انتقاد فرانسه از روسیه در مناقشه قره باغ/ مسکو روند آستانه را برای درگیری قره‌باغ تکرار می کند

انتقاد فرانسه از روسیه در مناقشه قره باغ/ مسکو روند آستانه را برای درگیری قره‌باغ تکرار می کند
جمعه 30 آبان 1399 - 10:54

خبرگزاری رویترز گزارش داد که همزمان با نگرانی‌های پاریس از احتمال تکرار فرمول روند آستانه و دور زدن قدرت‌های غربی در گفت‌وگوهای آتی صلح قره‌باغ، کاخ الیزه خواهان نظارت بین‌المللی بر نحوه اجرای آتش‌بس در این منطقه جدایی‌طلب جمهوری آذربایجان شد.

العالم ـ اروپا

مسکو به همراه پاریس و واشنگتن ریاست گروه مینسک را که برای رسیدگی به مناقشه قره‌باغ تشکیل شده بر عهده دارند. با این حال آمریکا و فرانسه در توافق اخیر روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان که به 6 هفته درگیری در این منطقه پایان داد، شرکت نداشتند.

به گزارش رویترز، از زمان برقراری آتش‌بس، مسکو با آنکارا که از متحدان کلیدی باکو و از منتقدان سرسخت گروه مینسک به شمار می‌رود، مذاکراتی را آغاز کرده که ممکن است منجر به استقرار نیروهای ترکیه‌ای در منطقه شود.

دفتر ریاست جمهوری فرانسه پس از تماس تلفنی امانوئل مکرون با رئیس‌جمهوری آذربایجان و نخست‌وزیر ارمنستان اعلام کرد: اکنون پایان درگیری‌ها باید منجر به مذاکرات توأم با حسن نیت برای حفاظت از جمعیت ناگورنو – قره‌باغ و بازگشت ده‌ها هزار آواره به خانه‌هایشان در شرایط امنیتی مساعد شود.

این منبع به خبرنگاران گفت: ما می‌خواهیم که گروه مینسک نقش خود را در تعیین حدود و ثغور نحوه نظارت بر آتش‌بس ایفا کند.

این منبع آگاه گفت که پاریس به دنبال نظارت بین‌المللی بر آتش‌بس است تا پناهجویان بازگردند، بازگشت جنگجویان خارجی و به خصوص سوری‌ها سازماندهی شده و گفت و گوها برای تعیین وضعیت ناگورنو قره‌باغ آغاز شود.

وی افزود: اطلاع داریم که روس‌ها با ترک‌ها در مورد یک فرمول احتمالی که مورد خواسته ما نیست، مذاکره می‌کنند و آن تکرار روند آستانه است تا نقش‌ها را در این منطقه حساس میان خود تقسیم کنند. نمی‌توان در یک سو مینسک و در سوی دیگر آستانه باشد. روس‌ها باید یک زمانی تصمیم خود را بگیرند.

پربیننده ترین خبرها