سران فتنه؛ عراق و سناریوی شکست خورده کودتای واهی

سران فتنه؛ عراق و سناریوی شکست خورده کودتای واهی
يکشنبه 6 مهر 1399 - 14:06

روزی نیست که عراق و ملتش فارغ از آتش انواع فتنه های داخلی سر نکرده باشند؛ عاملان این فتنه ها، رسانه ها و افرادی شناخته شده هستند که همه می دانند که به کجا وابسته اند و از کجا پول می گیرند و برای تحقق اهداف و مطامع خود از هیچ دروغ و دغلی فروگذار نمی کنند.

العالم - در گوشی

آخرین فصل نمایش فتنه برخی رسانه های عربی، دمیدن در بوق کودتای نظامی علیه دولت مصطفی الکاظمی است. این رسانه ها تلاش کرده اند که دروغ را در قالب حقیقت به خورد جامعه داده و با نسبت دادن اخبار به منابع نامعلوم و شاید منابعی که اصلا وجود ندارند، از پذیرفتن مسئولیت فتنه، شانه خالی کنند. آنها سناریویی کامل را از نقشه کودتا علیه الکاظمی آماده کرده و طبق معمول انگشت اتهام را به سمت ایران و متحدانش در عراق گرفته اند.

این رسانه ها به نقل از منابع بی نام و نشان مدعی شدند که الکاظمی در دیدار با هادی العامری، رئیس فراکسیون الفتح و شیخ علی الخزعلی، دبیر کل عصائب اهل حق و نوری مالکی، نخست وزیر سابق عراق به آنها گفته است که کابینه اش در خطر "توطئه ایران" از طریق "عوامل تهران" در عراق است. این رسانه ادعا کردند که الکاظمی اسنادی را افشا کرده است که پرده از مداخله ایران برای براندازی وی برمی دارد.

اما ماهیت واقعی این سناریو که توسط شبکه العربیه عربستان و الحره ساخته و پرداخته شده بود، بر ملا شد؛ به این ترتیب که هشام الرکابی، رئیس دفتر نوری مالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون با انتشار توییتی، حقیقت را بر ملا کرد؛ وی ارائه چنین اسنادی را از سوی الکاظمی تکذیب و تأکید کرد که "در این نشست، الکاظمی هیچ سند یا فایل ضبط شده ای ارائه نکرده است و هر چه که شبکه العربیه و الحره گفته اند دروغ محض است". وی همچنین تصریح کرد که همه باید به دور از تنش و آشفتگی و با پرهیز از تضعیف دولت، برای ثبات تلاش کنند.

الرکابی به نقل از المالکی گفت: "دولت مسئول حفظ امنیت مراکز و دفاتر دیپلماتیک است". این نکته حکایت از مواضع یکپارچه گروه های عراقی در خصوص تأمین امنیت مراکز و ساختمان های دیپلماتیک خارجی در این کشور است.

وی همچنین بر ضرورت حمایت همه نیروهای سیاسی عراق از دولت این کشور برای "حل مشکلات موجود و اعتمادسازی" تأکید کرد. شورای حشد الشعبی هم با محکوم کردن حمله هایی که به منطقه سبز بغداد به خصوص سفارت آمریکا صورت گرفته است، و تأکید بر پایبندی به مصوبات دولت بر این موضع صحه گذاشته است.

هدف از همه این تلاشها برای برافروختن آتش فتنه داخلی اغلب علیه حشد الشعبی و نیروهای ملی عراق، تضعیف جایگاه و پایگاه مردمی این نیروها و تخریب وجهه آنها در نظر ملت عراق است. این قبیل تلاش ها، در راستای اجرای نقشه های آمریکایی و منطقه ای عرب های وابسته صورت می گیرد و هدف از آنها تضعیف دولت عراق و جلوگیری از تقویت هویت ملی آن است.

این نقشه ها در حالی دنبال می شوند که ملت و دولت عراق به طور یکپارچه و یکصدا با اخراج نیروهای بیگانه و اشغالگران، از جمله امریکایی ها و ائتلاف بین المللی، بر ضرورت پایبندی به حاکمیت ملی کشور تأکید کرده اند. در واقع موضع گیری صریح گروه های مقاومت در عراق و احزاب و نیروهای این کشور، راه را بر چنین ارجیفی بسته و شعله های فتنه را قبل از به آتش کشیدن عراق، خاموش کردند.

  • ابراهيم شربو

پربیننده ترین خبرها