آینده دومین توافق ریاض در خصوص یمن؟

آینده دومین توافق ریاض در خصوص یمن؟
چهارشنبه 8 مرداد 1399 - 09:15

العالم _ عربستان سعودی

خبر:

مفاد توافقات جدید فی مابین رییس جمهور مستعفی و فراری یمن و گروه موسوم به شورای مجلس انتقالی جنوب در حالی سحرگاه چهارشنبه بشکلی رسمی اعلام شد که کمتر کسی نسبت به موفقیت آن خوشبین است.

تحلیل:

- توافق موسوم به ریاض با محوریت شخص ملک سلمان در نوامبر سال گذشته میلادی به امضا رسید و البته هیچ گاه به نتیجه نرسید. تعارض ماهوی منافع امارات و سعودی در یمن از یک سو، اختلافات جدی امارات با هادی از دیگر سو و بالاخره تعدد نگاه های منفعت محور گروه های درگیر در یمن اصلی ترین دلایل به نتیجه نرسیدن توافق اول ریاض بود. توافق جدید ریاض درحالی اعلام می شود که همچنان این مسائل و البته مسائلی از همین جنس لاینحل باقی مانده و در واقع به پاشنه آشیل هر توافق در خصوص جنوب یمن تبدیل شده است.

- طبق توافق ریاض 2019 بنا بود هادی ظرف 7 هفته به عدن بازگردد، دولت او امور را در دست بگیرد، نیروهای نظامی شورای انتقالی جنوب در نیروهای هادی ادغام شوند و ... اما نه تنها هیچ یک از توافقات عملیاتی نشد بلکه اختلافات به حدی تشدید شد که مجلس انتقالی جنوب اعلام خودمختاری کرد و بخش های وسیعی از مناطق تحت حاکمیت هادی را از سیطره او خارج کرد. در شرایط کنونی و در حالی که در جنوب یمن دست برتر نظامی از آن جنوبی ها و امارت است بسیار بعید به نظر می رسد نیروهای مجلس انتقالی حاضر به تمکین از حکومت و دولتی شوند که هم در میدان جنگ شکست خورده از جنوبی ها است و هم در ضعیف ترین شرایط حیات سیاسی اش قرار دارد.

- به نظر می رسد هم امارات و هم سعودی کاملا بر این امر واقفند که هیچ دود سفیدی از دودکش توافقنامه جدید بیرون نخواهد آمد. اصرار این دو کشور بر نزدیک کردن جنوبی ها و هادی در سایه توافقاتی نظیر ریاض در واقع به کارگیری آخرین تلاش ها برای متحد کردن این دو در برابر انصارالله یمن است. بدیهی است در صورت عدم توفیق یارگیری در یمن تجزیه شده آینده رکن اساسی سیاست دو کشور امارات و سعودی را تشکیل می دهد.

پربیننده ترین خبرها