ممانعت آمریکا از مشارکت برخی کشورها در کنفرانس آوارگان در دمشق

ممانعت آمریکا از مشارکت برخی کشورها در کنفرانس آوارگان در دمشق
چهارشنبه 21 آبان 1399 - 19:25

ایمن سوسان معاون وزیر خارجه سوریه گفت: آمریکا،‌ با تحت فشار قرار دادن مصر و امارات متحده عربی، مانع از شرکت این کشورها در کنفرانس بین‌المللی بازگشت آوارگان در دمشق شد.

العالم ـ سوریه

ایمن سوسان معاون وزیر خارجه سوریه، در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک گفت:‌ آمریکا برخی از کشورها چون مصر و امارات را تحت فشار قرار داده تا در کنفرانس بین‌المللی آوارگان سوری در دمشق شرکت نکنند. امارات پیشتر گفته بود که در این کنفرانس شرکت می‌کند اما لحظات آخر از مشارکت در کنفرانس سرباز زد. البته عدم حضور این کشورها در کنفرانس اهمیتی برای ما ندارد.

وی افزود:‌ امیدواریم که روابطمان با همه کشورها به خصوص کشورهای عربی خوب باشد. اما این روابط باید با رغبت و خواست دو طرف باشد.

سوسان درباره عملکرد و نقش اتحادیه عرب در مشکلات و مسائل موجود کشورهای عربی نیز گفت: این اتحادیه مرده است.

کنفرانس بین‌المللی بازگشت آوارگان از امروز چهارشنبه فعالیت خود را در دمشق آغاز کرد و تا فردا ادامه خواهد داشت. روسیه نیز در برگزاری آن مشارکت داشته است.

بررسی اوضاع کنونی سوریه،‌ شرایط بازگشت آوارگان و موانع پیش روی آن‌ها و نیز ایجاد زمینه مناسب برای بازگشت آن‌ها به وطن از جمله موضوعات مورد بحث در این کنفرانس است.

در این کنفرانس همچنین قرار است موانع و مشکلاتی که به دلیل محاصره اقتصادی غرب و تحریم‌های ظالمانه آمریکا، بر سر راه فرآیند تسهیل بازگشت آوارگان سوریه به کشورشان وجود دارد، مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

به گزارش ایرنا، بشار اسد رییس جمهوری سوریه نیز روز دوشنبه در گفت‌وگوی مجازی با ولادیمیر پویتن رئیس جمهور روسیه گفته بود که برگزاری این کنفرانس، نخستین اولویت دولت سوریه و آغازی برای حل این مشکل است.

موضوع آوارگان سوری یک بحران انسانی است که در آغاز جنگ علیه سوریه به عنوان ابزاری برای تحت فشار قرار دادن دولت سوریه و سرنگونی آن به کار گرفته شده است.

پربیننده ترین خبرها