوال میبرد اما با این حال ما نیز همچون سایر کشورها تحقیقات خود را برای ساخت واکسن پیش میبریم که بتوانیم حداقل دانش فنی لازم را داشته باشیم.

رئیس انستیتو پاستور ایران اظهارداشت : با توجه به نوع مطالعاتی که در دنیا در حال انجام است میدانیم که این ویروس در افراد مختلف ممکن است بیماری های مختلفی ایجاد کند که به زمینه ایمنی فرد بر میگردد اما نکته مهم در این است که هنوز به این مهم نرسیدیم که این جهش ها ست که نوع بیماری را تغییر می دهد یا زمانی جمعیت بزرگی دچار می شوند تنوع علائمی که میدهند ممکن است بیشتر باشد؟.به همین دلیل جواب این سوال را باید در اینده داد چراکه در آینده اطلاعات بیشتری خواهیم داشت .

وی ادامه داد: خبر خوبی که در این زمینه میتوانم بدهم این است که دانش ما روز به روز از این ویروس ناشناخته و امید برای مهار آن هم بیشتر میشود. خبر خوب درداخل کشور این است که ما هم توانستیم کیت های تشخیص مولکولی و هم کیت سرولوژی را تولید کنیم و مهم تر از همه اینکه کادر درمان نسبت به روزهای اول اشراف بیشتری به بیماری دارند و یاد گرفتیم چگونه با این بیماری برخورد کنیم و امیدواریم خبرهای خوش تری را درماه های آینده در مورد تولید واکسن وداروهای موثر به اطلاع مردم برسانیم.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها