توییتر ابزار بن‌سلمان برای سرکوب منتقدانش

توییتر ابزار بن‌سلمان برای سرکوب منتقدانش
دوشنبه 12 آبان 1399 - 14:55

ناظران امور عربستان معتقدند ولیعهد سعودی و مخالفانش، دیوانه‌وار برای دستیابی به اهداف‌شان مسابقه گذاشته‌اند.

العالم- درگوشی

خبرگزاری فرانسه در گزارشی مفصل به شیوه "محمد بن‌سلمان" ولیعهد سعودی در سرکوب مخالفان و منتقدان سیاست‌هایش پرداخته و نوشته است: کاربران توییتر در عربستان سعودی با آزار و محدودیت از سوی مقام‌های ریاض مواجه هستند؛ امری که باعث شده برخی از شهروندان به دلیل توییت‌هایی که به مذاق حکومت خوش نیامده، در زندان‌ها محبوس شوند.

خبرگزاری فرانسه تصریح کرد، برخی از شخصیت‌های مردمی بدون تفهیم اتهام یا محاکمه‌های علنی، در زندان‌های بن‌سلمان به‌سر می‌برند.

خبرگزاری فرانسه در اشاره به بازداشت "عبدالعزیز الدخیل" سرپرست وزارت دارایی نوشت: توییت الدخیل که در آن مرگ یکی از کاربران را تسلیت گفته، خطرناک به نظر نمی‌رسید ولی ناپدید شدن مرموز وی اندکی بعد از این توییت، نگاه‌ها را به موضوع "استبداد دیجیتالی حکومت" معطوف کرد.

الدخیل در آوریل 2020 به همراه دست‌کم روشنفکران ناپدید شد که گفته‌ می‌شود آنها به دلیل انتقاد غیرمستقیم‌شان از حکومت ریاض بازداشت شده‌اند.

اخیرا ادعاهایی مطرح می‌شود مبنی بر اینکه بعد از هک صفحات کاربران در توییتر توسط هکرهای سعودی در سال 2015، موج بزرگ بازداشت و ربوده شدن منتقدان خاندان حاکم به راه افتاده است که البته برخی از این بازداشت شدگان از صفحات جعلی استفاده می‌کردند.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، این موارد نشان می‌دهد که عربستان سعودی که بخش زیادی از کاربران توییتر را در جهان عرب تشکیل می‌دهد در تلاش است ضمن محدود کردن آزادی بیان، از این شبکه اجتماعی برای پیش بردن اصلاحات بلندپروازانه حکومت بهره‌برداری کند.

نهادهای حقوق بشری می‌گویند شخصیت‌های مردمی که از انظار عمومی ناپدید شده‌اند به دلیل همدردی با مرگ "عبدالله الحامد" در زندان، بازداشت شده‌اند.

در همین راستا، "لین معطوف" مدیر تحقیقات سازمان عفو بین‌الملل در توییتی نوشته است: "یک توییت ساده می تواند شما را در زندان در عربستان سعودی بیاندازد ، بدون اینکه بتوانید ماه‌ها و احتمالاً سالها با یک وکیل تماس بگیرید."

آنچه همچنین باعث نگرانی شده است هک حساب‌های کاربری منتقدان ناشناسِ حکومت سعودی در سال 2015 و بازداشت آنها است. یکی از این افراد "عبدالرحمن السدحان" (36 ساله) است که به خاطر اظهارنظر درباره مسائل حقوق بشری و عدالت اجتماعی در صفحات جعلی در توییتر، بازداشت شده است.

مقام‌های سعودی به دستور بن‌سلمان هزاران مسئول، مبلغ، نویسنده و فعالان منتقد سیاست‌های ولیعهد را بازداشت کرده‌اند؛ موضوعی که نهادهای حقوق بشری آن را تهدیدی برای آزادی بیان در این کشور پادشاهی قلمداد می‌کنند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها