هاآرتص | اسرائیل در حال تحقق‌بخشی به طرح اشغال کرانه باختری است

هاآرتص | اسرائیل در حال تحقق‌بخشی به طرح اشغال کرانه باختری است
چهارشنبه 26 شهريور 1399 - 15:07

روزنامه صهیونیستی »هاآرتص» در سرمقاله‌ای گزارش کرد که رژیم صهیونیستی علیرغم آنکه در توافق با امارات و بحرین متعهد به لغو طرح اشغال کرانه باختری شده، اما عملاً در حال تحقق این برنامه است.

العالم _ فلسطین اشغالی

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در سرمقاله‌ای با اشاره به تناقض حرف و عمل رژیم صهیونیستی در توافق با دو کشور امارات و بحرین نوشت در حالیکه قرار بود رژیم صهیونیستی طرح اشغال کرانه باختری را اجرا نکند، اما حقیقت کاملاً عکس این قضیه است.

هاآرتص در مقدمه گزارش خود نوشت در حالیکه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل در حال امضای توافقات دیپلماتیکی است که در آن گویا طرح اشغال از روی میز حذف شده است اما حقیقت به گونه‌ای دیگر است و در اصل، اشغال تدریجی و مستمر کرانه باختری در حال وقوع است.

این روزنامه صهیونیستی سپس به تلاش صهیونیست‌ها برای اشغال کرانه باختری اشاره کرد و نوشت، کمیته دفاعی و امور خارجی کنست دو نشست را در ماه ژوئیه و آگوست برای رسیدگی به آنچه که «تصرف منطقه ج توسط فلسطینیان» نامیده بودند، برگزار کردند و شرکت‌کنندگان در این جلسه اعتراض داشتند که ساخت و ساز فلسطینیان در ۶۱ درصد از کرانه باختری مانع شهرک‌سازی صهیونیست‌ها شده است و شانس پیشروی بیشتر رژیم صهیونیستی را از بین می‌برد اما در حقیقت این اعتراضات اعضای کنست کاملاً خلاف حقیقت است.

تقسیم کرانه باختری رود اردن به سه منطقه «الف، ب و ج» در پیمان اسلو، در سال ۱۹۹۳ انجام شد؛ منطقه الف از نظر اداری و امنیتی توسط تشکیلات خودگردان، منطقه ب از نظر اداری توسط تشکیلات خودگردان و از نظر امنیتی توسط رژیم صهیونیستی و منطقه ج از نظر امنیتی و اداری توسط رژیم صهیونیستی اداره می‌شود.

هاآرتص در گزارش خود نوشت، گرچه در پیمان اسلو، منطقه ج تحت کنترل اداری و امنیتی رژیم صهیونیستی تعریف شده است اما در حقیقت این یک تعریف موقتی بوده است که هدف آن برنامه‌ریزی برای استقرار مجدد و تدریجی نیروهای جنگ اسرائیل در این منطقه بوده است و این در حالی است که گروههای مختلفی از فلسطینیان از زمانهای قدیم در این منطقه زندگی می‌کنند و زمین‌های این منطقه نیز پشتوانه سرزمینشان است.

این گزارش سپس به توافقات اخیر رژیم صهیونیستی با دو کشور امارات عربی متحده و بحرین اشاره کرد و نوشت که برای کشورهای غربی از جمله ایالات متحده و همچنین کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس که از این توافق حمایت می‌کنند و همچنین از نظر فلسطینیان و صهیونیست‌ها، روشن است که منطقه ج درون دولت فلسطین خواهد بود تا در کنار اسرائیل ایجاد شود اما رژیم صهیونیستی نه تنها کنترل اداری و امنیتی خود در آنجا را تداوم بخشیده است بلکه به طور مداوم از طریق روش‌های اداری و نظامی به دنبال کاهش تعداد فلسطینیانی است که در آنجا زندگی می کنند و همچنین از توسعه و ساخت و سازهای ضروری ناشی از نیازهای جمعیت حفاظت‌شده در این منطقه جلوگیری می‌کند و از تعهدات خود بعنوان یک قدرت اشغال‌گر شانه خالی می‌کند.

هاآرتص با اشاره به این موارد ادامه داد، حتی در نشست ۲۹ ژوئیه و ۱۸ آگوست کمیته دفاعی و امور خارجه کنست، آشکارا اعلام شد که فلسطینیان به همان مناطق الف و ب اکتفا کنند و به بیشتر از ۳۹ درصد از منطقه ج کرانه باختری کاری نداشته باشند.

این رسانه صهیونیستی سپس با اشاره به این موارد در پایان گزارش خود نتیجه‌گیری کرد، «چشم‌انداز» قلمرو تحت محاصره فلسطینیان کابوسی است که جلوی چشمان ما به حقیقت تبدیل می‌شود و ربطی به راه‌حل دو دولتی که قرار بود در توافق با امارات به آن اشاره شود، ندارد و این تحقق چشم‌انداز شهرک‌نشینان است که در نهایت رسماً رژیم صهیونیستی را به یک دولت آپارتاید تبدیل می‌کند.

فارس

پربیننده ترین خبرها