گزارش گاردین از نقش محوری سعودی در عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی

گزارش گاردین از نقش محوری سعودی در عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی
پنج‌شنبه 3 مهر 1399 - 16:31

روزنامه گاردین با انتشار گزارشی به نقش محوری سعودی‌ها در روند عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی پرداخته و توافق سازش بین ریاض و تل آویو را در آینده نزدیک بررسی کرده است.

العالم- اروپا

به گزارش این روزنامه انگلیسی، از آنجایی که امارات و بحرین آماده امضای توافق عادی سازی روابط دیپلماتیک با اسرائیل می‌شدند، عربستان در این راستا بی سر و صدا از آنها خواسته تا این کار را انجام دهند.

یکی از انگیزه‌های عربستان این بود که اگر متحدان سعودی ابتدا وارد رابطه با اسرائیل شوند، پوششی برای پادشاهی سعودی به وجود می‌آید تا راه دیگر کشورها را در عادی سازی پیش بگیرد. چنین اقدامی یادآور یک تغییر عظیم در ژئوپلیتیک منطقه می باشد و آن هم زمانی است که توافق‌های تل آویو با مصر در سال ۱۹۷۸ و اردن ۱۶ سال بعد از آن شکل گرفت.

سه منبع آگاه نزدیک به دادگاه سلطنتی عربستان به روزنامه گاردین گفتند با این حال که توافق بین اسرائیل و عربستان به موعد خود نزدیک می‌شود، اما بن سلمان بعید است بزرگترین دستاور سیاست خارجی را تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به ترامپ اعطا کند.

به اعتقاد گاردین، عربستان در عوض احتمالا به نقش خود برای ترغیب متحدان منطقه‌ای برای پیوستن به توافق با اسرائیل ادامه می‌دهد. اما کویت و عربستان به عنوان دو کشور پاسدار منطقه احتمالا به خود زمان می‌دهند و به دنبال رقم زدن دستاوردهای بزرگتری هستند. هر دو کشور در طولانی مدت توسط پادشاهانی حکمرانی می‌شوند که دهه هشتاد عمر خود را می‌گذرانند و به قواعد صلح بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها که توسط رهبران جوان‌تر منطقه از جمله بن سلمان کنار گذاشته شده، پایبند مانده‌اند.

سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان در سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل در روز چهارشنبه بر ابتکار صلح عربی سال ۲۰۰۲ و تشکیل کشور فلسطینی به پایتختی قدس شرقی تاکید کرد.

در گزارش روزنامه گاردین آمده است که، وارثان تاج و تخت سعودی به منطقه از یک دیدگاه متفاوت نسبت به پیشینیان خود نگاه می‌کنند و توسعه طلبی ایران را به عنوان یک تهدید بزرگتر نسبت به شکست در قضیه فلسطین برای ثبات منطقه می‌بینند.

به گفته دو منبع آگاه از اندیشه‌های محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی از زمان ملاقات با جرد کوشنر داماد دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۷ دیدگاه‌های او به شدت تحت تاثیر کوشنر قرار گرفته است.

یک منبع سعودی گفت: کوشنر درست مثل پدر زن خود اهل معامله گری است. یک قضیه وجود دارد که اگر شما از یک مساله یا یک فرد حمایت کنید، آنها هم باید هوای شما را داشته باشند. این زبانی بود که بن سلمان فهمید و زمان کمی را تلف کرد تا مواضع جدید عربستان در قبال لبنان و فلسطین که هرگز هم حل نشده را تغییر دهد.

دقیقا همان سال محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به دیدار ولیعهد عربستان رفت و یک نسخه جدید رویکرد مورد تایید عربستان نسبت به قضیه فلسطین ارائه شد.

عباس هرگز به صورت علنی در خصوص آن دیدار صحبت نکرد اما مقام فلسطینی که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد که طرح ارائه شده به رئیس تشکیلات خودگردان بسیار شبیه به طرح معامله قرن کوشنر بود که سال گذشته از آن رونمایی شد.

این مقام اضافه کرد که ولیعهد به او گفت که (کشور) فلسطین احتمالا غزه و قسمتی از صحرای سینا باشد که با یک پل به آنچه در کرانه باختری باقی مانده وصل شود. به گفته این منبع آگاه، عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر از این موضوع با خبر بوده چرا که این امتیاز ویژه سعودی‌ها برای اعطای بخشی از مصر بدون رضایت این کشور ممکن نبوده است.

ارتباط بین بن سلمان و کوشنر در طول این سه سال قدرتمند باقی ماند تا جایی که بن سلمان از مرزبندی دریایی بین لبنان و رژیم صهیونیستی حمایت کرد، مساله‌ای که برای آمریکا محوری بوده و به جای تامین حقوق لبنانی‌ها برای تقسیم میدان گازی بیشتر در راستای تضعیف حزب الله در جنوب لبنان است.

به هر روی می‌توان نتیجه گیری کرد که عربستان بدون اعلام رسمی توافق عادی سازی روابط با تل آویو ضمن تلطیف فضا برای پادشاهی سعودی، کشورهای دیگر را در دام سازش می‌اندازد تا اهداف خود و متحدانش در منطقه را دنبال کند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها