آمریکا قطعنامه ضدتروریستی را وتو کرد/ ادامه شکاف میان آمریکا و کشورهای دیگر

آمریکا قطعنامه ضدتروریستی را وتو کرد/ ادامه شکاف میان آمریکا و کشورهای دیگر
سه شنبه 11 شهريور 1399 - 08:01

آمریکا با وتو یک قطعنامه سازمان ملل متحد درباره سرنوشت ستیزه جویان تکفیری خارجی به این دلیل که بازگرداندن آن‌ها را به کشورشان درخواست نکرده بود، وجود شکاف فزاینده‌ای را با متحدان اروپایی خود نشان داد.

العالم- آمریکا

به نقل از خبرگزاری فرانسه، آمریکا روز دوشنبه با وتو یک قطعنامه سازمان ملل متحد درباره سرنوشت ستیزه جویان تکفیری خارجی به این دلیل که بازگرداندن آن‌ها را به کشورشان درخواست نکرده بود، وجود شکاف فزاینده‌ای را با متحدان اروپایی خود نشان داد.

این قطعنامه را اندونزی، عضو غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد تدوین کرده بود که ۱۴ رای مثبت اعضای شورای امنیت را دریافت کرد و فقط آمریکا با آن مخالفت و آن را وتو کرد.

درباره موضوع مبارزه با تروریسم که تاکنون کشور‌های غربی در مراجع بین المللی درباره آن توافق داشتند، تصمیم آمریکا برای استفاده از حق وتو خود، خیره کننده بود و به نظر می‌رسد که خشم فزاینده واشنگتن را به اروپایی‌ها نشان می‌دهد.

یک دیپلمات که خواست نامش فاش نشود، ضمن ابراز تاسف از این اقدام آمریکا گفت ”وتو بسیار ارزان شده است“ و ”موضعی را که آمریکا برای روابط دو سوی آتلانتیک اتخاذ کرده است، بسیار آسیب زننده ارزیابی کرد“.

کلی کرافت، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد در توضیحی که درباره وتو آمریکا ارائه کرد، گفت قطعنامه اندونزی که قرار بود اقدام بین المللی علیه تروریسم را تقویت کند, ”بدتر از این بود که اصلا قطعنامه‌ای نباشد“.

سفیر آمریکا همچنین تاکید کرد بدون اشاره به ”نخستین گام حیاتی“ که ”بازگرداندن آن‌ها (ستیزه جویان خارجی) به کشور‌های اصلی­ آن‌ها است“, این قطعنامه در تقویت مبارزه ”ناکام می‌ماند“ و در نتیجه آمریکا از مشارکت ”در یک چنین نیروی بدبینانه و به طور عمد ناآگاهانه“ امتناع می‌کند.

پیش نویس قطعنامه کشور‌های عضو سازمان ملل را ترغیب می‌کرد ستیزه جویان سابق خارجی را که هزاران نفر از آن‌ها در سوریه و عراق زندانی هستند، بعد از اتمام مجازات احتمالی حبس دوباره در جامعه خود بپذیرند و به همسران و کودکان آن‌ها کمک‌های ویژه‌ای ارائه کنند.

خبرگزاری صداوسیما

پربیننده ترین خبرها