اردوغان: توازن منطقه را برهم بزنید و با ترکیه دشمنی کنید قبر خودتان را می‌کنید

اردوغان: توازن منطقه را برهم بزنید و با ترکیه دشمنی کنید قبر خودتان را می‌کنید
سه شنبه 1 مهر 1399 - 11:46

رئیس‌جمهور ترکیه ضمن تاختن به «شکست» سازمان ملل برای حل بحران‌‌های سوریه، یمن و مقابله با ویروس کرونا، در زمینه تنش‌ها در شرق مدیترانه هشدار داد، آنهایی که با ترکیه خصومت می‌کنند، قبر خودشان را می‌کنند.

العالم - ترکیه

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه از سازمان ملل به دلیل ناکامی در موضوع مقابله با شیوع کووید-۱۹ (ویروس کرونا) بشدت انتقاد کرد و همچنین به یونان و حامیان غربی او در زمینه تنش‌ها در شرق مدیترانه درباره تداوم خصومت با ترکیه هشدار داد.

به گزارش روزنامه «ینی شفق»، اردوغان با انتقاد از عملکرد و اقدامات سازمان ملل در زمینه مقابله با همه‌گیری کرونا در جهان گفت: «سازمان ملل یک بار دیگر شکست خورد».

رئیس‌جمهور ترکیه بعد از نشست کابینه در آنکارا تصریح کرد: «سازمان ملل چندین هفته بعد از همه‌گیری (ویروس کرونا) به وجود آن اذعان کرد اما اقدامات ضروری به منظور مقابله با همه‌گیری یا مواجه شدن با شرایط انجام نداد».

به نوشته این رسانه ترکیه‌ای، اردوغان همچنین ادامه داد: «سازمان ملل که در تک تک جبهه‌ها از سوریه گرفته تا بحران انسان‌دوستانه در یمن تا تحولات در مناطق بی‌ثبات از قبیل آفریقا و آمریکای جنوبی شکست خورده است، یک بار دیگر در دوره همه‌گیری (کرونا) هم شکست خورده است».

او در آستانه هفتاد و پنجمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل که قرار است به صورت مجازی برگزار شود، افزود: «در دوره‌ای که ترکیه به تنهایی در حال ارسال تجهیزات پزشکی به ۱۴۶ کشور است، ناکارآمدی سازمان ملل یک بار دیگر مشخص شده است».

رئیس‌‎جمهور ترکیه در سخنان خود در آنکارا به تمجید از عملکرد دولت در زمینه مقابله با شیوع ویروس کرونا پرداخت و همچنین از برنامه‌ریزی برای در دسترس قرار دادن واکسن ویروس کرونا طی چند ماه اول سال ۲۰۲۱ برای مردم ترکیه خبر داد.

اردوغان درباره تنش‌ها بین ترکیه و برخی از کشورهای اروپایی در زمینه شرق دریای مدیترانه هم صحبت کرد.

او گفت: «آنهایی که در حال تلاش برای نادیده گرفتن ترکیه بوده‌اند، (اکنون) در حال نزدیک شدن به میز مذاکره هستند. آنهایی که در زمینه قبرس و شرق مدیترانه به واقعیات تاریخی، کنوانسیون‌ها و اصول بین‌المللی و همچنین حقایق واضح به منظور حفاظت از منافع عده قلیلی از کشورها پشت می‌کنند، هیچ چیزی برای گفتن به جهان نخواهند داشت».

رئیس‌جمهور ترکیه افزود: «آنهایی که تلاش می‌کنند توازن منطقه و جهان را فقط به خاطر خصومتشان با ترکیه بر هم بزنند، در واقع دارند قبر خودشان را می‌کنند. ما داریم قاطعانه به اقداماتمان برای امن کردن مرزهای جنوبمان ادامه می‌دهیم».

در هفته‌های اخیر به دنبال اقدامات ترکیه در زمینه حفاری و اقدامات اکتشافی در شرق مدیترانه، تنش‌ها بین این کشور با یونان و برخی دیگر از کشورهای اروپایی بالا گرفته است.

تنش‌ها در شرق مدیترانه به حملات لفظی بین ترکیه و فرانسه هم منجر شده است.

در همین راستا، رئیس‌جمهور فرانسه اخیرا در پیامی توییتری به زبان ترکیه‌ای به اظهارات تند وزیر دفاع ترکیه پاسخ داد و از آنکارا خواست به دور از «ساده‌لوحی» درباره تنش‌ها در شرق مدیترانه وارد گفت‌و‌گو شود.

«حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه پیشتر در مصاحبه با «کانال 4» تلویزیون بریتانیا در واکنش به اظهارات تحریک‌آمیز رئیس‌جمهور فرانسه گفته بود: «ماکرون آتش‌بیار معرکه شرق مدیترانه شده و حل مشکلات را سخت‌تر می‌کند».

وزیر دفاع ترکیه افزود، رئیس‌جمهور فرانسه تلاش می‌کند نقش ناپلئون بناپارت را ایفا کند اما او برای این کار به اندازه کافی قدرت ندارد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها