گفته ها و ناگفته ها در گفتگوهای استراتژیک سعودی-آمریکا

گفته ها و ناگفته ها در گفتگوهای استراتژیک سعودی-آمریکا
چهارشنبه 23 مهر 1399 - 20:12

خبر:

وزیر خارجه آمریکا امروز فیصل بن فرحان را در واشنگتن به حضور پذیرفت تا با او گفتگو کند، مقامات سعودی و رسانه های این کشور از این دیدار با عنوان "گفتگوهای استراتژیک "نام بردند.


تحلیل:

- واقعیت آن است که به دلیل سرسپردگی محض رژیم سعودی به آمریکا و تابعیت محض ریاض از واشنگتن این دیدار نه گفتگویی استراتژیک بلکه مروری بود بر ابعاد این رابطه یکسویه و نه بیشتر.

- صرف نظر از تعارفات دیپلماتیک و تاکید مکرر بر اینکه ایران بزرگترین تهدید امنیتی منطقه است و انصارالله یمن باعث برهم خوردن امنیت سعودی هستند، جلسه مذکور هیچ خروجی ملموسی برای ارائه رسانه ای نداشت.

- نکته جالب توجه اینکه رسانه های سعودی ترجیح دادند نسبت به پیشنهاد آمریکا درخصوص عادی سازی روابط ریاض-تل اویو سکوت کنند و نسبت به آن بجز در یک مورد گذرا تجاهل کنند.

- واقعیت آن است که صرف نظر از مسائل تکراری احیاناً طرح شده و رسانه ای شده در این نشست، تمرکز اصلی جلسه بر مساله فلسطین بوده است. رسانه های سعودی طی هفته های اخیر موجی رسانه ای را در این کشور راه انداخته اند که ترجیع بند تکرار آن این است که "فلسطین مساله من نیست". در کنار این مساله اشخاصی چون "بندر بن سلطان" به میدان آمده و با شرکت در گفتگوهایی هدفمند مقصر اصلی مساله فلسطین را خود فلسطینیان معرفی می کنند. این در حالی است که کمتر مطلبی در دفاع از مساله فلسطین در رسانه های سعودی درج می شود. جالب آنکه این رویکرد مزورانه سعودی در برخورد با مساله فلسطین و حمایت از عادی سازی روابط با اسرائیل از نظر "واشنگتن پست " هم دور نمانده و در تحلیلی جامع پرده از این رویکرد برداشته است.

- حضور دختر بندر بن سلطان که حالیه سفیر سعودی در واشنگتن است در مذاکرات امروز اگرچه معطوف به پرتوکل های چنین دیدارهایی است اما به نظر می رسد می تواند حامل این پیام باشد که گفته های شفاف پدر را در این جلسه نمایندگی و پیگیری می کرده است.

- نکته جالب توجه در این میان مخالفت صریح و ممانعت برخی کشورها از عضویت سعودی در شورای حقوق بشر سازمان ملل است که امروز و همزمان با این دیدار رخ نمود. این یعنی آنکه این گاو شیرده آمریکایی برای بقا بایستی بیش از هر زمانی ظرفیت شیردهی خود را بالا ببرد. بن سلمان برای جلوس بر تخت پادشاهی بسیار محتاج حمایت است.

پربیننده ترین خبرها