تحریم باسیل یا فشار بر حزب الله با استفاده از مسیحیان

تحریم باسیل یا فشار بر حزب الله با استفاده از مسیحیان
سه شنبه 20 آبان 1399 - 14:46

در فوریه 2006 طرح موسوم به "توافقنامه مار میخائیل" بین حزب الله و جریان ملی آزاد امضا شد بر اساس این توافقنامه، خطوط کلی روابط بین دو طرف در مرحله پس از بازگشت میشل عون، رئیس جمهوری فعلی، به لبنان و تغییراتی که به دنبال ترور رفیق حریری، نخست وزیر اسبق، ایجاد شده بود، ترسیم شد.

العالم - کشکول

5 ماه پس از اعلام توافق، رژیم صهیونیستی به لبنان حمله کرد اما نتوانست به هیچ یک از اهدافش دست یابد و توافقنامه "مار میخائیل" نقش اصلی و مهم را در این شکست ایفا کرد. رژیم صهیونیستی 14 سال پیش متوجه اهمیت و جایگاه جبهه داخلی لبنان در تقویت قدرت مقاومت شده بود و فهمیده بود که باید جبهه ای را که تا حد زیادی به موجب این توافقنامه تشکیل شده است را هدف قرار دهد.

چند روز قبل دولت آمریکا جبران باسیل، وزیر خارجه اسبق و رئیس فعلی جریان ملی آزاد را به اتهام "فساد" تحریم کرد. البته دولت ترامپ هیچگاه فهرست شخصیت هایی را که در طول ده ها سال با حمایت مستقیم این کشور در معروفترین پرونده های فساد دست داشته اند، منتشر نکرد. بر این اساس می توان به این نتیجه رسید که مسأله باسیل خیلی فراتر از پرونده های فسادی است که امریکا مدعی آن است؛ مسأله در حقیقت، ابعاد سیاسی دارد و به دشمنی دیرین کاخ سفید با مقاومت برمی گردد.

آمریکایی ها با همکاری بازیگران منطقه ای سعی می کنند باسیل را تحت فشار قرار داده و او را بازیچه بازی ترس و تشویق کنند؛ از سویی می کوشند او را در ازای وعده پست ریاست جمهوری پس از عون، مجاب کنند که توافق با حزب الله خارج شود و همانطور که آمریکایی ها انتظار دارند با این حرکت، زیر پای حزب الله را خالی کرده و مشروعیت سیاسی و اجتماعی را از آن بگیرد و از سوی دیگر می کوشند او را از تحریم و مجازات و حذف شدن از فهرست نامزدهای مورد نظر برای جانشینی عون بترسانند.

اما باسیل پس از اعلام تحریم، تصریح کرد که تحت تأثیر هیچ یک از این رفتارها قرار نگرفته است. لذا توافقنامه مار میخائیل به قوت خود برجاست. پایبندی باسیل به این توافقنامه به عنوان مبنای تنظیم روابط بین جریاد آزاد و حزب الله نشان می دهد که او به خوبی می داند که آمریکا و دیگر کشورهای عرب تنها عنصر تعیین کننده رئیس جمهور بعدی نیستند. علاوه بر این تصمیم های دولت آمریکا در مورد لبنان دیگر چندان کارآیی ندارند زیرا این کشور تا کنون نتوانسته است نقشه های خود را در لبنان – که هدف اول و آخر آن مقاومت اسلامی در داخل و خارج لبنان است - عملی کند. (بد نیست خاطرنشان کنیم که با پیروزی بایدن در انتخابات، کار ترامپ در کاخ سفید تمام شده است و انتظار می رود تغییر و تحولات چشمگیری در سیاست های آمریکا در قبال لبنان و منطقه رخ دهد.) بنابراین تلاش های واشنگتن برای گسستن روابط جریان ملی آزاد و حزب الله به جایی نخواهد رسید. حتی اگر "دوروتی شیا"، سفیر آمریکا در بیروت اعلام کرده باشد که باسیل پیشنهادهای آمریکا را رد نخواهد کرد و به روابط خود با حزب الله پایان می دهد.

در واقع روابط بین حزب الله و جریان ملی آزاد فراتر از اشخاص و اسامی است و دارای ابعاد اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و ملی است؛ آمریکا هم این حقیقت را به خوبی فهمیده است و می کوشد به هر ترتیب با تحریم و تبلیغات، آن را هدف قرار دهد.

به جرأت می توان گفت که آمریکا باز هم از این ترفندها نتیجه نخواهد گرفت.

  • حسين الموسوی

پربیننده ترین خبرها