نقشه راه پایان دادن به اختلافات داخلی فلسطین

نقشه راه پایان دادن به اختلافات داخلی فلسطین
چهارشنبه 16 مهر 1399 - 16:48

رهبران گروه های فلسطینی معتقدند که بهترین راه برای پایان دادن به اختلافات داخلی میان فلسطینی ها ، کنار گذاشتن توافق اسلو و بازگشت به مسیر مقاومت است.

العالم - نظرکده

رهبران جنبش جهاد اسلامی فلسطین می گویند که این جنبش همچنان بر این باور است که آزادسازی فلسطین جز از طریق جهاد و مقاومت ممکن نیست.

این مسئولان همچنین می گویند که فلسطینی ها با دشمنی جنایتکار روبرو هستند که مذاکره و توافق را نمی فهمد و فقط زبان زور را می فهمد.

مسئولان جهاد اسلامی این سخن شهید فتحی الشقاقی را یادآور شدند که گفته بود "هر گونه راه حل سیاسی با دشمن صهیونیست، به منزله خواندن فاتحه قضیه فلسطین است".

آن ها تاکید دارند که " پس از گذشت یک ربع قرن ، قضیه فلسطین به بن بست رسیده است توافق اسلو، برای فلسطینی ها نتیجه ای جزء ویرانی و تباهی نداشته و امیدی برای تشکیل کشور فلسطینی در مرزهای 1967 به دنبال نداشته است.

مسئولان جبهه خلق برای آزادی فلسطین (فرماندهی کل) بر این باورند که مساله انتخابات، به مشکلات فلسطینی ها پایان می دهد و به اختلافات پایان می دهد و راه اصلی این قضیه، اجرای مصوبات شورای ملی و مرکزی فلسطین و در نهایت ، بازسازی ساختار سازمان آزادیبخش فلسطین به عنوان تنها منبع برای پایان دادن به اختلافات داخلی فلسطین است.

پژوهشگران فلسطینی معتقدند دودستگی میان دو دیدگاه سیاسی جریان دارد، دیدگاهی که دچار توهم سازش شده و از زمان مطرح شدن طرح 10 ماده ای در سال 1974 وارد خط سازش شد و دیدگاهی که معتقد است توهم سازش هیچ نتیجه ای ندارد و نبرد با دشمن صهیونیستی، در واقع تنازع بقا است نه منازعه بر سر سهم خواهی از سرزمین فلسطین.

یک کارشناس فلسطینی این سوال را مطرح کرد که توافق اسلو، چه دستاوردی برای ملت فلسطین داشته است، ما را به کجا رسانده است؟ ما به ابزاری تبدیل شده ایم که آن اعراب برای سقوط کردن کمک می کنیم تا با طرح دشمن صهیونیست پیمان ببندند.

یک کارشناس فلسطینی معتقد است که اگر فلسطینی ها ، توافق نامه اسلو را کنار نگذارند، نظام های عربی که به سمتعادی سازی روابط با اسرائیل رفته اند، به شما خواهند گفت که شما قبل از ما در مسیر عادی سازی قرار گرفته اند.

پربیننده ترین خبرها