نگرانی فعالان حقوق بشر عرب از نفوذ جاسوسان آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه

نگرانی فعالان حقوق بشر عرب از نفوذ جاسوسان آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه
دوشنبه 14 مهر 1399 - 12:05

گزارش یک موسسه تحقیقاتی انگلیسی نشان می‌دهد که نگرانی حقوقدانان عرب از توافق شرم‌آور روابط عادی‌سازی امارات و بحرین با رژیم اسرائیل مبنی بر اینکه کشورهای سازشکار از برنامه‌ها و کارشناسان جاسوسی رژیم صهیونیستی برای نفوذ به دستگاه‌های شخصیت‌های سیاسی و مدافعان حقوق بشر استفاده می‌کنند، در حال افزایش است.

العالم ـ آمریکا

پایگاه اطلاع‌رسانی «امارات ۷۱ » روز دوشنبه با اشاره به تلاش کشورهای امارات، عربستان و بحرین برای سرکوب مخالفان خود نوشت که موسسه تحقیقاتی " امنیت و ضد تروریسم " لندن موسوم به " د تکتیکس " خواستار جلوگیری از همکاری جاسوسان سابق انگلیس با دولت‌های درگیر در جاسوسی فناوری مانند عربستان و امارات شد.

این پایگاه اطلاع‌رسانی با اشاره به گزارش این موسسه تحقیقاتی انگلیسی، افزود که نویسندگان این گزارش از بازار غیرمنظم برای فروش خدمات جاسوسان سابق با بالاترین قیمت به شرکت‌ها یا سازمان‌هایی که از سوابق ضعف حقوق بشر و سرکوب مخالفان سیاسی خود برخوردارند، انتقاد می‌کنند.

نویسندگان گزارش این موسسه بریتانیایی می‌گوید که در زمینه فروش فناوری، دولت انگلیس و اتحادیه اروپا باید همانند صادرات اسلحه با صادرات دانش و فناوری این جاسوس‌ها با قاطعیت مقابله کنند.

آن‌ها در گزارش خود آورده‌اند که فروش فناوری و دانش این جاسوس‌ها به کشورهایی که این دانش و فناوری‌ها را علیه مخالفان خود یا خرابکاری در دمکراسی به کار می‌گیرند، خطرات بزرگی را به دنبال دارد و ممکن است غرب را تحت تأثیر قرار دهد.

در این گزارش، نمونه‌هایی از عملیات سایبری مانند پروژه " رایون " (Raven) که با حمایت مالی امارات انجام شد و در آن یک شرکت آمریکایی مامور استخدام جاسوسان سابق برای آموزش اماراتی‌ها جهت نفوذ به دستگاه‌های سیاستمداران در داخل و خارج از کشور شده بود و اهداف آن شهروندان انگلیسی، آمریکایی و منتقدان رژیم مانند " روری دوناغی " روزنامه‌نگار انگلیسی را شامل می‌شد.

این مرکز از دولت انگلیس خواست تا در مقابله با تهدیدات حملات سایبری و استفاده از فناوری برای انتشار اطلاعات غیرقانونی توسط نیروهای متخاصم پیشگام شود و به این نکته اشاره کرد که امارات و عربستان را شامل می‌شود.

ناظران تایید می‌کنند که امارات و همسایه آن یعنی عربستان سعودی سالهاست به سمت "جاسوسی" پیش رفته‌اند و این نشان داد که این کشورها ابزارهای خود را برای محافظت از امنیت از دست داده‌اند. در واقع آن‌ها بیشترین تلاش خود را برای تمرکز بر دهها هزار و شاید صدها هزار شهروند اماراتی و عربستانی و افراد مقیم این کشور متمرکز کرده‌اند، زیرا از این ترس دارند که آن‌ها از حق آزادی عقیده و بیان برخوردار شوند و از دولت انتقاد کنند.

این گزارش افزود که نگرانی حقوقدانان عرب از توافق شرم‌آور روابط عادی‌سازی با اسرائیل مبنی بر اینکه کشورهای سازشکار از برنامه‌ها و کارشناسان جاسوسی رژیم صهیونیستی برای نفوذ به دستگاه‌های شخصیت‌های سیاسی و مدافعان حقوق بشر در این کشورها و دیگر کشورهای منطقه استفاده می‌کنند، در حال افزایش است.

به نوشته این پایگاه اطلاع‌رسانی اماراتی، در سال ۲۰۱۹ تحقیقات «رویترز» فاش کرد که پروژه‌های جاسوسی توسط مقامات امارات ساکنان و کشورهای همسایه را بی‌وقفه هدف قرار داده بود. این خبرگزاری هزاران سند را فاش کرد که ثابت می‌کند مقامات سابق امنیت ملی کاخ سفید از سال ۲۰۰۸ ابوظبی را در ساخت یک سامانه جاسوسی سایبری برای جاسوسی از مخالفان، فعالان سیاسی، خبرنگاران و شهروندان قطری کمک کرده‌اند.

طبق تحقیق رویترز، تیم‌های حکر و مقامات اطلاعاتی سابق آمریکا آن برنامه را با نام مستعار "Dread" رهبری کردند و طبق این برنامه، امارات از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ شروع به حک وب سایت دولت‌ها کرد و توانستند به تلفن‌های خبرنگاران، فعالان سیاسی و اجتماعی و فرماندهان و رهبران برخی طرفها در منطقه نفوذ کنند.

پیش از این گزارش، تحقیقات گسترده‌ای نیز توسط رویترز انجام شد که نشان می‌داد امارات ماموران سابق سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا را برای اهداف جاسوسی بر روی " دشمنان" خود و هک کردن تلفن و رایانه‌های آن‌ها استخدام کرده است.

این خبرگزاری همچنین از پروژه محرمانه دیگری با عنوان " الغراب الاسود" (کلاغ سیاه) توسط امارات خبر داد و مدعی شد که این پروژه برای نظارت بر سایر دولت‌ها و فعالان حقوق بشری اجرا شده است.

امارات ۷۱ به نقل از رویترز اضافه کرد که امارات سعی در جاسوسی بر روی تلفن‌های امیر قطر، «یوسف بن علوی» وزیر سابق امور خارجه عمان، «محمد شیمشک» معاون نخست‌وزیر سابق ترکیه، معترضان اماراتی و رهبران «اخوان المسلمین» در کشورهای عربی از طریق یک ابزار جاسوسی به نام "کارما" داشت.

به گزارش ایرنا، پایگاه اطلاع‌رسانی یاد شده در ادامه نوشت که رویترز همچنین فاش کرد که ابوظبی با استخدام کارشناسان آمریکایی علاوه بر " عزمی یشاره " و " عبدالله العذبه "، تلفن‌های متخصصان رسانه‌های عربی از جمله " فیصل القاسم " و " جیزیل خوری " لبنانی (شاغل در کانال العربیه) را هک کرده است.

بر اساس این گزارش، وب سایت "آمریکن کونسرواتیو"، (The American Conservative) تایید کرد که امارات جاسوسان آمریکایی را برای حمله الکترونیکی به فعالان و حتی افراد ارشد دولتی و نظامی که آن‌ها را تهدیدی برای امنیت ملی و نظام حکومت موروثی خود می‌داند، استخدام کرده است.

پربیننده ترین خبرها