چوب عرب و چرخ صلح فلسطین

چوب عرب و چرخ صلح فلسطین
پنج‌شنبه 17 مهر 1399 - 13:51

مراکز تحقیقات و مطالعات رژیم صهیونیستی - که برای مقامات امنیتی و سیاسی این رژیم، گزارش تهیه و ارسال می کنند، - با نگرانی فراوان روند پیشرفت طرح آشتی فلسطین را دنبال می کنند.

العالم - تحلیل روز

مرکز مطالعات و تحقیقات فلسطینی، مقاله ای را به قلم میخاییل میلشتاین، منتشر کرده است؛ در این مقاله به مقامات امنیتی و سیاسی این رژیم هشدار داده شده است که تلاش های صورت گرفته برای آشتی و صلح داخلی بین فلسطینی ها این بار به شدت جدی است و می تواند موجودیت این رژیم را به خطر بیندازد.

کاملا بدیهی است که تل آویو این چنین نگران صلح داخلی بین فلسطینی ها باشد؛ مخصوصا که این رژیم طی 13 سال گذشته تمام تلاش خود را برای تشدید اختلافات داخلی بین فلسطینی ها به کار گرفته و پیوسته در آتش آن دمیده است.

در ده سال گذشته به دلیل تشدید اختلافات داخلی بین فلسطینی ها، رژیم صهیونیستی بیشترین آرامش و امنیت را تجربه کرده است و این امر تأثیرات مثبتی بر اقتصاد این رژیم داشته است. اما نکته ای که در اینجا قابل درک نیست این است که برخی کشورهای عربی هم با تمام توان، سعی می کنند تلاش فلسطینی ها برای صلح را به خنثی کرده و به جای اول برگردانند.

جبریل رجوب، فاش کرده است که حکومت فلسطین از سوی کشورها و محافل منطقه ای و بین المللی تحت فشار است تا در انتخابات شرکت نکند. این محافل، رشوه های بسیاری را برای جلوگیری از حرکت به سمت مصالحه، به تشکیلات خودگردان پیشنهاد کرده اند. رجوب اشاره ای به اسم کشورها و طرف های منطقه ای نکرده است اما از شواهد چنین برمی آید که این کشورها کشورهای عربی هستند که نمی توانند بپذیرند مصالحه ای که اکنون در حال انجام است، حاصل گفتگو در استانبول آنهم زیر نظر دشمن جدید آنها یعنی رجب طیب اردوغان است.

آنها نمی توانند بپذیرند که افتخار این مصالحه نصیب رئیس جمهور ترکیه می شود؛ رئیس جمهوری که پس از روی کار آمدن سیسی در مصر و حذف اخوان المسلمین – که از حمایت حزب عدالت و توسعه ترکیه به ریاست اردوغان برخوردار بودند - از قدرت، علنا بساط دشمنی با سران عرب را گسترده است.

نکته عجیب در این میان این است که این کشورها خود، تا سالها حافظ منافع فلسطینی ها بودند اما حتی کوچک ترین گام در جهت تحقق آن و گرفتن امتیاز از طرف مقابل برنداشتند.

به هر حال برای اینکه دچار خوشبینی مفرط نشویم باید بدانیم که این کشورها بیکار نمی نشینند و با تمام توان سعی خواهند کرد چوب لای چرخ روند توافق و صلح داخلی فلسطین بگذارند. اینجاست که فلسطینی ها باید در مقابل عزم خود را برای مصالحه جزم کنند و با عبور از همه موانع، انتخابات پارلمانی را برگزار کرده و مشروعیت را به پارلمان برگردانند. اگر چنین شود همه طرف ها ناچار خواهند بود که با انتخاب مردم فلسطین کنار بیایند زیرا این غیاب مشروعیت و قانونمداری است که باعث شده است دیگران جرأت گستاخی به فلسطینی ها و آرمان فلسطین را پیدا کنند.

  • فارس الصرفندی

پربیننده ترین خبرها