جو حاکم بر دادگاه "حریری"؛ تلاش برای حذف حزب الله از ساختار سیاسی لبنان

جو حاکم بر دادگاه
سه شنبه 28 مرداد 1399 - 23:25

تعدادی از هشتگ ها، از جمله "دادگاه بین المللی"، "رفیق حریری"، "عامر الفاخوری"، "مصطفی بدرالدین"  در لبنان ترند شد؛ اما اغلب کاربران شبکه های اجتماعی اعم از لبنانی و یا از دیگر کشورهای عربی به دو هشتگ دادگاه بین المللی و رفیق حریری بیش از دیگر هشتگ ها واکنش نشان دادند.

العالم ـ لبنان

دیوید رای قاضی دادگاه بین المللی ویژه ترور رفیق حریری ادعا کرد که «سلیم جمیل عیاش»، «حسن حبیب مرعی» و «مصطفی بدرالدین » (از اعضای حزب‌الله) از یک شبکه ارتباطی برای هماهنگی جهت ترور الحریری با بیش از ۲.۵ تن مواد منفجره استفاده کرده‌اند. دادگاه اما سوریه و حزب الله لبنان را از هر گونه نقش در این عملیات تبرئه کرد.

پس از هدر رفتن 700 میلیون دلار و پس از گذشت 15 سال از جمع آوری ادله و مدارک، امروز دادگاه بین المللی حکمی مبتنی بر ادله غیرواقعی صادر کرد و از میان 4 متهم فقط یک نفر را مجرم شناسایی کرد.

دادگاه به هیچ عنوان به فرضیه دست داشتن رژیم اشغالگر در ترور نپرداخت و این فرضیه را تکذیب هم نکرد. جوعمومی حاکم بر دادگاه در واقع همان هدف گرفتن مقاومت لبنان در سایه حمله امریکایی اسراییلی با حمایت برخی کشورهای عربی به منظور بهم زدن اوضاع داخلی لبنان و با هدف اعمال فشار بر حزب الله و تلاش برای حذف حزب الله از ساختار سیاسی کشور است.

یکی از کاربران به نام ناصر الناصر در توییتر نوشت: خود فاجعه را ایجاد کردند و کاروان رفیق حریری را منفجر کردند و اینک انگشت اتهام را به سوی حزب الله نشانه گرفته اند و مردم را علیه حزب الله برانگیختند تا مقدمه ای برای جنگ 33 روزه در تموز 2006 را فراهم کنند!! اینک نیز با انفجار بندر بیروت همان سناریو را تکرار کردند و مزدوران آنها در لبنان از همان ساعات نخست انفجار، حزب الله را متهم کردند. آیا این نیز مقدمه ای برای جنگ ی جدید است؟

حسن حردان پژوهشگر مسائل سیاسی نیز تاکید کرد که پس از گذشت تقریبا 15 سال از ترور رفیق حریری نخست وزیر اسبق و کودتای سیاسی و اتهام سوریه و حزب الله و 4 افسر به انجام این کودتا و بازداشت افسران، اینک مشخص شد که این افسران بی گناه هستند و دادگاه بین المللی ویژه ترور رفیق حریری هیچ دلیلی دال بر دست داشتن سوریه و حزب الله وجود ندارد.

(Firas 3)نوشت: دادگاه بین المللی می گوید که سلیم عیاش حریری را ترور کرد. این حجم دروغگویی غیر قابل باور است . 800 میلیون دلار هدر رفت. بازپرس آلمانی از مدتها پیش گفته بود که اسراییل او را ترور کرده است؛ اما او را برکنار کردند.

حردان در گفتگو با شبکه خبری العالم گفت: این امر نشان می دهد که ما با یک جنایت روبرو هستیم که از آن بهره برداری سیاسی شده است. این جنایت هدفی که از آن انتظار می رفت را محقق کرد و آن انجام یک کودتای سیاسی در لبنان بود. دادگاه می بایست تلاش می کرد طرفها یی که از این امر سود برده اند، را شناسایی کند. این طرفها در واقع همان کسانی هستند که دست به کودتای سیاسی زدند.

حسین سلامه نویسنده سیاسی نیز در گفتگوی اختصاصی با شبکه خبری العالم گفت: بزرگترین دلیل بر سیاسی بودن این مساله در دادگاه بین المللی ویژه ترور رفیق حریری آن است که از همان ابتدا تمام طرفها را نادیده گرفت و فقط بر یک طرف تمرکز کرده بود و آن حزب الله و برخی نیروهایش است؛ در حالی که بدیهی است که باید دادگاه به دنبال طرفی باشد که از این حادثه سود برده است. و این طرف همان رژیم اشغالگر و امریکا است که درصدد اخراج سوریه از لبنان بودند..

Mulhak سخن یک نماینده سوری را توییت کرد که سیاستمداران لبنان باید به سبب اتهامات دروغین باید از دولت سوریه عذرخواهی کنند.

حسین سلامه همچنین درباره تماسهایی که از طریق موبایل صورت گرفت، گفت: تکیه کردن بر تماسهای تلفنی ادله ای قطعی به شمار نمی آید؛ در صورتی که در تمام دادگاه های جهان صدور حکم باید بر اساس دلایل قطعی باشد و هرگونه شک و تردید معمولا به نفع متهم می باشد. و احتمال جعل کردن این تماس ها نیز بسیار است.

ثائر عباس نیز در توییت خود از رسانه ها به خاطر برانگیختن آتش فتنه انتقادکرد و گفت که این رسانه ها معمولا از جانب برخی کشورهای عربی حمایت مالی می شوند آنهایی که طرحهای صهیونیستی ها در منطقه را اجرا می کنند.

در پایان باید توییت جمیل السید نماینده لبنانی را در خصوص حکم دادگاه بین المللی ویژه ترور رفیق حریری را ذکر کنیم. او نوشت: 700 میلیون دلار که صرف این دادگاه بین المللی شد، هدر رفت. 15 سال از سال 2005 تا 2020 نیز از عمر لبنان و مردم لبنان به خاطر یک بازی و یک باجگیری سیاسی هدر رفت .

پربیننده ترین خبرها