درگیری در جنوب یمن ... هدف پنهان توافق ریاض

درگیری در جنوب یمن ... هدف پنهان توافق ریاض
پنج‌شنبه 6 شهريور 1399 - 11:17

با گذشت زمان، توافق های اعلام شده از ریاض درباره تلاش برای پایان دادن به جنگ در جنوب یمن، بیشتر رنگ و بوی اقداماتی صوری و بی فایده را دارد که اهداف پنهانی را دنبال می کند. در این حال، شواهد و نشانه های مثبتی از اجرایی شدن این توافق ها به چشم نمی خورد.

العالم - تحلیل روز

وضعیت استان های جنوبی یمن در روزهای اخیر، شک و تردیدها را در خصوص جدیت آنچه توافق ریاض یا توافق ریاض 2 خوانده می شود، بیشتر کرده است و بر این مساله صحه می گذارد که ائتلاف سعودی-اماراتی، اهداف پنهانی را درباره تقسیم قدرت، نفوذ و ثروت و مشروعیت بخشیدن به دخالت نظامی از طریق سرپرستی این توافق ها دنبال و از این توافق به عنوان سرپوشی برای بهبود وجهه ائتلاف استفاده می کنند. چرا که وجود این ائتلاف و اقدامات آن با مخالفت بسیاری از گروه ها و محافل جنوبی یمن مواجه شده است.

درگیری در جنوب یمن، میان گروه های طرفدار عربستان سعودی و امارات تشدید شده است و این در شرایطی است که قرار بود این توافق اجرا شود و دولت مشترک تشکیل شود. بعد از اینکه شورای انتقالی جنوب که تحت حمایت امارات است، اعلام کرد مشارکت خود را در رایزنی ها برای اجرای توافق ریاض لغو کرده است، اوضاع به شکل سابق بازگشته است.

دو طرف درگیر درباره بندهای توافق ریاض با هم اختلاف دارند و در این حال، آتش بس مدام نقض می شود و اقدامات و تدابیر نظامی هم شکست خورده است.

تشدید تنش میان طرف های درگیر به این حد هم محدود نشده است، بلکه تجهیزات و نیروهای نظامی از سوی دو طرف بیشتر شده و درگیری ها در استان ابین از سرگرفته شده است.

این استان از چند ماه پیش صحنه درگیری های شدید است و دولت هادی و شورای انتقالی یکدیگر را مسئول وخامت اوضاع می دانند. اوضاع در استان حضرموت هم به علت اعتراض های مردمی و تشدید تنش میان طرف های درگیر وارد مرحله خطرناک شده است. در استان المهره نیز که قبایل اخیرا از رسیدن تجهیزات نظامی سعودی به گذرگاه مرزی شحن، جلوگیری کردند، هم، چنین وضعیتی حاکم است.

همچنین اطلاعات موجود حاکی از آن است که شورای انتقالی جنوب که تحت حمایت امارات است، تمهیداتی را برای تحت سلطه درآوردن استان شبوه اندیشیده است و نیروهای این شورا، اتاق عملیات نظامی را برای هدف قرار دادن تجهیزات نیروهای هادی در استان های ابین و شبوه تشکیل داده اند.

همه این شواهد و اطلاعات میدانی، نشان دهنده تعلیق و توقف کامل راه کار موسوم به توافق ریاض است که تنها بر روی کاغذ موجودیت دارد و این مساله، از یک سو، نشان دهنده شکست ائتلاف سعودی و امارات در رسیدن به منافع خود در مناطق جنوب یمن و از سوی دیگر، متشنج کردن اوضاع در جنوب یمن است که به اعتقاد برخی ها، هدف از آن مشروعیت بخشیدن به اشغالگری و ابزارها و عوامل آن و تقسیم نفوذ میان عربستان و امارات و تلاش برای پایان دادن به قدرت شورای انتقالی جنوب در جهت خدمت به منافع سعودی ها و اماراتی هاست.

درصورت ادامه تحرکات ریاض و ابوظبی و نبود مقاومت و مقابله با این تحرکات، به ویژه در سایه تاکید گزارش های بین المللی مبنی بر تشدید درگیری ها در مناطق جنوب یمن، اوضاع خدماتی و معیشتی و اقتصادی به ویژه امنیت غذایی در این مناطق، نابسامان می شود و حدود سه میلیون نفر در این مناطق با کمبود شدید مواد غذایی روبرو می شوند و این بدان معناست که همه شعارهای توسعه و بازسازی که ائتلاف سعودی سرداده بود، بی ثمر بوده است.

علی الذهب

پربیننده ترین خبرها