پمپئو از تل‌آویو به خارطوم؛ ماموریتی شکست‌خورده قبل از اجرای طرح

پمپئو از تل‌آویو به خارطوم؛ ماموریتی شکست‌خورده قبل از اجرای طرح
سه شنبه 4 شهريور 1399 - 22:58

وزیر خارجه آمریکا امروز وارد سودان شد؛ این سفر در چارچوب سفر منطقه‌ای وی می باشد، که شامل کشورهای بحرین و امارات نیز می‌شود تا طی آن که 5 روز طول خواهد کشید، کشورهای عربی بیشتری را برای عادی کردن روابط با رژیم صهیونیستی متقاعد کند.

العالم- کشکول

قدر مسلم آن است که این سفر نخستین سفر وزیرخارجه آمریکا به سودان طی 15 سال اخیر است و همچنین نخستین سفر هوایی رسمیِ مستقیم از فلسطین اشغالی به سودان محسوب می‌شود. این سفر در سایه تحریم‌های اقتصادی آمریکا بر این کشور و به رغم قرار دادن نام سودان در فهرست حامیان تروریسم، انجام می‌شود.

روابط میان واشنگتن و خارطوم بعد از آن به تیرگی گرایید که سودان از سال 1993 تا 1996 میزبان "اسامه بن لادن" رهبر سابق القاعده شد. در سال 1997 روابط دیپلماتیک میان این دو کشور به سطح کاردار تنزل یافت. عزل "عمر البشیر" رئیس‌جمهور پیشین تحولات در روابط را متغیر کرد. دولت انتقالی جدید که به دنبال اعتراضات مردمی در سپتامبر 2019 تشکیل شد، در حال برداشتن گام‌هایی برای نزدیکی با آمریکا و تلاش برای حذف نام سودان از فهرست آمریکایی "کشورهای حامی تروریسم" است.

مقام‌های سودانی در آگوست جاری آمادگی‌شان را "برای ادامه همکاری با دولت آمریکا برای حذف نام سودان از فهرست کشورهای حامی تروریسم و ورود به روابط دوطرفه" اعلام کردند.

امروز- سه‌شنبه- "مایک پمپئو" وزیر خارجه آمریکا در سفر هوایی مستقیم خود از فلسطین اشغالی به سودان خبر داد؛ سفری که در چارچوب تلاش‌های واشنگتن برای عادی کردن روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی ارزیابی می‌شود. پمپئو در توییتی نوشت: "از اعلام حضور هیئت آمریکایی در نخستین پرواز رسمی و بدون توقف میان اسرائیل و سودان خرسندم!"

از سوی دیگر روزنامه "واشنگتن‌پست" به نقل از سه دیپلمات نوشت: انتظار می‌رود سفر منطقه ای پمپئو شامل کشورهای امارات، بحرین، پادشاهی عمان، قطر، سودان و "اسرائیل" باشد. منبع دیگری تصریح کرد، "جرد کوشنر" سفری به عربستان سعودی، مغرب، بحرین، پادشاهی عمان و "اسرائیل" ترتیب خواهد داد. امری که موید تمرکز صهیونیستی-آمریکایی بر امارات، عربستان سعودی، بحرین و پادشاهی عمان است که هدفش سیطره بر آب‌های خلیج‌فارس و نفوذ به عمق استراتژی آن تلقی می‌شود.

بعد از شکست مفتضاحانه رژیم صدام در جنگ تحمیلی 8 ساله علیه ایران و شکست محاصره‌های همه‌جانبه واشنگتن علیه ایران، آمریکا با هدف سرنگون کردن جمهوری اسلامی ایران و با توسل به تمامی بهانه‌ها و عذرها وارد منطقه شد؛ افغانستان و سپس عراق را اشغال کرد و پایگاه‌های نظامی بزرگی در قطر و دیگر کشورهای خلیج‌فارس احداث کرد و بعد از آن، به عراق لشکرکشی کرد.

ولی امروز ایالات متحده آمریکا در سایه شکست تلخی عناصر تروریستی دست‌پروده خود- داعش- در عراق و سوریه، به دنبال رهایی کامل از پرونده حضور نظامی هزینه‌بردارش در منطقه است؛ لذا آمریکا همزمان با تحویل پرونده امنیتی‌اش به نیروهای عربی خلیج‌فارس و نیروهای منطقه‌ای و با اعتماد به رژیم اشغالگر اسرائیل، در حال عقب‌نشینی تدریجی است. ولی این واگذار کردن، قبل از اینکه کلید بخورد، شکست خواهد خورد؛ چرا که ایالات متحده، اسرائیل و کشورهای عربی خلیج‌فارس نقش مردمی مقاوم را در منطقه نادیده گرفته‌اند.

موضوع جدید درخصوص عادی‌سازی، که موجش به راه افتاده، این است که آمریکا و رژیم اسرائیل در تعامل با کشورهای سازشکار، سیاست چماق و هویج را دنبال می‌کنند. در اینجا بهتر است به امارات اشاره کنیم که در تلاش برای دستیابی به سلاحی استراتژیک برای عادی‌سازی متوسل شده است؛ در حالی‌که این رویایی دست‌نیافتنی برای آن خواهد بود چراکه در قاموس آمریکایی امنیت اسرائیل بسیار حیاتی‌تر است و هرگز به امارات جنگنده های "اف 35" را نمی‌فروشد. نمونه دیگر در این باب سودان است که با رویای حذف نامش از فهرست سیاه آمریکا و خلاص شدن از تحریم‌های آمریکایی، متمایل به عادی‌سازی شده است.

"حسن حجازی" فعال رسانه‌ای لبنان در توییتی نوشته است: "ایالات متحده می‌گوید: اسم سودان را از فهرست کشورهای حامی تروریسم حذف نمی‌کنیم مگر این‌که با اسرائیل روابط برقرار کند، صهیونیست‌ها نیز می‌گویند که تجهیز امارات به جنگنده اف 35 را در مقابل عادی‌سازی قبول نمی‌کنیم. در واقع صهیونیست‌ها برای کسانی که با آنها سازش می‌کنند آبرویی نمی‌گذارند چرا که می‌دانند مزدوران عاری از عزت و کرامت هستند."

"عبدالفتاح البرهان" رئیس شورای انتقالی سودان امروز در دفترش در کاخ ریاست‌جمهوری در خارطوم با پمپئو دیدار کرد. خبرگزاری رسمی سودان (سونا) جزئیات بیشتری درباره این دیدار را منتشر نکرده است. این دیدار اندکی بعد از نشست وزیر خارجه آمریکا با "عبدالله حمدوک" نخست‌وزیر سودان انجام شد که طی آن، خواستار مجزا دانستن موضوع عادی‌سازی از تحریم‌ها شده است.

طبق بیانیه سخنگوی دولت سودان، حمدوک از دولت آمریکا خواست مساله خط زدن نام این کشور از لیست کشورهای حامی تروریسم و مساله عادی‌سازی با اسرائیل را از هم جدا کند.

همچنین در این بیانیه آمده است: حمدوک با پمپئو که برای سفر یک روزه به خارطوم رفته است به بررسی اوضاع کشورش، روند انتقالی و روابط دوجانبه دو کشور و تلاش‌ها برای حذف نام سودان از لیست کشورهای حامی تروریسم پرداخت.

نخست‌وزیر سودان به وزیر خارجه آمریکا گفته است: دولت سودان مساله حمایت از غیرنظامیان در دافور را مورد توجه بسیار خود قرار داده و عملیات ایجاد سازوکار امنیتی برای حمایت از جان غیرنظامیان در دارفور را برای او تشریح کرد.

پربیننده ترین خبرها