مأموریت جدید با اجرای سردمداران نوپای عرب به نیابت از واشنگتن و تل آویو

مأموریت جدید با اجرای سردمداران نوپای عرب به نیابت از واشنگتن و تل آویو
پنج‌شنبه 30 مرداد 1399 - 15:18

گفته می شود دونالد ترامپ، پیش بینی کرده است که عربستان به زودی به توافق عادی‌سازی روابط دیپلماتیک بین رژیم صهیونیستی و امارات بپیوندد.

العالم - در گوشی

ترامپ این توافق را "خوب" ارزیابی کرده و به خبرنگاران گفته است: "فکرش را هم نمی توانید بکنید که چه کشورهایی می خواهند به این توافق بپیوندند".

وی در این پیش بینی به کشور دیگری جز عربستان اشاره نکرد.

ترامپ دیروز چهارشنبه در نشست مطبوعاتی در کاخ سفید در پاسخ به سئوالی درباره احتمال پیوستن عربستان به توافق "اسرائیل" – امارات گفت: "آری. این احتمال وجود دارد".

این در حالی است که عربستان روز چهارشنبه در نخستین واکنش رسمی به توافق امارات و رژیم صهیونیستی اعلام کرده بود که در چارچوب طرح صلح عربی به صلح با رژیم صهیونیستی پایبند است.

عربستان در سال 2002 طرح صلح عربی را پیشنهاد کرد. بر اساس این طرح، کشورهای عربی در ازای توافق رژیم اشغالگر با فلسطینی ها بر سر تأسیس کشور و خروج کامل از اراضی اشغال شده در سال 1967، با این رژیم روابط دیپلماتیک برقرار می کنند.

عربستان و امارات؛ بازار مکاره سلاح های پوسیده

ترامپ هیچ گاه نیت خود را برای تبدیل عربستان و امارات به بازاری برای فروش سلاح های پوسیده آمریکا – برای استفاده از آنها علیه یمن – انکار نکرده است. اما این سلاح ها نباید در موازنه قوایی که اکنون به نفع رژیم صهیونیستی است اخلال ایجاد کند. ترامپ گفته است امارات برای خرید جنگنده های اف 35 از شرکت "لاکهید مارتین" – که در اختیار "اسرائیل" هم هست - تلاش می کند.

وی افزود: "آنها پول زیادی دارند و می خواهند چندتایی هواپیمایی اف 35 بخرند". در این بین نخست وزیر رژیم صهیونیستی، زبانی درازتر و صریحتر از برادر بزرگتر خود یعنی ترامپ دارد. او گفته است که "اسرائیل"، با فروش هر نوع سلاح در این سطح به امارات مخالف است.

وی تصریح کرده است که موازنه قوا در منطقه باید به نفع "اسرائیل" باشد.

اما امارات عزم خود را برای خرید این جنگنده ها جزم کرده و حاضر است چند برابر قیمت، پول خرج کند.

مقدمات مأموریتی جدید در منطقه با اجرای سردمداران عرب به نیابت از آمریکا و "اسرائیل"

مأموریت جدیدی که آمریکا در حال ترسیم چارچوبه های آن است، حول چهار محور اصلی می گردد:

  1. همانطور که رئیس جمهور آمریکا اشاره کرد عربستان و کشورهای دیگری به طرح توافق "اسرائیل" و امارات خواهند پیوست ... ترامپ در این پیش بینی فقط به عربستان اشاره کرد و احتمالا منظور او از کشورهای دیگر، بحرین و دیگر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس است. آنها پس از یک دوره مخفی کاری و روابط پنهانی و زیرمیزی، روابط خود را با رژیم صهیونیستی علنی می کنند.
  2. فروش اسلحه به این امیرنشین های کوچک، بر خلاف ادعاهای ترامپ، برای دفاع از خود در مقابل اشغالگران اسرائیلی نیست بلکه برای جنگ با کشوری است که سالهاست پس از پیروزی انقلاب اسلامی و اخراج ژاندارم آمریکا از منطقه، در مقابل آمریکا ایستاده است.
  3. تشدید فشارهای سیاسی به خصوص بینالمللی بر ایران، ترامپ اعلام کرده بود که به سازمان ملل اخطار داده است که قصد دارد همه تحریم های بین المللی علیه ایران را که قبلا تعلیق کرده بود، برگرداند. او دیروز چهارشنبه، مایک پمپئو، وزیر خارجه خود را مأمور اعلام این اخطار کرد. این در حالی است که وی ادعا کرده است که در صورت انتخاب در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، توافقنامه جدیدی با تهران امضا خواهد کرد. البته ناظران و تحلیلگران امور بین الملل تردید دارند که آمریکا بتواند تحریم های بین المللی علیه بیران را برگرداند زیرا این کشور در سال 2018 از برجام خارج شده است.
  4. خروج تدریجی آمریکا از منطقه و سپردن کنترل اوضاع به برخی سردمداران عرب منطقه به عنوان ژاندارم این کشور. آمریکا به این ترتیب به حضور نظامی مستقیم دو دهه ای خود در منطقه پایان می دهد تا خود را برای درگیری های احتمالی با دیگر ابرقدرت ها یعنی چین، روسیه و کره شمالی آماده کند. این کشورها امروزه بیش از هر زمان دیگری آماده رویارویی هسته ای مستقیم با آمریکا هستند. اما این بار متحدان اروپایی ترامپ – که ضرب شست او را اخیر تجربه کرده اند -، حاضر به حمایت از وی نیستند.

پربیننده ترین خبرها